Gå til innhold

Snuser på stuepc

Anbefalte innlegg

Har i lang tid vært ute etter en stuepc. Er lei av å ha en gammel pc ved siden av fjernsynet, så vil gjerne fornye litt. I den forbindelse har jeg noen spørsmål til de som vet.

Programvare

Jeg litt usikker på hva programvare pcen skal kjøre. Jeg har tidligere kjørt Rythmplayer på Linux, og synest dette var et nett og greit program til det ytelsebegrensete systemet jeg hadde. Men når jeg skal ha ny stuepc, vil jeg ha et system som ser bra ut. Jeg skal kjøre Linux, om det er en spesiel distro som er anbefalt til dette formålet må dere gjerne skrike ut, men ellers faller valget på Debian eller Fedora som jeg er vant til. Jeg har sett litt på mythtv. Og synest ikke det var ille. Er likevel interissert i å høre anbefalinger til et slik system.

Strømforsyning

Jeg må også ha en strømforsyning til systemet. Denne får jeg ikke plassert inni selve videospilleren. Hva gjør jeg da? Lager jeg en egen boks til dette? Brukes vanligvis disse "laptop" strømforsyningene som er skrekkelig dyre i forhold til styrken?

Eventuelt

Da det er første gang jeg bygger et slik system vil jeg tilslutt høre om det er noen tips eller råd før en går igang å bygger en slik stuepc? Jeg har planlagt å bygge pcen i en gammel videospiller.

Som en referanse, er dette de tiltenkte delene:

Maskinvare

- VIA EPIA M10000, m/Via C3 CPU 1000MHz Mini-ITX,DDR,VGA(Nehemiah core ), Tv-Out

- Crucial PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5

- Sapphire Remote Control BOB fjernkontroll

Dette beløper seg til ca. 2k

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at du spør, hvis man tar en titt på den gamle DigiMatrix så skal det visst være flere forbedringer... Jeg har også lest på nett at den skal ha MYE bedre støtte for Windows XP Media Center Edition

Kan være veldig "fancy" men en stor plasma til dem som har det...

Ellers har denne boksen ALT innebygd...

Til og med støtte for HDTV, noe som ingen andre bokser har (som meg kjent)

Videre så har den gamle boksen også FM-Radio...

Tviler på at de tar vekk de finessen som DigiMatrix I har i versjon II...

Dette er boksen for de som skal ha en "make over" på stua ;)

Lenke til kommentar
Har i lang tid vært ute etter en stuepc. Er lei av å ha en gammel pc ved siden av fjernsynet, så vil gjerne fornye litt. I den forbindelse har jeg noen spørsmål til de som vet.

Programvare

Jeg litt usikker på hva programvare pcen skal kjøre. Jeg har tidligere kjørt Rythmplayer på Linux, og synest dette var et nett og greit program til det ytelsebegrensete systemet jeg hadde. Men når jeg skal ha ny stuepc, vil jeg ha et system som ser bra ut. Jeg skal kjøre Linux, om det er en spesiel distro som er anbefalt til dette formålet må dere gjerne skrike ut, men ellers faller valget på Debian eller Fedora som jeg er vant til. Jeg har sett litt på mythtv. Og synest ikke det var ille. Er likevel interissert i å høre anbefalinger til et slik system.

Strømforsyning

Jeg må også ha en strømforsyning til systemet. Denne får jeg ikke plassert inni selve videospilleren. Hva gjør jeg da? Lager jeg en egen boks til dette? Brukes vanligvis disse "laptop" strømforsyningene som er skrekkelig dyre i forhold til styrken?

Eventuelt

Da det er første gang jeg bygger et slik system vil jeg tilslutt høre om det er noen tips eller råd før en går igang å bygger en slik stuepc? Jeg har planlagt å bygge pcen i en gammel videospiller.

Som en referanse, er dette de tiltenkte delene:

Maskinvare

- VIA EPIA M10000, m/Via C3 CPU 1000MHz Mini-ITX,DDR,VGA(Nehemiah core ), Tv-Out

- Crucial PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5

- Sapphire Remote Control BOB fjernkontroll

Dette beløper seg til ca. 2k

det er i gang for salg en boks kalt Showtime med oprogramvare på noprsk fra Welltonway. Sjekk ut websiden til welltonway.com. Meeeget bra. Kontakt gjerne meg hvis du er interessert - kan hujelpe deg med hvor du kasn få dette fra!

Hvis du holder deg til Mini ITX og Epia kort så finnes det bra kabinett fra caseTronic som er 12V (altså elkstern strømforsyning) og/eller Silverstone hvor du kan kjøpe vifteløst power supply. Mulighetene er mange.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...