TramTam Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Hei Har nettopp satt sammen en PC for første gang, og nå sliter jeg. XP finner ikke disken (som altså er en Maxtor S-ATA type). Har lagt til de driverne som fulgte med hovedkortet, men allikevel funker det ikke. Har også sjekket BIOSen. Her kan jeg kun velge mellom å disable "OnBoard S-ATA IDE" eller kjøre RAID. Betyr det at jeg kun kan kjøre S-ATA i RAID? Leste guiden ovenfor, som var meget nyttig, men den sier at jeg ikke må kjøre i RAID. Noen som har erfaringer her? TramTam Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Gå inn i BIOS til S-ATA (ofte SHIFT-S eller noe - står når du booter) og sett opp disken der. Skal hjelpe. Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 noen hovedkort krever at du oppretter et raid array (raid1 tror jeg..husker ikke) for å kunne bruke s-ata disker. Antakelig fordi de ofte kommer med s-ata raid. Så les manualen til HK ditt nøye. Hvis du må gjøre det, så går du inn i den nevnte bios option og oppretter den raid array'en som passer (for 1 disk).... Da skulle den dukke opp i bios (hvis du har installert raid driverne)..og deretter er det å partisjonere osv... Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Nå må dere skjerpe dere..... Sjekk hva RAID er før dere... TramTam, går ut fra at du skal benytte 1stk sata disk som du skal installere OS på, da skal RAID deaktiveres i ditt tilfelle, ikke styr med det som du finner under BIOSen til RAID, da ender du bare opp med å forvirre deg selv NB ikke blande BIOS og BIOS for raidkontrolleren det er to helt forskjellige ting, deaktiver sistnevnte. For de som lurer betyr ikke å deaktivere RAID at SATA portene på HK slutter å virke, Eller at RAID må være aktivert for at portene skal funke. Når man slår av RAID fra HK-BIOS kan man si at man setter de over til å være "vanlige" porter, samtidig som BIOS for den aktuelle kontrolleren "forsvinner". TramTam - mitt tips til deg er at du oppgir hvilke hovedkort du har slik at hvis du er heldig kansje noen her kan fortelle deg nøyaktig hva du skal sette i BIOS. Hvis ikke gå systematisk fram i det du gjør, når ting er satt riktig i BIOS skal du etter å ha trykket F6 straks etter første blå skjerm ved installering av OSet (står neders på siden - følg med) Etter at det er gjort skal drivere til disken legges in (du blir spurt om dette senere som et resultat av at du trykket F6 tidligere PS Velg riktig driver fra disketten) Hvis alt er som det skal i BIOS og overnevnt er gjort skal disken være tilgjengelig for å installere OS på, lykke til. Endret 6. november 2004 av Blacksheep Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå