BIGG Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Er ikke sikker på om det er rett gruppe, men prøver...: Jeg holder på å scanne en del gamle negativer, og akkurat nå er det noen hundre fra 110-film som står for tur. Disse er jo veldig små, og passer ikke inn i den vanlige negativholderen. I et lyst øyeblikk fant jeg ut at det måtte være lurt å klippe dem opp, og montere ett og ett i en diasramme(er ikke sikker på om det er korrekt benevnelse). Kjøpte så en pakke rammer på fotobutikken og satte i gang. Problemet er at glasset i disse rammene ikke er glatt/slett, men "ruglete". Dette medfører at bildene heller ikke blir pene, den ujevne overflaten i glasset gjenspeiles også i de ferdig scannede bildene. Spørsmålet blir da: Er det noen som vet om det finnes slike rammer der glasset er uten denne "ruglete" overflaten, altså slett og fint som et vindusglass? Har surret litt rundt på nettet, men ikke funnet noe svar... Regner med det må finnes noen med kjennskap til dias som kan svare på dette spørsmålet. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 glasset er anti-newton behandlet. dette for å hindre såkalte newtonringer når bildene gjennomlyses. filmen holdes også flat slik at fokus blir likt over hele bildet. baksiden er jo når bilder skal scannes. da er man bedre tjent med glassløse rammer. du slipper da også problemet med soppvekst som kan skje på film i glassrammer. støv og annet drit blir derimot noe man må tenke på igjen ...har ikke sett rammer med slett glass Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Det var som f***, men hadde egentlig regna med det. Var ikke tenkt å montere negativene fast i ramme, bare slik at jeg fikk scannet dem. Da får jeg bare prøve å mekke sammen noe lurt på egenhånd...! Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Det finnes diasrammer uten glass.. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Det finnes diasrammer uten glass.. Jepp, det er jeg klar over, men 110-negativene er så små at det er nesten umulig å få plassert de skikkelig i en ramme uten glass! Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 (endret) Det er vel noe slikt som dette du er på jakt etter, men uten AN glass. Du kan jo kjøpe noen slike, for å ta ut glasset. Evt. kan jeg sende deg en av mine gamle Gepe-rammer med vanlig glass. Når jeg begynte med lysbilder (1977) kunne man nemlig velge om man ville ha AN glass eller ei. Endret 7. november 2004 av fishlake Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Takker så mye for tilbudet(og linken), men nå har jeg pønska ut en løsning som funker rimelig bra, og som også gjør at jeg slipper å klippe opp negativene. Plukka ut halvparten av innmaten i negativholderen(www.adorama.com/INKFH3.html), og klipte til en pappbit med hull i som passet inn i holderen. Limte så på to pappstrimler for styring av negativet, og vips - en negativholder for 110-negativer. Det ser litt hjemmesnekra ut, farget med sort tusj på innsiden for å hindre refleksjoner fra pappen, men det funker rimelig greit!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå