Gå til innhold

jeg vil bli sterk...noen tips?

Anbefalte innlegg

Peterman  Skrevet 12/11/2004 : 23:10

Jeg ville i utganspunktet tenkt meg om flere ganger før jeg fulgte treningstips fra et hardware-forum wink.gif

Hehe, så sant så sant :thumbup:

By the way, hvordan quoter jeg ordentilg?

p_quote.gif

Oppe i høyre hjørne av hvert innlegg.

Fy faen jeg er dum :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt personlige råd er å drive med en "naturlig" idrett hvor du bruker hele kroppen og ikke bare trener enkelte deler av den.

Er det virkelig ikke flere her på forumet som støtter mitt syn?

Les alle mine poster og finn èn plass hvor jeg støtter jern.

Selv trener jeg kun svømming i tillegg til litt push-ups, sit-ups, dips, hang-ups, rygg-ups ol. innimellom.

Det jeg sa var: "Er det virkelig ikke FLERE her på forumet som støtter mitt syn?

Du kan si du er tatt med under "flere" ;)

EDIT: bra treningsprogram :thumbup:

Endret av stektfisk
Lenke til kommentar

For dei av dykk som tviler på dette med å vente med styrketrening til ein er 14-16 år, så er det ein grunn til at dette er ein av dei første tinga ein lærer på trenarkurs. Har nettopp deltatt på mitt første trenarkurs, dette var innanfor kampsport, og der er reglane relativt klare for kva me har lov til å gjere.

Fram til fylte 12 år, har me ikkje lov til å drive nokon form for spesialisert trening. Høyres kanskje litt rart ut, men sjølv når det gjeld kampsport, så skal treninga konsentrere seg om lek og moro fram til fylte 12 år.

Organisert styrketrening er definitivt ikkje anbefalt _før_ fylte 14 år, og dette er ein absolutt minstealder. Trening med vekter i denne alderen fører veldig lett til slitasjeskader, og dette er noko du kan slite med resten av livet.

Når du passerer 16 år, kan du så smått begynne å trene med vekter, men helst organisert, eller med nokon som har god peiling på kva dei gjer. Personlige trenarar er bra, dersom dei veit kva dei gjer på.

Om du som ung har lyst til å bli bedre fysisk, så gå heller for ein organisert sport. Sidan eg sjølv trenar kampsport, vil eg sjølvsagt anbefale det, men det finns og mange andre ting ein kan engasjere seg i. Svømming er veldig bra når det gjeld å få ein betre allmenn fysikk. Fotball kan vere veldig bra, men pass på at dei aller fleste fotball-lag er svært dårlig når det gjeld ting som uttøying, noko som du bør sjå på som ein svært viktig del av treninga.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

siden du er ganske ung, hold deg langt unna støt men benkpress går greit (bare ikke alt for tungt)

jeg drev og tok støt når jeg var 12 og det har ikke vert serlig bra for ryggen min.

det hadde også hjelpi å bryte med venner innimellom (på trampoline for eksempel).

eller så kan du enkelt og greit kjøpe deg et par manualer

eller to par boksehansker så du kan byne å bokse litt hjemme i hagan.

eller bare push ups og sit ups (viktig og trene rygg også hvis du skal trene magan)

Endret av FatFuck
Lenke til kommentar

eller bare push ups og sit ups (viktig og trene rygg også hvis du skal trene magan)

Hvis magemusklene er mye sterkere enn ryggmusklene, kompenserer kroppen dette med en framoverbøyd gange. Hvis ryggmusklene er mye sterkere enn magemusklene, kompenserer kroppen dette med en bakoverbøyd gange. Uansett: Begge deler ser dumt ut, så det du sier er riktig. :thumbup:

Lenke til kommentar

det som er viktig med å ha balanserte mage og ryggmuskler er at hvis du har for mye magamuskler i forhold til ryggmuskler så får du vondt i ryggen

(sånn som meg)

hvis du skal trene vekter er det viktig at hvis du ikke klarer å løfte det du skal løfte mer enn 8 ganger, er det for tungt

Endret av FatFuck
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heija gutt 14 :p

Ok. skal fortelle deg litt av historien min.

for ca 4 mnd. siden begynnte jeg og trene,

Jo pga. jeg var ganskeliten med ganske svake muskler

ble herjet rundt av de andre, og det ekke altid artig så jeg føler deg dær.

Så jeg bestemte meg for å begynne å pumpe for å bli sterkere, ja jeg trente

bare biseps siden jeg var uerfaren og trudd d var eneste muskelen som gjorde meg sterk. Etterhvert som jeg laget en stor tread hær på forumet så fikk jeg en hel masse hjelp, og jeg ble rett og slett hekta på å trene vekter. Så jeg kjøpe meg benkpress, så jeg pumpet annen hvær dag og tok kreatin. I begynnelsen av desember trappet jeg ned treningen. Men veit du hva som hjalp på de 4månene? Jo, nå er jeg mye større i muskel volum jeg gikk opp fra 58gk til 67kg. Og jeg er sterkere enn en god del i klassen. Ligger vell over middels klassen. Nå herjer ingen med meg lengere, jeg herjer med de ;) Men nå til nytt år skal jeg begynne på trenings studio og kjøpe meg Protein pulver og karbohydrat shake. Dette burde gi deg litt motivasjon :) men det som er lamt nå er at div. folk i klassen ikke kan 'mobb' meg for at jeg er svak men for at jeg bruker kost tilskudd. Men de trur jo at kreatin er bol så fuck them. Så happy pumping, en dag blir du også stor og skal si deg at jeg har lært mye av å trene ikke bare om kroppen og muskler med masse om mat og kosthold. Lærern ble imponert ;) går vell opp 1 karakter i nami :)

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med f.eks. det Stektfisk og andre har skrevet her. Hold deg unna ren vekttrening. Begyn med organisert idrett. Vanskelig å si akkurat hva da jeg ikke hva slags muligheter du har der du bor, og vet heller ikke hva slags interesser du har. Men jeg kan jo prøve:

Personlig kan anbefale deg friidrett, i mine øyne den overlegene idretten. Der er det mye å velge mellom av øvelser. Friidrett vil gi deg et bra grunnlag. Du vil også bli introdusert for styrketrening (uten vekter og senere med) på en sunn måte. Husk på at friidrett ikke nødvendigvis er det samme som løp. Har du mulighet til å være med i en forholdsvis stor klubb kan de gi deg et meget bredt tilbud.

Hvis ikke ser jeg at flere har anbefalt kamsport. Dette er også veldig bra trening. Der lærer du selvdisiplin og kropsbeherkelse. Man lærer ofte også mange bra styrkeøvelser der man bruker sin egen kropsvekt. Bryting har jeg ingen personlig erfaring med, men vil annta at dette bir noe av det samme.

Det er ikke noe galt i å trene litt styrke hjemme, men dersom man ikke vet noe særlig om styrketrening kan det ofte ende med at man gjør øvelsene feil, og dermed pådrar seg slitasjeskader. Stikkordet er i hvertfall egen kroppsvekt. Medisinball er også et meget bra hjelpemiddel. Har du en medisinball eller to kan du trene omtrent alle muskelene i kroppen på en veldig bra måte! Dette er noe som blir brukt en del i friidrett. Like greit å legge vekk manualene dine. Ikke noe poeng for deg å trene øvelser på enkeltmuskler. Treningen din bør være av de store mulkelgruppene; bryst, mage, rygg, triceps, hamstring osv.

Har du ikke mulighet eller lyst til å begynne med organisert idrett (selv om jeg vil anbefale deg dette på det sterkeste) bør du få noen til å vise deg noen basis styrkeøvelser uten vekter. Variasjoner av push-ups, sit-ups, rygghev og kroppshev er bra.

Men som sagt, vet du ikke noe særlig om trening vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med f.eks. en friidrettsklubb, evt. kamsport eller noe lignende.

Til slutt vil jeg bare si at du ikke trenger å bry deg noe særlig om hvordan du ser ut nå, sev om dette kanskje er vanskelig. Folk utvikler seg veldig forskjellig, noen mye raskere enn andre. Forskjellene utgjevner seg ofte ikke før i 18-20 års alderen. Mange av de jeg kjenner som var mye større enn meg da vi var 14-15 år, er plutselig ikke store i det heletatt nå..

Edit: Glemte at turn også var nevnt her, også en super idrett.

Lykke til!

Endret av glotón
Lenke til kommentar

#1: Meld deg inn i ditt lokale gym.

#2: Spør betjeningen om hjelp - sett deg inn i de forskjellige maskinene, hantlene om du vil. :p

#3: "Spis opp fisken/kyllingen din gutt!"

#4: Finn deg en treningspartner, gjerne en kamerat.

#5: Løft vekter for å så sette de på plass igjen: /\s=0.

#6-uendelig: repeat punkt 3&5.

Gratulerer, du kan nå bytte navn til Gunter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...