Gå til innhold

Nettverkskortproblem under installasjon av Debian

Anbefalte innlegg

Heisann. Driver å installerer Debian på en gammel pc jeg har, og støter på et problem når jeg skal installere modulen til nettverkskortet.

Jeg velger modulen jeg skal ha og trykker "enter" og følgende melding kommer opp:

/lib/modules/2.2.20-compact/net/8139too.o: init_module: Device or resource busy

Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters

/lib/modules/2.2.20-compact/net/8139too.o: insmod /lib/modules/2.2.20-compact/net/8139too.o failed

/lib/modules/2.2.20-compact/net/8139too.o: insmod 8139 failed

Installation failed.

Siden dette er andre gang jeg installerer en eller annen form for GNU/Linux (første var Fedora Core 2), så skjønner jeg ikke så mye av denne feilmeldingen annet en at installasjonen av modulen har feilet.

Så derfor spør jeg; hva er galt? Er det noe informasjon jeg ikke har skrevet så er det bare å spørre. Jeg er takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt vil en installasjon av Debian selv finne modulen til nettverkskortet ditt. Feilmeldingen du fikk kan tyde på at nettverkskortet ditt allerede er oppe og går. Du skrev ikke hvilken Debian du installerte (Sid Sarge el Woody), var det en netinstall? Høres ut som om du har sjekket hvilken modul nettkortet ditt skal ha?

Lenke til kommentar

Jeg kom meg litt videre igår.... Fant ut at det var feil modul jeg prøvde å installere. Valgte den riktige som forøvrig var "tulip", og da funket det å installere.

Men så kom jeg til neste punkt hvor man skulle velge om man ville motta ip-adresse via dhcp, og der valgte jeg ja, men etter kanskje 1 min kommer det en melding som sier at det hadde feilet og at den ikke klarte og motta ip vi dhcp.

Noen ide om hva det er? Tenkte at det kanskje kunne være at det er feil modul jeg har installert, men på Fedora-maskinen min har jeg akkurat samme nettverkskort og der står det "tulip"..... Resten av nettverket mitt mottar også ip-adresse via dhcp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...