Zeph Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Har ein onkel som har ADSL, og 20 meter bortanfor bur bestefar min, som har ISDN. Det eg lurer på er om dei kan dele ADSL-linja lovleg ved å trekke ein kabel mellom husa. Bestefar min bruker internett stort sett til e-post, og har ikkje noko behov for ei dyr linje av den grunn, og på denne måten så blir jo utgiftene halvert for onkelen min Eg ser ingen grunn til at det ikkje skulle være lov, du får jo ikkje noko meir enn du betalar for. Korleis vil dette eventuelt bli gjort? Det ligger ein jordkabel med 10 par (trur eg) mellom husa med ledige par, revolverte (tvinna). Må eg ha ein switch eller ruter etter modemet og så under bakken og over til det andre huset? Og vil det eventuelt fungere? Jordkabelen er der i forbindelse med eit brannvarslingsanlegg, og det går vel alt frå 0-12 volt gjennom ledingane. Distansen er ikkje noko problem, men det er kva kabel eg kan bruke. Eg må vel ha revolvert ut frå ein eventuell ruter\switch for å få signalet fram? Eg tenkte på å dele telefonledningen og sende den over. Du kan jo legge ein telefonkabel ganske langt før du får noko tap, men om det er lov og vil fungere med tanke på modem osv, veit eg heller ikkje Så, eg veit det er folk der ute med peil, så sleng innom! Edit: Kom nettop på trådlaust. 5 meter gjennom eit hus, 20 meter i fri luft, og 3 meter inn på kontoret, skulle fungere det vel? Endret 6. november 2004 av zeph Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Du kan jo legge ein telefonkabel ganske langt før du får noko tap, men om det er lov og vil fungere med tanke på modem osv, veit eg heller ikkje Hvis du tenker på modem som i ADSL-modem så kan du bare ha ett på linja så du må nok bruke kabelen. Har du ledige par så burde den jordkabbelen du nevner funke bra på 10Mbit/s kanskje får du link 100 også hvis du er heldig. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 tar jeg ikke feil så kan man kjøpe en router til å dele internett med.. det har vi! Lenke til kommentar
Sabbath Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg ville oppfordra Bestefar til å droppe ISDN (med mindre det er en grunn til at han har dette), og heller anbefalt analog linje (billigere enn ISDN). Deretter ville jeg anbefalt Bestefar et av de billigste adsl alternativene... Mye mindre hassel, og mye mer gøy for Bestefar. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Hvis det er bare 20 meter mellom husene vil det billigste alternativer være å strekke en TP kabel. Det du da trenger er en switch som står koble til ADSL modemet hos onkelen din og så trekker du bare en kabel fra switchen til bestefaren din. Du bør enten kjøpe TP kabel beregnet for utendørsbruk eller trekke en vanlig TP kabel gjennom er rør/slange. I tilleg bør kabelen greves ned i bakken. Angående den kabelen som ligger det nå så vil jeg ikke anbefale å bruke den. Siden den går til noe så viktig som et brannvarslings anlegg så ville jeg ikke tuklet med den. Endret 6. november 2004 av phoen|x Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Finnest det linjer under 300 kroner da? ISDN skal han kvitte seg med uansett dersom han får ADSL. Eg står igjen med 2 alternativ. - Kjøpe ruter 1: Legge linja gjennom husa ved kabel, og bruke jordkabelen 2: Kjøpe trådlaust Frister litt med trådlaust, sidan kabelen frå modem til jordkabel i huset med ADSL går rett igjennom heile huset, og er ikkje så fin å sjå på at det gjer noko. Ved å dele det, så blir jo prisen halvert hos onkelen min og, dei har aldri bruk for full kapasitet, og eit par e-poster nå og da betyr lite for linja, så slik eg ser det tener begge på ei slik løysing. Det blir eg som eventuelt skal utføre dette, og har ingenting til overs for å gjere det, pengar får eg òg, sjølv om eg alltid seier det ikkje er nødvendig phoen|x: Ja, men eg hadde eit lite håp om å kunne bruke jordkabelen når den først er der. Vil det bli noko interferens åp ADSL-signalet dersom den går gjennom ein 15-20 meter lang jordkabel i lag med 9 andre par, der nokon av dei fører 0-12 volt? Det er eg som har installert den jordkabelen i lag med resten av brannvarslingsanlegget der på bruket, og har installert 10 andre brannvarslingsanlegg, så noko problem med å bruke den er det slettes ikkje, einaste eg tenker på er tap av signal. Endret 6. november 2004 av zeph Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Kutt ut ISDN, gå over til analog og del ADSL med denne: http://www.psdata.no/ps.asp?it=101275&mlevel=020200 Endret 6. november 2004 av jarmo Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Hvis du skal kjøpe inn trådløst utstyr kan du for bruke mer penger enn det du sparer på at de deler linjen. Ikke for å være en gledes dreper, men hvis bestefaren din bare sjekker mailen og litt surfing, har han da bruk for ADSL? Endret 6. november 2004 av phoen|x Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg ville oppfordra Bestefar til å droppe ISDN (med mindre det er en grunn til at han har dette), og heller anbefalt analog linje (billigere enn ISDN). Deretter ville jeg anbefalt Bestefar et av de billigste adsl alternativene... Mye mindre hassel, og mye mer gøy for Bestefar. Du er klar over att viss han skal bytte til analog, så må han betale etableringsgebyr som er på rundtom 700kr? (var iallefall slik for ikkje så lang tid tilbake) Og ein annan ting. Mangen av ISPane godtar ikke att du deler linje med ein annan hushaldning. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Du er klar over att viss han skal bytte til analog, så må han betale etableringsgebyr som er på rundtom 700kr? (var iallefall slik for ikkje så lang tid tilbake) Og ein annan ting. Mangen av ISPane godtar ikke att du deler linje med ein annan hushaldning. Det ISP'en ikke vet har den ikke vond av :!: Jeg tviler på at de merker at linjen er delt. Så det skal vell ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Ville gått for å dele trådløst. Prøv først med standar antenner, funker ikke det lager/kjøper du noen som er mere retningsbestemte. Det går også å bruke 2 par i den kabelen du har liggende. Skal gå å få 10Mb link over den uten å forstyrre noe brannvarsling. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Jeg ville oppfordra Bestefar til å droppe ISDN (med mindre det er en grunn til at han har dette), og heller anbefalt analog linje (billigere enn ISDN). Deretter ville jeg anbefalt Bestefar et av de billigste adsl alternativene... Mye mindre hassel, og mye mer gøy for Bestefar. Du er klar over att viss han skal bytte til analog, så må han betale etableringsgebyr som er på rundtom 700kr? (var iallefall slik for ikkje så lang tid tilbake) Og ein annan ting. Mangen av ISPane godtar ikke att du deler linje med ein annan hushaldning. Seriøst? Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 tar jeg ikke feil så kan man kjøpe en router til å dele internett med.. det har vi! bare hvis de har fast IP Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 tar jeg ikke feil så kan man kjøpe en router til å dele internett med.. det har vi! bare hvis de har fast IP tull & tøys - du kan koble flere pcer til en router eller switch uten å ha fast ip. men router er selvsagt å anbefale, prismessig burde det ikke være noen belastning, spesielt ikke siden det gjerne er firewall på routere. gjør som tidligere beskrevet: fra modemet så kobler du til router, og så to linjer ut; en til din onkel og en til din bestefar. husk å legg linjen til bestefaren din i rør under bakken. lovligheten varierer mellom bredbåndsleverandørene. spør, for moro skyld! Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 trådløst er vel det enkleste...det skulle da vel funke på 20 meter til nabohuset? Så har du ett trådløst aksesspunkt hos deg, og kobler deg og bessfar (og gud vet hvem andre du vil legge inn) på ditt eget private trådløse nett....hvordan skal en ISP kunne kontrollere/nekte deg det? Krever jo at du du har trådløst nettverkskort på alle maskinene da...kan fort bli dyrt Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Er det ikke slik da at en router sender ut en ip adresse eller noe sånt videre til ISP, mens ved bruk av switch så "merker" ISP'n at du har flere på? Lenke til kommentar
ekkins Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Dette er nesten heelt sikkert ikke lov. Les retningslinjene for bruk, fra IPS'en sin side, så finner du det ut. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Om det er lov eller ei kjem an på fleire ting. Dei fleste ISPer liker ikkje at ein deler ei linje mellom fleire husstander, men det er ikkje sikkert det er regna som fleire husstander. Viss vedkommende bur på eit gardsbruk, kan det være fleire bygg i samme husstand. (Har fleire sånne der eg kjem frå.) Isåfall er det fritt fram å dele (sånn som eg ser det, iallefall). Men heile opplegget med delinga ligg noko i ei "gråsone".. Viss det kun er snakk om eit strekk på 20m (+), så ville eg gått for trådlaus, men sidan du har kabler liggande allerede, så kan du prøve å bruke to ledige par. Men sidan det er eit allerede eksisterande kabelstrekk, så må du vel gjerne skjøte kablene, noko som ikkje er ideelt. Går du for trådlaust så finns det fleire alternativer. Trådlaus bridge, f.eks. Då har du ein link som er oppe heile tida, og det er lettere å setje opp fleire maskiner (og anna utstyr, td. IP-telefoni) hjå bestefar din. Kvifor ikkje kutta ut fasttelefon med ei gong, og gå for IP-telefoni? Eg kjem iallefall til å gjere noko sånt hjå far min. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Det er eit gardsbruk. Besteforeldra mine bur i det såkalla kårhuset, og onkel og tante i hovudhuset, så det er eit gårdsbruk, utan tvil, men framleis 2 forskjellige linjer, eigarar osv. Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Om det er 2 forskjellige telefonlinjer inn til husene med forskjellige abbonementstagere er vel heller uinteressant. Hvis gårdsbruket ikke er delt opp, men besteforeldrene dine f.eks har borett som de fikk da onkelen din tok over gården er det så langt jeg kan se ikke noe juridisk i veien for å dele linja. En bredbåndsleverandør vil kanskje hevde det er det, men all den tid det er din onkels hus som står på hans eiendom vil dette bli det samme som å dele linje med det unge paret som bor i kjellerleiligheten elns. Når det er sagt kan jo ikke ISPen finne ut hvor signalene går uten å komme og saumfare gården, og det har de jo ikke mulighet til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå