Gå til innhold

jeg vil bli sterk...noen tips?

Anbefalte innlegg

Det er poengløst å trene med de samme lave vektene på 20-30 reps over lengre tid. Som nevnt øker du muskelens utholdenhet, men verken styrke eller volum blir særlig bedre.. Kroppen blir vant til belastningen og vil derfor ikke gi musklene noe grunn til å vokse, så gjør tungt. Og øk vekta så ofte du klarer..

3099550[/snapback]

Er ikke helt enig med akkurat dette. Det er dokumentert at hvis du tar armhevinger og sakte økter repitisjoner får du et enorm treningsgrunnlag og en god framgang når du begynner å ta feks benchpress.

Av egen erfaring (noen år tilbake) så var jeg veldig svak en stund ,men jeg tok 4.5kg som bicepscurl annenhver dag med veldig mange repetisjoner (et par hundre). Når jeg kom hjem så klarte jeg over 15kg i bicepscurl mot rundt 7kg før.. Det gikk også 2mnd til så klarte jeg å ta 20kg i bicepscurl. (en arm selvfølgelig).

6657605[/snapback]

Benkpress, og ikke minst hantelpress, er langt bedre enn armhevinger, det er en grunn til at styrkeløftere, og byggere foretrekker overnevnte øvelser framfor armhevinger. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt off topic:

Jeg har startet med å trene bieceps/trieceps og trener ca til sammen 600( Hver arm) med ca 20 reps per arm til sammen hver økt (Forskjellige øvelser). Jeg føler at jeg har fått bittelittegran støre muskler men føler ikke meg utrolig sliten og har lyst til å trene mer sån ca.2 timer etterpå men er redd for overtrening.

Trener forskjellige øvelser som f.eks Bicepscurl med hantler i skråbenk, Pushdown osv osv...

Er det noen stor sjangse for og overtrene meg vis jeg trener på ettermidagen + kvelden hver dag?

NB: Sorry vis dere ikke skjønner 100% men er vanskelig og forklare, er ganske dårlig til å forklare.

edit: Glemte å spøre. Hvis man skal ha store strand muskler er det da viktig med små reps eller store?

Endret av DNA1
Lenke til kommentar

Hehe har et trenings prog hvor jeg trener alle muskler annen hver dag fordi jeg vet at nesten alle muskler i kroppen trenger 48 timer på og formere seg, og å trene hver dag er waste. Men føler at biecepsen/triecepsen min formerer seg på 24 timer skjønner ikke hvorfor. =/ Og har mye mere muskler på triecepsen/biecepsen enn andre steder på kroppen så orker mye mer med de.

Lenke til kommentar
Hehe har et trenings prog hvor jeg trener alle muskler annen hver dag fordi jeg vet at nesten alle muskler i kroppen trenger 48 timer på og formere seg, og å trene hver dag er waste. Men føler at biecepsen/triecepsen min formerer seg på 24 timer skjønner ikke hvorfor. =/ Og har mye mere muskler på triecepsen/biecepsen enn andre steder på kroppen så orker mye mer med de.

6680850[/snapback]

Sjølv om du føler deg bra treng kroppen kvile for å restituere seg. Det kan vere at du trenar med alt for lette vektar, og du blir derfor ikkje sliten. Ut frå antal repitisjonar høyres det i alle fall sånn ut.

Hva er "reps" og "wheyprotein"?

6680857[/snapback]

"Reps" er repitisjoner. Altså kor mange gonger du gjer ein øvelse. F.eks. du løfter ein murstein 8 gonger, eller du tek 8 "reps".

Whey protein er ein form for protein. For ein meir dyptgåande forklaring kan du lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Whey_protein

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jaja. skal du bli sterk så må du først og fremst spise bra rein mat.. som feks biff kylling,egg tunfisk, fisk(laks, brun ris, havregryn, grønnsaker osv. på toppen av dette vill jeg anbefalle deg og få i deg karbo,protein,vitamin og mineraler osv

når du skal trene burde du ta benkpress,roing,knebøy, markløft,skulderpress osv

Endret av Grievdus
Lenke til kommentar

når du skal trene burde du ta benkpress,roing,knebøy, markløft,skulderpress osv

6797460[/snapback]

"Osv." er ikkje til mykje hjelp når du skal forklare han kva for nokre øvelser han bør ta. Det er betre at du listar opp alle øvelsane du anbefaler, og gjerne forklarer korleis han tek dei og kva muskelgruppe dei trenar. :)

Lenke til kommentar

Jeg er 17 år, veier 53 kg, og har begynt med vekttrening. Jeg tar 2 oppvarmingssett på hver øvelse, og kjører 10-15 repitisjoner. Går dette greit? Vet det har med hvor langt man har utviklet seg. Noen tips, bortsett fra å bruke riktig teknikk og spise riktig? Burde jeg være forsiktig med å presse meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...