Gå til innhold

Import: Må betale tollklarering på vare til 160kr


Anbefalte innlegg

Jeg ser at de fleste andre postene som handler om toll/moms/import er i denne kategorien, så satser på at det går greit å poste den her...

 

Saken er den at jeg bestilte en dings fra en tysk butikk. Denne dingsen kostet 20€. En bekjent har tidligere bestilt nøyaktig samme dings, fra nøyaktig samme butikk. Pakkene ble levert av transportfirmaet "Parcel" Han fikk pakken i posten uten noen problemer.

Jeg fikk derimot et flott brev i posten i dag:

 

Avsender er "Nordisk Express avdeling GLS". Inni dette brevet ligger en faktura, på kroner 186,-. På dette arket står produktnavnet, vekt og antall, listet.

Under står:

                                  TOLLKLARERING       150.00
Moms-grunnlag(*)  150.00          Merverdiavg: 24%     36.00
-------------------------------------------------------------------
TOTALT            186.00

Det er også vedlagt et ark fra avsender, hvor alle detaljer om sendingen står. Her står det helt klart at verdien totalt er 20.50€. Det er også oppført 10€ under "Freight".

 

Spørsmålet er da: Hvordan i svarte klarer "Nordisk Express" å kreve inn 186kr for en vare som har verdi på 166 kroner? Hva er det jeg må betale for og hvorfor?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et visst arbeid med å få varer gjennom tollen selv om de er under mva-grensa.

I motsetning til de fleste (alle?) andre speditører tar Nordisk Express seg betalt for dette, endog grovt overbetalt.

Etter alt å dømme er dette noe de spekulerer i; De hadde en stund formidling av pakkepost fra USA, og det var helt klart en kontrakt de fikk ved å underby andre selskaper, for å hente fortjenesten ved gebyrer hos slutt-mottaker.

Lenke til kommentar

Test å få saken om i forbruker ombudet. Se på deres nett-side og spør de via e-mail før du betaler. henvis gjerne til denne posten samt at varens verdi er mindre enn toll-oppkravet/gebyret.

 

Send det til TV2 hjelper deg, dette er vel enn typisk sak som de tar, siden det sikkert får sinnene i kok sammtidigt som det er (for dem) relativt lett å ta saken siden det ikke er så dyre greier. (Øker kjangsen for at Nordic bakker ned, noe som gjør seg bra på TV.)

Lenke til kommentar

Det virker kanskje urimelig å måtte betale gebyr, selv om pakken har en verdi som er under 200kr.

 

Desverre har Nordisk Express valgt å gjøre det på denne måten, og det er ikke en eneste ting en kan gjøre med det. Forbrukerfårdet hjelper ikke, de står fritt til å ta gebyrer der de vil ta gebyrer ("Vi har jo tross alt litt arbeid med disse pakkene").

 

 

DFLW: 200kr-grensen inkluderer IKKE frakt, men frakten taes med i momsberegningen dersom pakkens verdi overstiger 200kr (vi har moms på tjenester i Norge, derfor taes også frakten med i vurderingen).

Lenke til kommentar

Dette er jo helt latterlig.

 

Betyr det altså, at hvis jeg sender et brev med en binders i, så krever Nordisk Express 186 kroner i gebyr? Hva er det vi betaler når vi betaler for frakten da? Jeg trodde faktisk at jobben til slike selskaper var å frakte pakker, og i "frakte pakker" skal jo selvfølgelig det å innføre pakken i landet inkluderes. Derfor er det jo helt på viddene å kreve ekstragebyr for det.

 

Hva er det lureste jeg kan gjøre? Jeg er mer villig å bestille ny vare, og be butikken bruke et annet selskap til å sende, enn å betale Nordisk Express. Jeg skal gjøre det klinkende klart for dem at de pengene kommer de aldri til å få uansett, så får vi se hva de gjør.

 

Hva skjer egentlig hvis jeg ikke betaler? Returnerer de pakken til avsender?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Første du bør gjøre er vel å ringe ditt lokale toll kontor, mitt inntrykk er at de ofte er ålreite til å hjelpe til med slike ting, er du heldig ringer de opp firmaet som krever deg for penger de ikke har rett på.

 

så lenge det ikke er avgiftsbelagt av staten, er vel dette penger firmaet du har fått regning fra putter rett i lomma, dette blir vel en form for svarte penger skal man se slik på det?

 

tvilsomt i hvertfall

Lenke til kommentar

Jeg er ikke akkurat advokat, men såvidt meg bekjent er det fritt fram for et fraktselskap å ta 5000,- i fortollingsgebyr hvis de vil. Det de derimot ikke har lov til er å innkreve 36kr i MVA for noe som ikke er MVA pliktig. Det er isåfall der du må ta dem...

 

Cobos

Lenke til kommentar

Problemet i denne saken er nok at avsender har benyttet seg av GLS (General Logistics Systems). Dette er et resultat av at markedet nå er åpnet for flere aktører. GLS er en av disse aktørene, spesielt i Tyskland, hvor de opererer med langt lavere priser enn Deutsche Post/DHL.

 

(Det kan kanskje hende du har betalt nettbutikken mer i frakt enn det du behøver - for ofte tar disse betalt etter Deutsche Post/DHL sine takster, men sender pakken med billig-befraktere som GLS, som har pakkeinnlevering overalt i Tyskland)

 

Nordisk Express er nok GLS sin samarbeidspartner her i Norge, og de håndterer alle pakker som blir sendt til Norge med GLS. (Om pakken hadde blitt sendt med Deutsche Post/DHL, hadde den blitt håndtert av Posten - dette vet jeg fordi jeg på lørdag mottok en pakke som var sendt med Deutsche Post/DHL fra Tyskland)

 

Nordisk Express må tollklarere alle pakker og forsendelser fra utlandet, på lik linje med Posten - forskjellen ligger i at Posten ikke krever tollbehandlingsgebyr for forsendelser med oppgitt verdi under 200 kroner. (slik jeg oppfatter det)

 

Nordisk Express tar da betalt for tollbehandlingen, selv om varens verdi er under 200 kroner. Denne jobben tar de 150 kroner pluss moms for, totalt 186 kroner. Nordisk Express må kreve inn moms på "verdien" av jobben (tjenesten) de har gjort (som sannsynligvis har gått helt automatisk). Momsen som er beregnet her er ikke beregnet ut fra pakkens verdi.

 

Om det er noe å lære av dette, vet jeg ikke, men at private aktører gjør jobben bedre og billigere enn de offentlige postverkene kan man vel kanskje sette et spørsmålstegn ved....?

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Jendor: Du har nok rett, jeg trodde iogmed at pakkens verdi var €20 at det var 150 kroner som var pakkens verdi, men det er nok nærmere 165,- så dermed er det gebyret deres som er 150kr og det skal det naturligvis betales MVA på ja....

Men det understrekere vel egentlig at de er helt sinnsvake.... (Nordisk Express altså)

 

Cobos

Lenke til kommentar

Nordisk Express gjør seg ikke akkurat godt likt nei..

 

De burde jo gjøre noe med det, når folk gjør alt de kan for å unngå at pakkene havner i hendene til Nordisk Express...

 

Normalt når jeg bestiller fra utlandet, så ber jeg om å få sendt det med vanlig post - det er det enkleste og letteste - og faktisk ofte det billigste også, spesielt fra USA. (jeg bestiller mye fra USA, og nå får jeg sånne rare blikk av de pripne damene på postkontoret...)

Lenke til kommentar

Bestilte noe greier fra England for et par måneder siden. Det tok over tre uker fra pakken hadde ankommet Norge (Nordisk Express) til jeg hadde den i hende.

 

Jeg måtte selv ringe rundt for å finne ut at det var dem som hadde pakken min, og jeg måtte ringe dem opp for å få konto/kid/beløp for å betale fortollingen.. fikk aldri noe brev i posten.

 

To tomler ned.

Lenke til kommentar
...fordi jeg på lørdag mottok en pakke som var sendt med Deutsche Post/DHL fra Tyskland

Sjelden jeg siterer meg selv her, men føler jeg må gjøre det fordi det er en liten historie bak dette:

 

Hentelappen som dumpet ned i postkassen på lørdag, hadde en påskrift om at den ble forsøkt levert på døren dagen før, altså fredag. Den ble forsøkt levert klokken 11:50, sto det.

 

Klokken 11:50 var dama tilfeldigvis utenfor, da postbilen kom for å fordele posten. Hun sto og ventet på den, og snakket tilogmed med postbudet, ei eldre dame, som klaget over at det var så mye reklame å levere. Hun spurte tilogmed om det var alt, og postbudet svarte: "Ja, det var alt for i dag."

 

Dagen etter dumper altså hentelappen ned i postkassa, med påskriften om at den var forsøkt levert dagen før, mens hun sto der.

 

Hun gikk så på postkontoret, og hentet pakken. Samtidig spurte hun om hvorfor det var skrevet at den var forsøkt levert dagen før, når den beviselig ikke var det. Hun fikk bare et surt svar tilbake: "Den ble garantert forsøkt levert dersom det står det på lappen. Skal du hente pakken din, eller skal du ikke hente den?"

 

Hun sier igjen at den ikke kan ha blitt forsøkt levert, men det ble blankt avvist... tror bare ikke at de gadd å ta med seg pakken på fordelingsrunden... (den var ikke større enn at den ville passet fint i enhver postkasse)

Lenke til kommentar

Ok, jeg skjønner at de antagelig har loven på sin side, men det er jo helt utrolig at det er mottaker som blir belastet med dette gebyret!?

 

Uansett, er det sjanse for at de gir seg hvis jeg sier at jeg ikke kommer til å betale? Det er vel like mye stress for dem å sende den tilbake til avsender, som det er å levere den til Posten? :hrm:

 

Det billigste for meg blir jo faktisk å be dem returnere den til avsender, slik at avsender kan bruke et annet firma til å sende den til meg.

Lenke til kommentar

Ring dem og spør hva som skjer hvis du ikke vil betale. Hvis den blir sendt tilbake kan du jo be avsender om å gjøre det riktig neste gang samtidig som du får en ypperlig sjanse til å gjøre det klart for dem at de neppe får nye norske kunder (eller beholder de gamle) hvis de skal sende pakkene med GLS.

 

Du kan også sende en klage til GLS for å gjøre dem oppmerksomme på at gebyret fører til at du kommer til å sørge for at ingen av dine pakker sendes via dem så lenge de samarbeider med Nordisk Express.

 

Hvis kundene ikke sier i fra hvorfor skulle de da ville endre på noe ? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...