Gå til innhold

Varm CPU påvirker ytelse

Ciwie

Anbefalte innlegg

Hei

I det siste har jeg hatt problemer med min data uten hard- eller softwareendringer. Spillene jeg alltid har kunne spilt lagget som fy, og jeg fant ut at det kunne være for varm cpu. Jeg sjekket viften, og en av fire fester var knekt. Målte cpu temp opp til 69C. (Asus P4S8X, P4 2.4GHz)

Før jeg bestiller ny cpukjøler lurer jeg på om den høye temperaturen alene kan påvirke ytelsen så mye, eller må det være andre ting som også lager kvalm?

Takk for svar! :)

Endret av Ciwie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. Skal vi se.. Jeg tror jeg har formatert tilsammen to ganger, og jeg er svært nøye med brannmur og antivirus. Jeg har installert mange forskjellige spyware- og virusfjærnere, men det kan vel fortsatt være et problem?

Men jeg får vel bestille ny kjøler, for det trenger jeg i hvertfall. Noen forslag til kjøler? :innocent:

Endret av Ciwie
Lenke til kommentar

Intel cpuene begynner å hoppe over hver andre clock cyclus (thermal clock throttling tror jeg det kalles) for å få ned temperaturen/beskytte så det kan påvirke ytelsen ja .

Dvs. den går på samme multiplier og fsb men gjør bare halve arbeidet.

Hjelper det ikke å jobbe kun ved annen hver clock cycle , setter den

arbeidet til hver tredje osv. osv . Blir det for varmt for det blir det shut down.

Man må se i white papers for sin spesifikke modell for ved hvilken temperatur innslags punktet for clock trottling starter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...