Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk over 8 Km. Hva trenger jeg da?

Anbefalte innlegg

jeg tror nok ikke det skulle være noe problem så lenge det er en retningsbestemt antenne - hadde det vært radioantenne med spredning 360 grader ville det nok vært verre...

istedetfor switch kan du jo vurdere en router - disse har gjerne flere muligheter og innebygget firewall, sistnevnte burde jo være et godt kjøpsargument? har den i tillegg printerport kan både du og broren din printe med samme printer uten å være avhengige av at begge pcene er på hele tiden.

En router er nødvendigvis ikke flere nettverksporter. Det han trenger er en "bredbånd switch" som har innebygget router. Men en slik switch trengs kun rett etter bredbåndet, altså på onkelen sin side. Den andre switchen trenger ikke routing.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

hvordan går det? har tenkte på noe lignende avstand sjølv....men mit er enda mere "rot"

bor ei stykke unna adsl/shdsl så eg må først på toppen av eit fjell.fra meg til toppen av fjellet er det ca 6km og fra toppen av fjellet til dalen som det er shdsl/adsl så er det ca 8km.hjemm så tenkte eg og gå sammen med noen naboer og spleise på alt utstyre.siden det er max 3km til nabo`en som er lengst fra vil det her bli "vanlige" antenner som eg tenkte og lage sjølv. sendt mail til telenor som har GSM atenner og strøm opp dit om lov til og koble meg på der og få strøm og sette opp 2 tallerker.håper det går bra.her er ei tegning over "oppsete" mit det som eg er spent på er om eg klarer og få stabilt 10mbit over den linken.eller om eg klarer max 2mbit..siden eg skal dele med nabo`er. og så må eg få spesial kabler får og ikkje miste signal

post-61-1101277518_thumb.jpg

Endret av svingen_the1
Lenke til kommentar

Hei!

8KM skulle gå ganske greit, men for å nå disse avstandene må du:

- ha 100% fri sikt mellom målene

- glemme tanken på å kjøre raskere enn max 11mbit

- ha kraftige antenner i begge ender

- og en god prosjon tolmodighet, hva anngår å stille inn og tune antennene mot hverandre

Delene du trenger er:

- to stk kabler med lavt tap, en til AP og en til klientkort. Spesielt viktig på så lange avstander, bør ikke være mange meter mellom antenne og utstyr

- utstyr med god følsomhet, personlig bruker jeg helst utstyr med atheros chipset

- to parabolantenner og to hjemmelagde biquader, dette er kun aktuelt hvis du føler deg komfortabel på å bygge selv. Hvis ikke så kan du kjøpe uststyr på opptil 33dBi.

Pris på hele gildet (hvis jeg skulle gjort det), ca. 3-4000kr. (kabler, paraboler, klientkort, AP og annet smått.

Har du fri sikt til tanten din så skal du bare sette igang, garantere at du klarer å sette opp en link relativt enkelt.

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

hmmm må nok ha 3 tallerker...må jo ha 2 på toppen.eit til og mota adsl og 1 til og sende videre. og ein hjemme til og mota..er ikkje så veldig sikert på biquader så er ikkje heilt siker på om eg vil kjøpe det eller lage det. er mulig eg kan få noen til og lage det får meg.mye koster det og kjøpe biquader? det som er viktig er att det blir stabilt betaler gjerne noen kr ekstra og få det stabilt.hvordan blir det her med tanke på ping...eg er og avhengi av og ha noe som er sinsykt stabilt er ikkje intrisert i og gå opp på den toppen her i 20 minus og snøstorm får og fikse det ;) skal sjekke når eg kommer hjemme hvordan det er med fri sikt men tror det skal gå.

Endret av svingen_the1
Lenke til kommentar
sendt mail til telenor som har GSM atenner og strøm opp dit om lov til og koble meg på der og få strøm og sette opp 2 tallerker.håper det går bra.

Det får du antagelig lov til hvis Telenor godkjenner utstyret og du har penger til leie og etablering i masten.

Det er antagelig lettere og få leid kun strøm.

Lenke til kommentar

Ang. RL hopp frå Dalen:

Du må hugse på at om det er 20minus og vind, so vil det fort ise ein del på desse antennene. Det er heilt andre tilhøve på ein fjelltopp enn nede i ein dal, so eg ville ha passt på å få utstyr som toler det. Og om du skal ha plass i masta, so må du fort rekne deg 10-30 meter med dyr kabel og den kabelen er det ikkje sikkert du får legge sjølv. Du får sikkert ikkje oppi masta heller om du ikkje er godkjent mastemontør.

Lenke til kommentar

det beste hadde jo vært og fåt plas i masta men det får vi se så mye dei skal ha får det her.da blir det hverfall stabilt og ikkje blåser ut av posisjon.er ikkje intrisert i og betalt XXXX i månen får og få plass liksom.må huske på att dei tallerkene her har eit sinsykt vind fang så må være rimlig robust.kanskje bedre og kjøpe 2 huer (lNB) på 2.4ghz her oppe som tåler det vs lage noe sjølv som heilt sikert ikkje blir like robust.er ikke godkjent mastemontør men kjener ein del folk som er det så det skal ikkje bli så stort problem.men er enda spent på om det er noe router/access point som støtter det eg må ha,er ikkje intrisert i og ha noe som er ustabilt der oppe.og pingen går det og spille på den linja her?

Endret av svingen_the1
Lenke til kommentar

Fri sikt er nøkkelordet..

Uansett så vil du ikke få så grusom høy "ping", det er en myte at wlan har dette.. noen millisek kan det kanskje bli, men jeg gamer online uten problemer med link på 2km. Radiobølger går like hurtig som trafikk i et TP-basert nett

Må ikke glemme at du må ha strøm på den fjelltoppen for å få det til å fungere ;) Telenor og andre større organisasjoner kan være ganske lite flexibel når det kommer til spm og ting utenom vanlig praksis

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Post og teletilsynet krever at du bruker godkjent montør for å installere utstyret.

Ved installasjon av utstyr som leveres med standard tilpasset antenne innenfor tillatt maksimalt utstrålt effekt, jf. pkt. 7, og hvor alle tilkoblinger skjer ved hjelp av standardiserte tilkoblinger (plug and play), stilles det ikke krav om autorisert installatør. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...