Lettpåfot Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Har for første gang bygget en maskin, men den vil ikke starte.. Bruker et Abit NF/-s v2.0 hovedkort og XP-M prosessor. Jeg har to harddisker, en gammel IDE og en ny S-ATA. På den gamle er det installert Windows XP, mens den siste er helt blank. Ved oppstart får jeg først beskjed om at prosessoren er ukjent, dette virker det imidlertid som ikke gjør noe. Når jeg prøver å starte med den gamle HD'en, går alt bra frem til oppstart av Windows, da starter maskinen på nytt, dette skjer igjen og igjen. Når jeg bruker den nye HD'en, virker det som om jeg trenger Boot-disk, men dette har jeg ikke... Tror kablene skal være montert rett, men er ikke HELT sikker.. Er litt nybegynner i dette.. Noen som kan hjelpe?? Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Har for første gang bygget en maskin, men den vil ikke starte..Bruker et Abit NF/-s v2.0 hovedkort og XP-M prosessor. Jeg har to harddisker, en gammel IDE og en ny S-ATA. På den gamle er det installert Windows XP, mens den siste er helt blank. Ved oppstart får jeg først beskjed om at prosessoren er ukjent, dette virker det imidlertid som ikke gjør noe. Når jeg prøver å starte med den gamle HD'en, går alt bra frem til oppstart av Windows, da starter maskinen på nytt, dette skjer igjen og igjen. Når jeg bruker den nye HD'en, virker det som om jeg trenger Boot-disk, men dette har jeg ikke... Tror kablene skal være montert rett, men er ikke HELT sikker.. Er litt nybegynner i dette.. Noen som kan hjelpe?? siden den restarter i windows kan jo cpu-en være varm da elelr en anne komponent, har du festet kjøleren riktig? (og satt i kabelen til viften somer ippå kjøleren?) Lenke til kommentar
Lettpåfot Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Jepp. Kjøleren er crap, men CPU-temp lå under 40 grader når jeg så på BIOS-menyen. Den restarter i det øyeblikket windows-loadingen starter... Denne tråden havnet vel egentlig under feil kategori Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Du har reinstallert windows etter at du byttet hardware??? Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Du kan ikke bruke windows install fra gamle maskinen (med annen hw og andre drivere) til det nye oppsettet ditt, det går ikke. Dvs, det er mulig, men krever endel fiksing før man flytter over disken. Se => http://episteme.arstechnica.com/eve/ubb.x?...74&m=1400925745 Lenke til kommentar
Lettpåfot Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Hm, tror jeg forsøker med den blanke disken. Finner vel en boot-disk på internett en plass. Problemet nå er at jeg knapt får startet maskinen. er jeg heldig kommer jeg gjennom BIOS før maskinen begynner å ule.. Strømforsyningen er bare 200 W, men jeg har koblet fra alle unødvendige komponenter. Det som kjøres er HK, HD, Skjermkort (6800LE) og floppy. Jeg er ganske blank for ideer nå.. Noen innspill eller gode råd? Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 du trenger bare, som sagt tidligere. å innstalere windows på nytt. når du blir bedt om Boot-disk er det en windows cd det er snakk om. så bare putt i en sånn cd og kos deg med den nye pc`n din. pluss at en større psu hadde vel ikke vært så domt.. Lenke til kommentar
Lettpåfot Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Umm.. Joda, men problemet nå er at jeg ikke kommer så langt. Jeg kommer knapt nok gjennom BIOS før maskinen uler og slår seg av. Jeg har sjekket viftehastighet og CPU-temp, men klarer ikke å finne noe galt. Mistenker at det er CPU som er kilden til problemet. Bruker en XP-M 2400+, maskinen "kjenner ikke igjen" denne. Det står i oppstarten at den er 600 mHz, noe som ikke er rett. Noen som vet hvordan jeg retter opp i dette? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Umm.. Joda, men problemet nå er at jeg ikke kommer så langt. Jeg kommer knapt nok gjennom BIOS før maskinen uler og slår seg av. Jeg har sjekket viftehastighet og CPU-temp, men klarer ikke å finne noe galt. Mistenker at det er CPU som er kilden til problemet. Bruker en XP-M 2400+, maskinen "kjenner ikke igjen" denne. Det står i oppstarten at den er 600 mHz, noe som ikke er rett.Noen som vet hvordan jeg retter opp i dette? flash biosen. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Umm.. Joda, men problemet nå er at jeg ikke kommer så langt. Jeg kommer knapt nok gjennom BIOS før maskinen uler og slår seg av. Jeg har sjekket viftehastighet og CPU-temp, men klarer ikke å finne noe galt. Mistenker at det er CPU som er kilden til problemet. Bruker en XP-M 2400+, maskinen "kjenner ikke igjen" denne. Det står i oppstarten at den er 600 mHz, noe som ikke er rett.Noen som vet hvordan jeg retter opp i dette? Du må gå inn i BIOS og sette FSB til 133MHz og Multiplier til 13,5 for at cpu skal kjøre på default hastighet. Den står nemlig på 100MHz*6 i øyeblikket Du bør også vurdere en ny PSU, 200W blir svært lite så litt av problemet kan ligg der. Det kan også lønne seg å flashe til siste BIOS utgave. Sjekk også at innstillinger i SoftMenu setup er riktige (tenker da på volt innstillinger til cpu, ram osv.) Hvis det fortsatt er problemer så kan du prøve å ta ut en ram brikke (hvis du har to ) og/eller flytte brikkene til en anne ram slot osv Lenke til kommentar
handy` Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Du trenger da ingen boot disk O.o bare sett Cd-rom som 1st boot device i BIOS, og sett CPU til riktig frekvens. Men også som sagt tidligere 200w kan bli litt lite :-) Lenke til kommentar
jarlems Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Kan nesten med sikkerhet si det strømforsyningen din.. 200 W er lite... Lenke til kommentar
STrat2k Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Kan nesten med sikkerhet si det strømforsyningen din.. 200 W er lite... mhm.. tror nokk den blir litt for litn ja Lenke til kommentar
Lettpåfot Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 Nå funker det. Ny kjøleribbe på CPU'en gjorde susen Strømforsyningen funker egentlig fint, passer allikevel på å kjøre med et minimum av komponenter. Hovedkortet gjenkjenner ikke prosessoren, det er alt som er noe å utsette på. Men jeg tror ikke jeg tør å begynne å fikle med CPU-oppsettet igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå