Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det lov å dele ADSL? I så fall, korleis?

Anbefalte innlegg

tar jeg ikke feil så kan man kjøpe en router til å dele internett med.. det har vi!

bare hvis de har fast IP

tull & tøys - du kan koble flere pcer til en router eller switch uten å ha fast ip. men router er selvsagt å anbefale, prismessig burde det ikke være noen belastning, spesielt ikke siden det gjerne er firewall på routere.

var vel ikke akurat det jeg sa heller, jeg sat at han trenger router hvis han har fast IP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å strekke en Cat 5 kabel (inntil 100 meter) med RJ45 kontakter i begge ender, mellom husene burde være lettvint. Grav den ned, og legg den inne i et elektrikerrør. (Strekk gjerne to ledninger med det samme, så har du utvidelsesmuligheter) Så trenger du en switch som fordeler signalene til/fra ADSL-boksen. Switch koster ikke mye. Kabler og plugger er billig. Ledningene kan med litt fantasi, plasseres skjult i huset, på loft, i kjeller, gjennom skap, under lister, utvendig under panel, etc.

Trådløst nettverk er ustabilt. Jeg har forsøkt med D-link over til naboen 30 meter unna, og kontakten er dårlig/ ustabil.

IP-telefoni (f. eks. Telio), for dere begge, er et alternativ, som får kostnadene ytterligere ned.

Velg da f.eks. Nextgentel som ADSL leverandør, slik at bredbåndet er uavhengig av telefoni!

Noen bedre forslag ? :no:

Om det juridisk er lovlig vet jeg ikke, med det er vel ikke ulovlig å etablere nettverk med naboen?

Lenke til kommentar

Dei liker vel ikkje at du deler linja, men det finn dei ikkje ut av. Vis dei finn ut av det så seier du at du brukar den til og overføre filer etc mellom husa. Det er ikkje noko problem.

Slik eg ville ha delt det var at du kjøpte deg ein router, gjerne med trådlaus (koster eit par hundre meir) og som har eit par portar. Så dreg du 1 kabel til din pc og 1 til bestefar din si maskin. Her KAN du bruke den jordkabelen du har, men som noken andre her sa, ikkje kødd med brannalarm greiene. Ein vanleg tp på kostar ikkje all verden. Du kan grave den ned.

Eg har hatt ein 160 meter lang kabel liggande ute i no over 5 år, Det er berre pluggane i endane som har kapitulert og eg ha sett på nye.

Min kabel er ikkje nedgravd, men den ligg på ein mur, unni eit kommunalt vannrøyr over vegen, og i deler i ein slange, og oppspirka på husvegg og eit stykke er han gravd ned under jorda. Den fungerar heilt fint.

Du kan også få bestefaren din over på ip telefon, så seier han opp telefonen sin også!

Kva slags ISP har du? Eg veit at bluecom gir deg 2 ip'ar, så der er det plug and play, då treng du ikkje router men ein billig switch.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

IP Telefoni ja...må nok ta ein kikk på det. Noken tips?

Som sagt før, det å dele kabel med brannvarslingsanlegget er ikkje noko problem, så lenge ADSL-signalet ikkje får drastiske tap. Det er slettes ikkje noko behov for 100Mbit\s forbindelse, alt som trengs er eit brukandes signal til ADSL.

Det blir 2 koblingar, ein i kvar ende av jordkabelen, men det bør vel gå bra.

Som de seier, så kan ikkje ISP merke om eg koplar på ei maskin i huset over veien, eller om maskina står i same huset. ISP er forresten Telenor ADSL 704\256.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Du må dele signalet etter at det er delt av adsl modemet.

Du får da eit heilt vanlig LAN nettverk.

Eg vil tru at jordledninga di vil fungere fint. (det er verdt eit forsøk)

Kjøp deg ei rj45 tang og hekt på plugger og og test i veg.

Sida du har Telenor så trur eg at du må ha ein router.

Men 30 meter med tp kabel koster ikkje akkurat skjorta, men det er arbeidet med og få den gravd ned.

Internet --> ADSL modem --> Router ----> PC1 og pc2

Du kan f.eks ikkje ha 2 adsl modem.

Som IP telefon kan du teste Televoip.no eller telio... spørs jo kor mykje han ringer.

Tang:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100331&cks=ACC

Plugger:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118491&cks=ACC

Eventuelt kabel:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119969&cks=PRL

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Ja, eg kan alt av kabling og greier, har satt opp ein del nettverk og ADSL.

Kabel kan eg kjøpe, pluggar har eg, tang har eg, connectors har eg, ruter kan kjøpast. Blir vel noko i den duren kan eg tenke meg. Neste oppgåve er vel dette med IP-telefoni, som eg må undersøkje :) Kva nummer har du med IP-TLF? Standard 8-siffer, eventuelt behalde samme, eller får du IP elns?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Det er nokre IPtelefon firma som du kan portere ditt eksisterande nummer.

Eg har testa televoip, pga ingen mnd avgift (ringer sers lite) og vanleg telenor pris på samtalar)

Ringer han mykje er vel Telio og anbefalle.

Brukar dei andre linja mykje? IP'telefon stjel ein del opp og ned båndbredde (128kbit er ikkje for mykje)

Lenke til kommentar

du det er ikke no problem å dele linja med bestefattern din;) etter norsk lov er det ingenting som tilsier at det der ikke er lovli, men å leie ut linja tell foreksempel ehm leieboer'n/naboen er ikke helt lov hehe;)(i å med at man kan tjene penger sånn);)

Lenke til kommentar

Dette går på gårds og bruksnummer. Hvis begge husene er registrert med samme gårds og bruksnummer, er dette lov.

(Fadern "Sjefer" i bredbåndsselskap. der funker det sånn iallefall, tror det gjør det stort sett over alt)

Så hvis de bor på samme eiendom, så kan du dele så mye du vil.

du det er ikke no problem å dele linja med bestefattern din;) etter norsk lov er det ingenting som tilsier at det der ikke er lovli, men å leie ut linja tell foreksempel ehm leieboer'n/naboen er ikke helt lov hehe;)(i å med at man kan tjene penger sånn)

Det er ikke bare norsk lov man skal ta hensyn til, men også det som innehaveren av abonomentet skrev under på, når han kjøpte abonomentet.

Endret av ekkins
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...