Zollo22 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Hei, tok å monterte nye ekstra-fjernlys i dag men de vil ikke fungere. Har installert alt som det skal infølge koblings-skjemaet som var bak på pakkningen av reelet. Men lysene kommer ikke på, hører at det kommer en lyd fra reelet når jeg trykker på brytern, men mer skjer det ikke. Er det noen som har peiling på hva det kan være? Leste at det anbefaltes en 15AMP sikring mens jeg har en 16 AMP, men kan det være årsaken? takk for hjelpen på forskudd, Zollo22 Lenke til kommentar
skaumann Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Det virker som du kun har koblet releet til bryteren inne i bilen, du må også koble til spenning fra batteriet, gjennom releet og ut til lysene. Sikringen er ikke noe problem, den går ved 16Amper belastning isteden for 15A. Lenke til kommentar
Zollo22 Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Tror at jeg har koblet alt rett. En kabel fra releet til pluss på lysene, og minus fra lysene til karosseriet. Så en fra releet til karosseriet, en med sikring fra releet til batteriet(+) og en fra releet til bryte(ACC) og en en fra bryter(12+) til en 12+ kontakt inni motorommet, koblet sammen med en annen kontakt. Har sjekket alle ledningen på nytt, virker alt i orden. Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Mål om det kommer fram strøm til releet og lysene Lenke til kommentar
skaumann Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Jeg kan ikke se noe galt i koblingene dine, så da kan du prøve å koble deg forbi releet ved å kortslutte batt(+) og lys(+) på releet med en ledningstump. Da skal det bli lys. Blir det ikke lys da, må du sjekke jord og batteriforbindelsene på nytt. Lenke til kommentar
Zollo22 Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Har et amper/Volt-meter, men har ikke peiling på hva jeg skal stille det inn på? Og det med å kortslutte releet, hvilke to skal jeg koble sammen da, er det da 86 og 85 på releet? Lenke til kommentar
Zollo22 Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Glemte å si at brytern har også en Ground kontakt, i tillegg til ACC og 12+, men den skal vell ikke kobles til noe. Lenke til kommentar
skaumann Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Amper/Voltmeteret stiller du inn på Volt. For å kontrollere at Voltmeteret fungerer og er riktig innstilt, kan du sette målepinnene (sort+rød) på batteripolene som da viser 11,5V-13V. Skal du måle spenningen ut fra releet (til lysene), setter du den sorte målepinnen(-) i karosseriet og den røde(+) på kontakten der hvor lysene er koblet til releet. Husk at strømmen på være på. Lenke til kommentar
skaumann Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Ground kontakten i bryteren er antagelig for å gi strøm til en evt. indikatorlampe i bryteren. Lenke til kommentar
Zollo22 Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Takk for all hjelpen, feilen var ganske enkelt da, den fikk ikke noe strøm det jeg hadde feste lysene til karosseriet, vet ikke hvorfor, sikker for tykk lakk. Men nå funker dem hvertfall. Men det med å bruke amper/ volt-meter, hva av de forskjellige innstillingene er det best å bruke, både med tanke på volt, men også amp for å sjekke ladestrømmen fra dynamoen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Ampermetret skal du la være å fikle med dersom du ikke vet hvordan det brukes. Det ampermetret du har kan bare måle maks 10A, noe som gjøres ved at strømmen går gjennom instrumentet og måles. Ladestrømmen på en bil kan være 50-80A og til og med 200A dersom det er noen som har mekka stereoanlegg med mening. Slike strømmer igjennom instrumentet kan i verste fall få et billig instrument til å eksplodere. Endret 11. november 2004 av perpyro Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 det beste å sjekke etter om det er strøm i ledningene i en bil, må være en prøvelampe!, for du trenger sjelden og sjekke volt styrken... som regel trenger en bare og sjekke om det faktisk ER strøm der.... disse kjøper man på bensinstasjoner evt bilrekvisita butikker, og koster max 30,- =) Dan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå