Gå til innhold

alle spill og slikt har fucked grafikk :S hjelp!

Xch0rp

Anbefalte innlegg

eg har nettopp ver inni pcen til en kompis av meg for å feste en ny cpu kjøler.

det var en del knlepasta utover prosessoren, kanse litt på de kondensatorene eller hva det nå er som ligger runt prosessorkjernen på en AMD Athlin XP 3000+.

eg tok på litt ekstar kjølepasta ev denne typen bare for å vere sikker på at det ble bra kjøling, tok ikke på så mye.

men da jeg var ferdig men dette og jeg skulle starte pcen begynte den å pipe pga jev ikke hadde inni cpu viten sin turtallslesning "dette er et Abit HK" derfor det begynte å pipe.

da slo jeg av maskinen og puttet denne kabelen inni.

da jeg da startet maskinen så virket alt fin bortsett ifra at det var streker ove win loading logoen.

da maskinen starte skulle han som eier den inn på elma, men det var streker nedover skjermen, så eg tok en titt.

men alt virket normalt inne på driverene.

da testet jeg først cs men da kom det opp at skjermkortetb ikke støttet open GL, jeg syntes dette var rat siden det er et ASUS radeon 9600XT.

jeg tok på direkt 3d, da kom jeg inn på spillet men jeg fikk ikke mere en 4 fps og det var streker nedover hele skjermen.

derretter prøvde jeg å gå inn på manhunt, dette funket fint helt til jeg kom inn på banen, da fløt grafikken over ihverandre og det var masse vegger og streker mitt i gaten. prøvde faktisk også 3dmak 03 men alle flyene var klompete og hang etter tråder :ohmy:

jeg tenkte at jeg kansje skulle instalere driverene på nytt og gjorde det, restartet og samme problem, bare det at nå fløt alt på desktoppen inn ihverandre. :cry:

og det kom opp en feilmelding om at gpuen ikke svarte med driverene :ermm:

så nå lurer eg på ka som kan ha røke, skjermkort eller cpu :(

og eg lurer på om eg må ut med 1500 kr til nytt skjermkort :cry:

vi er på lan akkuratt no så det hadde vert fint om noen kunne ha svart så fort som mulig :innocent:

beklager skrivefeil, men det gikkk litt fort

:innocent::innocent:link til skjermkort

extremt taknemlog for alle svar :)

Endret av Xch0rp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å prøve et annet skjermkort? Jeg hadde no lignende på LAN, men da fikk jeg feilmeldingen at NV4disp.dll tror det var, hadde en error..

Prøvde med et eldre grafikk kort, fikk samme feil men bare ikke så ofte.

Etter restart begynte pc-en å pipe. Varsel lysindikatorene viste at spenningen til cpu var for lav. Etter en del stress fram og tilbake tok jeg av kjøleren og så cpu-en. Monterte alt igjen og det virket 100%!!! Muligens litt offtpic, men dele erfaringen..

BTW; Sjekk om alle spenningene er riktige

Lenke til kommentar

Det finnes en -edit- knapp!!!! Ikke post 2 stk etterhverandre..

Du satte på ny kjølepasta, er den strømledene?

Kan det hende at du har kommet borti skjermkortet og utsatt det for statisk elektrisitet!!

Prøv med nytt eller et annet brukt skjermkort.

Er det lys-indikator (eller bare lyd..) på hk-et? isåfall så kan det gi en pekepinn på hvor problemet er.

BTW; prøv det skjermkortet i din pc?

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

det piper ikke og det blinker ikke......det var bare første gangen.....

og ja...kjølepastaen er strømledende, 99.99% micronisert sølv eller no :S

kan ikke teste det i mitt system forde jeg har GeForce basert, men det er 2 andre pcer her på lan som er kan teste det i..

eg lurte bare på om noen viste om det var cpuen eller gpuen som var vrang...

cpu kjøleren er et slit å få av og på....men men....må vel bare begynne eg da..... :(

Endret av Xch0rp
Lenke til kommentar

Hmm... Håper du brukte antistatisk matte og/eller lenke når du drev på inni pc`en der... Behøver ikke å ha hørt "smellet" selv om du kanskje har knekt en komponent eller to på skjermkort eller MB, mange komponenter er veldig ømfintlige.

Dersom du har fått kjølepasta på komponentene i hovedkortet eller lignende, bør du forsøke å rense dette så godt du kan, ihvertfall alt som evt måtte ligge nedpå kretsene, da enkelte kjølepastaer kan være lett elektrisk ledende... Er ikke så mye som skal til når man tukler med fin elektronikk, men det ordner seg sikkert :)

Men som andre her nevner, prøv å kryssbytte skjermkort og cpu med en annen (elimineringsmetoden) så kan du i det minste lokalisere feilen..

Endret av Slayt0n
Lenke til kommentar

eg skal teste det :D

eg har gått grundig over skjermkortet og alt ser fint ut...satt i 20m for å finne en feil men eg kunne ikke se noe.

kjølepastaen er elekrisk ledene og det kan vere at den kortslutter en eller 2 av de kondensatorene som ligger runt cpu kjernen på AMDen

kanse dette som skaper problemer.....tar av kjøleren og slikt no for å finne feil

takker alle som har svart :D

Lenke til kommentar

Siste løsning... Om litt q tip og sånn ikke funker

Demonter hele kortet (fjern kjølere).

Bad hele shittet i isopropanol... Vift det godt... Skur de påvirkede stedene med en liten tannkost/piperenser eller noe (om lillebroren bruker streng, stjel børstene hans)

Lenke til kommentar

pcen funker fint i dektop no....med maskinvareakselerasjon på 0, men det fucker seg hvist vi går inn i et spill eller en 3d aplikasjon.

men kan det vere prosessoren som er gåen da ?

eg trodde det var skjermkortet som tok kvelden jeg :hmm:

takker alle som har svart og jeg takker de som kommer til å svare.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Først og fremst bør du være klar over at det ikke skal være tre liter kjølepasta mellom kjøler og prosessor. Det skal bare være et meeeeget tynt lag som skal fungere som en kontakt mellom cpu og kjøler der det er mindre ujevnheter i den ene eller andre, dette for å gi full kontakt til kjøler og dermed bedre kjøling. Har du for mye kjølepasta på, blir CPU-en varmere enn den skal være.

MEN; når det er sagt, tror jeg ikke at det er cpu som er problemet her. Det høres veldig ut som et skjermkort-/muligens hovedkort-problem. Kryssbytting av skjermkort vil nok gi resultater, det sier jeg meg 80% sikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...