Gå til innhold

jeg vil bli sterk...noen tips?

Anbefalte innlegg

jeg er 14 år å ganske lei av å bli kalt pingle....veier ca 45kg og er 170cm høy :blush: og den svakeste jenta i kl tar meg i håndbak :blush:

har begynt å ta 50 sit ups hver dag...det hjelper på magemusklene ser jeg...

men vil gjerne bli sterk i armene...har en vekt på 1kg trur jeg som jeg tar 50 på hver arm hver dag...det har jeg drivi med i ca en måned, men jeg ser ikke at det hjelper...

kan noen hjelpe meg? er for ung til å gå på studio....

noen tips?

Endret av figure_02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ikke trene for hardt før du er ferdig utvokst. Og så har folk forskjellige typer muskler, du kan påvirke disse til en viss grad, men du har fått utdelt en type muskler, og det må du bare leve med. Det er mulig du har veldig utholdende muskler, som ikke egner seg for eksplosive øvelser, som f.eks håndbakk. Hvis du vil trene opp eksplosivitet er det viktig å først få et skikkelig treningsgrunnlag, dvs. at musklene er vant til å trene, så etter du har arbeidet opp et skikkelig grunnlag kan du gå ned på få repetisjoner med meget tunge vekter. Da vil du fort merke at styrken og volumet kommer raskt.

Lenke til kommentar
Du bør ikke trene for hardt før du er ferdig utvokst. Og så har folk forskjellige typer muskler, du kan påvirke disse til en viss grad, men du har fått utdelt en type muskler, og det må du bare leve med. Det er mulig du har veldig utholdende muskler, som ikke egner seg for eksplosive øvelser, som f.eks håndbakk. Hvis du vil trene opp eksplosivitet er det viktig å først få et skikkelig treningsgrunnlag, dvs. at musklene er vant til å trene, så etter du har arbeidet opp et skikkelig grunnlag kan du gå ned på få repetisjoner med meget tunge vekter. Da vil du fort merke at styrken og volumet kommer raskt.

mener du at jeg burde trene en stund med lette vekter for at musklene skal bli vant til det for så å gå over til tyngre og tyngre? har drivi med ca 1kg vekter i ca en måned nå...burde jeg gå opp?

Lenke til kommentar

50 reps med 1kg vil ikke gi noen synlig volum/styrke økning, bare muskelens utholdenhet. Du burde begynne med en vekt der du ikke klarer mer enn 15-maks20 repetisjoner. Kjøp deg 5-10kg vekter for å trene armene.. Men husk å trene hele kroppen, unge har som regel inntrykk av at biceps er den viktigste muskelen ved styrketrening. Jeg vil si det er en av de mindre viktige.. Du burde dessuten øke vekta bestandig, slik at musklene ikke blir vant til belastningen, da slutter de å vokse. Vil heller følge rådet som noen her tidligere ga deg, begyn å svømme og så gå over til treningssenter når du blir 16..

Lenke til kommentar

Du burde prøve å trene hele kroppen. Brystet er nok den viktigste muskelen i overkroppen etterfulgt av triceps. Hvis du tar pushups trener du både triceps, bryst og rygg, alt ettersom hvor bredt du holder armene. Pass på å være rett i ryggen og øk antall repetisjoner så ofte du klarer.. Ellers må du ikke glemme å trene magen og beina! Er ikke spesielt i hva slags øvelser som er best for hjemmetrening, er sikkert mange andre her som gjør det og kan gi deg gode tips..

Lenke til kommentar

NEINEINEI!!!

Hva er det dere driver med?

Er man under 16 og ikke er ferdig med puberteten bør man sky vekter som pesten.

Du sier du er 170 figure_02. Vil du ikke vokse? Trener du for mye i den alderen du er i hemmer det veksten.

Ikke hør på disse menneskene. Bruk din egen kropp som motstand ved å ta push-ups og sit-ups + løping.

Svømming som endrebjorksvik89 nevnte er også bra.

La heller kroppen din få utvikle seg, musklene kommer av seg selv. Spill heller fotball, håndball eller min spor, basket som er en

genial "all-round" sport som trener hele kroppen.

Hvis du ikke har lyst å følge mitt råd kan du dra til nærmeste treningstudio og spørre de om råd, men spør ikke den største "bolegutten" da de helst vil gi deg et program som ligner noe som er nevnt ovenfor med vekter og slikt. Du kan også gå til legen din og spørre der hva du bør gjøre, han/hun bør da vise til en eller annen ekspert som kan hjelpe deg.

Håper dette var til litt hjelp og lykke til :thumbup:

Endret av stektfisk
Lenke til kommentar

Du tar i.. Er jo gjerne ikke sånn at du blir en liten gnom bare fordi du trener fra du er "liten".. Lou Ferrigno trente seriøst fra han var minst 14, og ble 1.96m eller noe! Dessuten har de fleste "fjortiser" sannsynligvis ikke nok viljestyrke/disiplin til å trene så hardt at de ødelegger ting og tang.

Lenke til kommentar

Jeg er 23 år og begynte å trene i mai..

Jeg har alltif vært en svekling, og i hele sommer og endel utover høsten har jeg trent med relativt lette vekter (40-50kg i benk)

I høst har jeg også trent fotball 1 gang i uken og svømt en gang i uken den siste halvannen måneden.

Men dette er bare grunnlaget jeg har bygget opp. nå tenkte jeg fremmover å trene litt tyngre vekter og håper på å bli sterkere da.

Men gjør som det blir foreslått og vent noen år før du begynner å trene! og husk det er bedre å være veltrene (fit) enn å være en oppblåst muskelmann!

Lenke til kommentar

I lengden teller kostholdet ca like mye som selve treningen. Her er noen enkle tips:

- Spis 5-8 måltider per dag.

- Hvert måltid bør ha en riktig balanse mellom proteiner, karbohydrater og fett.

- Eksempel på et godt måltid: 100g ris, 150g kylling og 10g olivenolje.

- Ta multivitaminer/mineraler og pluss på med ekstra vitamin C.

- Ikke spis for stort måltid før leggetid. Tenker da på forholdet mellom karbs og fett.

- Pluss på med sunt fett. Enumettet og flerumettet fett fra olivenolje/linfrøolje mm.

- Spis mye frukt, grønnsaker og drikk mye vann (3+ liter per dag).

- Baser kosten din på mye proteiner. Rundt 30% av energifordelingen, og resten 50% karbs, og 20% fett.

- Mat som er rik på karbohydrater: poteter, ris, pasta, grovt brød, kornblandiner (frokostblanding, ikke Kellogs osv), makaroni osv.

- Mat som er rik på proteiner: kylling, tunfisk, egg, kjøtt, melk, fugl, fisk, proteinpulver osv.

- Det er viktig at du får i deg wheyproteiner og raske karbs (dextrose) rett etter trening. Kjøp druesukker og blandt med wheyprotein

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Du tar i.. Er jo gjerne ikke sånn at du blir en liten gnom bare fordi du trener fra du er "liten".. Lou Ferrigno trente seriøst fra han var minst 14, og ble 1.96m eller noe! Dessuten har de fleste "fjortiser" sannsynligvis ikke nok viljestyrke/disiplin til å trene så hardt at de ødelegger ting og tang.

Patrick Casey tok 180 i benk som 17-åring (han gikk på steroider fra han var 15), han ble sikkert rundt 210 cm høy.

Lenke til kommentar
NEINEINEI!!!

Hva er det dere driver med?

Er man under 16 og ikke er ferdig med puberteten bør man sky vekter som pesten.

Du sier du er 170 figure_02. Vil du ikke vokse? Trener du for mye i den alderen du er i hemmer det veksten.

Ikke hør på disse menneskene. Bruk din egen kropp som motstand ved å ta push-ups og sit-ups + løping.

Svømming som endrebjorksvik89 nevnte er også bra.

La heller kroppen din få utvikle seg, musklene kommer av seg selv. Spill heller fotball, håndball eller min spor, basket som er en

genial "all-round" sport som trener hele kroppen.

Hvis du ikke har lyst å følge mitt råd kan du dra til nærmeste treningstudio og spørre de om råd, men spør ikke den største "bolegutten" da de helst vil gi deg et program som ligner noe som er nevnt ovenfor med vekter og slikt. Du kan også gå til legen din og spørre der hva du bør gjøre, han/hun bør da vise til en eller annen ekspert som kan hjelpe deg.

Håper dette var til litt hjelp og lykke til :thumbup:

Mange slutter å vokse før de er 16. Jeg sluttet å vokse da jeg var 14, og det var før jeg begynte å trene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...