Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter med dårlig signalstyrke :( (wlan)

Anbefalte innlegg

Har akkurat mekka et lite wlan mellom meg og en kompis av meg, men jeg sliter med svært dårlig signalstyrke. :mad:

Har:

I229772.jpg

Har blitt litt inspirert av alle prosjektene til ArticOC, men det er jo bare snakk om 50-60m i 70% fri sikt! :hmm:

Så det burde funke fett!

Skal jeg mekke ei spesial antenna på mitt kort eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med 70% fri sikt? Enten har man fri sikt, eller så har man ikke fri sikt. Hvis 15-20 meter av avstanden er skjermet av hus og/eller trær, så vil rekkevidden din bli drastisk redusert. Men du kan se om noe av det nedenfor kan hjelpe. Uansett, har du mulighet til å flytte antennen slik at du får helt fri sikt, så burde den antennen du har holde.

De fleste antenner på trådløst utstyr for hjemmebruk er rundstråleantenner (omni). Dette betyr at de sender i en sirkel rundt antennestangen med noen graders spredning, noe tilsvarende >|<. Dette betyr at det er dårlig dekning over toppen og under foten av antennen. Dette kan bety at du kan få problemer med dekning i mer enn en etasje med en antenne, om du trenger dekning i et helt hus. Avhengig av produsent, så har denne typen produkter en rekkevidde på opptil 400-450 meter i fri sikt utendørs, og opptil 90-100 meter innendørs. Sjekk derfor produsentens spesifikasjoner. Det må bemerkes at rekkevidden innendørs er svært avhengig av materialer og dimensjoner brukt i vegger og tak. Forstyrrende signaler vil også påvirke rekkevidden. Det kan derfor i noen tilfeller lønne seg å skifte kanal. Hovedkanalene er 1, 6 og 11.

Lenke til kommentar

på 60-70m hadde jeg bygget meg en waveguide antenne (pringles).

Regner med at med 70% fri sikt så mener du at det kanskje er noen trær o.l lignende som ligger i mellom? dette skulle ikke isåfall by på noe nevneværdig problem.

Du kan lage waveguiden med den kabelen og antenna du har omså! enkelt og billig. Tror du skulle få en gain på opptil 10dBi som er 3ggr så kraftig som antenna alene

post-61-1099774126_thumb.jpg

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Den var ikke dum.

Er fersk i w-lan geimet, men fant ut fort at dette kom til å bli vanskelig når jeg så at måleren viser mellom -70 - -85 ett eller anna.

(visste fra før at på skolen har jeg -50 +++, så hvisste va det innbærte ) :hrm:

Det jeg mener med 70% fri sikt er at det er 10-15m av distansen som er skog og litt "rusk" som ligger i veien! Signalene går også i gjennom en murvekk pga. at anntennekabeln ikke er lang nok til at den kunne nådd over murveggen :no:

Så, den boksen er å annbefale? :hmm:

Lenke til kommentar
Den var ikke dum.

Er fersk i w-lan geimet, men fant ut fort at dette kom til å bli vanskelig når jeg så at måleren viser mellom -70 - -85 ett eller anna.

(visste fra før at på skolen har jeg -50 +++, så hvisste va det innbærte ) :hrm:

Det jeg mener med 70% fri sikt er at det er 10-15m av distansen som er skog og litt "rusk" som ligger i veien! Signalene går også i gjennom en murvekk pga. at anntennekabeln ikke er lang nok til at den kunne nådd over murveggen :no:

Så, den boksen er å annbefale?  :hmm:

Mulig du får tilstrekkelig signal med boksen gjennom murveggen.. hvertfall om du har kontakt sånn som den er nå

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...