Scrim Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Grensen på 200kr. er med frakt. Dersom dette overstiger 200, påløper 24% moms og 62kr. til posten. Som en annen nevnte litt lenger opp: Det har ikke noe å si hvor mye frakten er på så lenge ikke VAREN overstiger 200 NOK. Så selvom varen koster 199 og frakten blir på 50 så skal ikke du betale tullete toll avgifter på den, den skal havne i postkassen din uten problem, eller evt. på postkontoret hvis det er snakk om en stor pakke. Men selvom en vare koster 199 når du kjøper den, så kan du være uheldig at kursen forandrer seg idet den ankommer norge, og da kan det fort bli en liten stopp. Derfor er det alltid viktig å følge med på kursen, ikke den du finner på tekst-tv, nrk.no osv, for tollvesenet følger ikke de kursene. For mer om tollvesenets kurser besøk: www.toll.no Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Men selvom en vare koster 199 når du kjøper den, så kan du være uheldig at kursen forandrer seg idet den ankommer norge, og da kan det fort bli en liten stopp. Derfor er det alltid viktig å følge med på kursen, ikke den du finner på tekst-tv, nrk.no osv, for tollvesenet følger ikke de kursene. For mer om tollvesenets kurser besøk:www.toll.no Tollvesenet bruker samme kurs i en uke. Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Når jeg jobbet med frakt så husker jeg at vi hadde valget om å gjøre fortollingen selv eller be selskapet gjøret det for meg. Og det samme har jeg gjort når jeg har handlet over nett til utlandet. jeg tror ikke de kan tollbehandle noe før du har gitt dem klarsignal, du skal ha det valget, men det kommer selvfølgelig an på hva slags leveringsbetingelser som blir brukt. Jeg mener at du skal si til dem at du skulle ha gjort fortollingen selv(noe du kan faktisk gjøre på toll.no) og var ikke interessert i bruke deres tjenester når det gjelder fortolling. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Jeg bestilte noe gameboy greier fra Hong Kong med DHL. Kostet 22$ for frakten og varen var under tollgrensa. Ble levert frem til døra 4 dager etter, men jeg var ikke hjemme. Han som leverte pakken kjente igjen etternavnet mitt og leverte det til min mor på hennes jobb 6KM unna. Bra leveranse, men det siste var jo tilfeldighet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 forholder meg stort sett til play.com, men har enda å oppleve noe slikt tull som dette. Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 forholder meg stort sett til play.com, men har enda å oppleve noe slikt tull som dette. Samme her ja, Play er og blir genialt, tror jeg har bestilt for flere tusen på play hittil i år. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 12. november 2004 Forfatter Del Skrevet 12. november 2004 (endret) Fikk svar fra dem i dag: Din sending er sendt med en leveringsbetingelse som heter incoterm 20 DDU etter Incoterms 2000 som brukes i spedisjonsbransjen. Innenfor General Logistics System betyr dette at avsender har betalt for eksportklarering og frakt men at importklareringen skal faktureres og betales av mottaker av pakken. Varens verdi spiller ingen rolle. Selvfølgelig, er varen verdt under 200 kroner så vil ikke Tollvesenet belaste moms på varen. Den vil da bli stemplet som godkjent lavverdisending av Tollvesenet og kan leveres ut avgiftfritt. Vi i Nordisk Express kan ikke forandre Incotermen på din leveranse da fraktavtalen er inngått mellom din avsender og General Logistics System i avsenderland. Gebyret for en Incoterm 20 DDU forsendelse er flatt og er det samme om varens verdi er 1 krone eller flere millioner.( For sendinger under 200 kroner så lønner det seg for mottaker i Norge å be avsender bruke betingelsen Incoterm 50 DDP og ikke Incoterm 20 DDU) I følge det han sier, så høres det ut som om denne "importklareringen" har avsender med vilje valgt at mottaker skal betale. Er saken den at denne importklareringen er et "fiktivt" gebyr, noe ingen/få andre leverandører krever? (med andre ord, er det normalt at pakker sendes på denne måten?) Endret 12. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå