Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med ekstra-fjernlys


Zollo22

Anbefalte innlegg

Hei,

 

tok å monterte nye ekstra-fjernlys i dag men de vil ikke fungere. Har installert alt som det skal infølge koblings-skjemaet som var bak på pakkningen av reelet. Men lysene kommer ikke på, hører at det kommer en lyd fra reelet når jeg trykker på brytern, men mer skjer det ikke. Er det noen som har peiling på hva det kan være? Leste at det anbefaltes en 15AMP sikring mens jeg har en 16 AMP, men kan det være årsaken? takk for hjelpen på forskudd,

 

Zollo22

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror at jeg har koblet alt rett. En kabel fra releet til pluss på lysene, og minus fra lysene til karosseriet. Så en fra releet til karosseriet, en med sikring fra releet til batteriet(+) og en fra releet til bryte(ACC) og en en fra bryter(12+) til en 12+ kontakt inni motorommet, koblet sammen med en annen kontakt. Har sjekket alle ledningen på nytt, virker alt i orden.

Lenke til kommentar

Amper/Voltmeteret stiller du inn på Volt. For å kontrollere at Voltmeteret fungerer og er riktig innstilt, kan du sette målepinnene (sort+rød) på batteripolene som da viser 11,5V-13V.

Skal du måle spenningen ut fra releet (til lysene), setter du den sorte målepinnen(-) i karosseriet og den røde(+) på kontakten der hvor lysene er koblet til releet. Husk at strømmen på være på.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelpen, feilen var ganske enkelt da, den fikk ikke noe strøm det jeg hadde feste lysene til karosseriet, vet ikke hvorfor, sikker for tykk lakk. Men nå funker dem hvertfall. Men det med å bruke amper/ volt-meter, hva av de forskjellige innstillingene er det best å bruke, både med tanke på volt, men også amp for å sjekke ladestrømmen fra dynamoen.

Lenke til kommentar

Ampermetret skal du la være å fikle med dersom du ikke vet hvordan det brukes.

Det ampermetret du har kan bare måle maks 10A, noe som gjøres ved at strømmen går gjennom instrumentet og måles.

Ladestrømmen på en bil kan være 50-80A og til og med 200A dersom det er noen som har mekka stereoanlegg med mening.

Slike strømmer igjennom instrumentet kan i verste fall få et billig instrument til å eksplodere.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

det beste å sjekke etter om det er strøm i ledningene i en bil, må være en prøvelampe!, for du trenger sjelden og sjekke volt styrken... som regel trenger en bare og sjekke om det faktisk ER strøm der.... disse kjøper man på bensinstasjoner evt bilrekvisita butikker, og koster max 30,- =)

 

 

Dan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...