Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk over 8 Km. Hva trenger jeg da?

Anbefalte innlegg

Hei folkens, ser at det er en del av dere som sitter på ganske bra kunnskaper om trådløst nettverk og bygging av antenner.

Derfor spør jeg om det er mulig å bygge noe som rekker 8 Km dersom man har fri sikt?

Saken er slik at jeg ikke har muligheten til å få noen form for bredbånd her hvor jeg bor, og vil nok heller ikke få det de første 2 årene heller. Tålmodigheten begynner derfor å renne litt ut hos meg da jeg savner det sterkt. Jeg bor i Kvinnherad (Hordaland) og det er et firma som bygger ut bredbånd her, men siden jeg bor i en bortglemt avkrok kommer de nok ikke til å dekke oss (Har hatt en dialog med de). Surt syns jeg da de reklamerer med at hele Kvinnherad skal kunne få bredbånd. :(

Uansett har jeg en Onkel og Tante som bor rett over fjorden for meg, og hos dem er det nok ganske sikkert utbygd. Ihvertfall innen kort tid.

Tenkte derfor på å sponse de med bredbånd, og så sette opp en kraftig trådløs løsning slik at jeg kan ta del i det selv. Forstår det slik at det ikke skal være noe problem å bygge en kraftig nok antenne, og regner med at jeg skal kunne få det til dersom noen forteller meg hva jeg må gjøre. Har sett på guiden om bygging av antenne og syns det virker interressant.

Spørsmålene blir da som følger...

1.) Går det i det hele an å få dette til med ok responstid mot nettet, og uten å oppleve en ustabil linje? Trenger vel en stabil hastighet på minst 2Mbit. Ønsker kanskje med tiden å spille litt onlinespill, og liker ikke at flyten i overføring ikke er bra.

2.) Vil det faktum at det er en fjord imellom spille noen rolle? Tenker da på støy på signalene pga. refleksjon fra vannflaten.

3.) Må jeg ha like kraftig antenne på begge sider? regner med at det blir best da, men har lite penger for tiden og ønsker å gjøre det billigst mulig.

4.) Hvilket utsyr anbefales? Jeg må vel ha en trådløs router hos dem, og da en med mulighet for å koble en ekstern antenne på. Er det noen spesiell som er å anbefale da? Trenger jeg noe mer enn vanlig nettverkskort her i min maskin, og får man kjøpt slikt med mulighet for ekstern antenne?

Evt. en router eller aksesspunkt som tar i mot signalene her og fordeler de videre slik at jeg kan bruke flere maskiner på...

5.) Hva tror dere prosjektet vil komme til å koste meg totalt utfra disse kravene mine?

Vel, jeg venter spent på svar, og dersom det blir noe av kan jeg gjerne lage en logg slik at alle kan få ta del i arbeidet :)

:cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det bør vel gå ann, men jeg hadde passet på å sikre nettverket slik at andre ikke får mulighet til å bruke det.

Hadde tenkt det da :p

Har sett på den linken w0lla kom med før, og her jeg fikk ideen fra. Bare lurer litt mer spesifikt på hva jeg trenger av deler...

:)

Lenke til kommentar

Du bør nok bygge og teste det trådløse nettverket over fjorden til din onkel før du bestiller bredbånd, sånn i tilfelle det ikke fungerer.

Siden du har fri sikt skal det ikke være så vanskelig å sende over fjorden. Som nevnt lager du en bi-quad antenne som du monterer i en parabol. Det optimale hadde vell vært å hatt 2 slike bi-quad antenner (en hos deg og en hos onkelen din) I tillegg trenger du en trådløs switch med mulighet for ekstern antenne som kan stå hos din onkel hvor bredbåndet blir og være. Hvis du skal ha fler maskiner på internett hos deg trenger du en til slik trådløs switch.

Asus WL500-G er en god switch med mulighet for ekstern antenne og det skal vist være mulighet å booste utgangs effekten på den ved bruk av en annen firmware.

Nå er jeg ikke sikker på hva en brukt parabol koster, men du må nok regne med en 3-4000 for 2 parabol antenner, 2 swither og det materialet du trenger for å lage bi-quad antennene. Dette er da ren spekulasjon fra min side da jeg ikke vet hva en parabol koster :roll:

Når det gjelder ping ut mot internett så bør du først sjekke hva pingen er når du sitter direkte tilkoblet bredbåndet. Shit in = shit out, så hvis pingen er dårlig fra før blir den ikke noe bedre av at du sender signaler trådløst 8km over fjorden.

Edit: Som Hollowpint sier så kan det være lurt å ta kontakt med Wlansupply, de kan sikkert hjelpe deg. Hvis du ikke er så praktisk anlangt kan det være lurere å gå for noe ferdi bygd som garantert fungerer.

Edit2: Hvis du kjøper det du trenger hos Wlansupply (altså 2 antenner, 2 barestasjoner og kabel så kommer d på ca 4000,-

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Går helt supert å få trådløst nettverk til å sende 12-15km, men husk du må ha fri sikt mellom antennene og sendig over vann kan gi utfasing av signalene når det er blankstille eller småkrusning på havet!

Driver selv et lite trådløst nett og sender ca 10km over havet Narvik - Bjerkvik.

Anbefalt utstyr er: Orinoco trådløst i 11b (11Mbits) og grid paraboler på 24dbi i begge ender, kortest mulig lenge og best mulig kvalitet på antenneledninger.

Eller compex trådløst (som bruker Orinoco senderkort).

Fåes her: http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...oner&VareID=149

Wlansupply.no kan hjelpe med det meste og har ganske hyggelige priser!

Eller du kan kjøpe på Elkjøp/Rema/rimi/Lidel/psdata/komplett, men da får du kansje ikke mye support?!

Eller du kan kjøpe fra Dataequpment.no, hvis du har forbindelser i et EL- firma.

lykke til.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Går helt supert å få trådløst nettverk til å sende 12-15km, men husk du må ha fri sikt mellom antennene og sendig over vann kan gi utfasing av signalene når det er blankstille eller småkrusning på havet!

Driver selv et lite trådløst nett og sender ca 10km over havet Narvik - Bjerkvik.

Anbefalt utstyr er: Orinoco trådløst i 11b (11Mbits) og grid paraboler på 24dbi i begge ender, kortest mulig lenge og best mulig kvalitet på antenneledninger.

Eller compex trådløst (som bruker Orinoco senderkort).

Fåes her: http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...oner&VareID=149

Wlansupply.no kan hjelpe med det meste og har ganske hyggelige priser!

Eller du kan kjøpe på Elkjøp/Rema/rimi/Lidel/psdata/komplett, men da får du kansje ikke mye support?!

Eller du kan kjøpe fra Dataequpment.no, hvis du har forbindelser i et EL- firma.

lykke til.. :thumbup:

Vil ikke det være bedre å bruke 5Ghz Grid antenne? Den har 24dBi mot parabol antennen som bare har 18/21 dBi og den er billigere.

Lenke til kommentar

Hadde jeg blitt hjulpet med 2 av disse basestasjonene og 2 av disse antennene tror dere?

Jeg kan vel bruke flere pc'er her hjemme også viss jeg har en slik basestasjon her også? Tenkte at broder'n burde få lov til å være med på det også. Silk at kostnaden kan deles på flere :p

Ellers tror jeg at jeg greit kunne klart å lage en slik antenne som beskrevet i den andre tråden. Har tilgang til materialer på jobb og er cnc-operatør, så trenger bare plugger og kabel tror jeg.

Lenke til kommentar
Hadde jeg blitt hjulpet med 2 av disse basestasjonene og 2 av disse antennene tror dere?

Jeg kan vel bruke flere pc'er her hjemme også viss jeg har en slik basestasjon her også? Tenkte at broder'n burde få lov til å være med på det også. Silk at kostnaden kan deles på flere :p

Ellers tror jeg at jeg greit kunne klart å lage en slik antenne som beskrevet i den andre tråden. Har tilgang til materialer på jobb og er cnc-operatør, så trenger bare plugger og kabel tror jeg.

De to komponentene passe fint ilag. I tillegg trenger du en switch hos deg slikt at du og broren din får nett og en switch hos din onkel slik at han også får nett. Dette er da den lette/feige løsningen :!: Hadde det vært jeg som skulle gjort det ville jeg laget Bi-Quad antenne :cool:

Lenke til kommentar
Høyrest nesten ut som at du først og fremst treng ein frekvenslisens. Det er neppe lov til å sende so stor effekt på 2,4GHz.

Hvis man hadde trengt frekvenslisens hadde det nok stått på Wlansupply sine sider. Men for å være på den sikre siden ville jeg tatt kontakt med Wlansuppy først.

Jeg fant forresten dette på Post- og teletilsynet sine sider, men jeg forstod ikke så veldig mye av det. :blush:

Edit: Disse base stasjonene konverterer bare Wlan til LAN, altså de gir det bare en nettverks kontakt. Siden du skal har 2 maskiner på nett trenger du en switch/hub. Hvis onkelen din også skal har nett så trenger du en switch på den siden også.

PC1 <---> Switch <---> Basestasjon <Trådløst signal> Basestasjon <---> Switch <---> Bredbånd
PC2 <----/                                                                                                     \---> PC3 (Onkel sin pc)

Hvis ikke din onkel skal har nett dropper du bare switchen på den siden og hvis ikke broren dins skal ha nett dropper du bare switch på din side.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Høyrest nesten ut som at du først og fremst treng ein frekvenslisens. Det er neppe lov til å sende so stor effekt på 2,4GHz.

Det tar man siden ;) Det viktigste er å få ting i gang, og så ser man hvor lenge det går. Siden spiller man dum :p

Tror nok ikke det er mye vi kan forstyrre rundt her, men Telenor har faktisk en installasjon på min eiendom. Ca. 15 m utenfor vinduet mitt står sentralen deres, med en gedigen antenne på også. Ser ut som en lukket parabol på en måte. Regner med at det utstyret går på helt andre frekvenser, ellers sliter jeg vel litt med dette prosjektet. Og det gjør vel forsåvidt Telenor også :p

Lenke til kommentar

Det tar man siden ;) Det viktigste er å få ting i gang, og så ser man hvor lenge det går. Siden spiller man dum :p

Som jeg skulle sagt det selv :!:

Lenke til kommentar

:!:

Ok, da forstår jeg det med switchen sin funksjon oppi dette. Tenkte meg ikke godt nok om. Regner ikke med at det skal bli noe problem for jeg er ganske sikker på at jeg har en liten utrangert 5 ports switch liggende et sted på jobb, og et eller annet pleier vel følge med i en brenbåndspakke også...

:)

Lenke til kommentar

jeg tror nok ikke det skulle være noe problem så lenge det er en retningsbestemt antenne - hadde det vært radioantenne med spredning 360 grader ville det nok vært verre...

istedetfor switch kan du jo vurdere en router - disse har gjerne flere muligheter og innebygget firewall, sistnevnte burde jo være et godt kjøpsargument? har den i tillegg printerport kan både du og broren din printe med samme printer uten å være avhengige av at begge pcene er på hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...