Gå til innhold

Tester av A3 fargelaser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi byttet akkurat ut en DCCS50, den baserer seg delvis på Docucolor 12. Maskinen vi har nå er en DC3535, den er helt rå! Dette er en kombinert kopi/fargelaser, men hvis den finnes som ren fargelaser så er det en meget stor oppgradering fra DC12. Xerox er konge :cool:

Lenke til kommentar

Ligger på rundt 4-6000 A3 sider pr mnd. Ikke så veldig mye. På en vanlig dag er det bare 20-30 sider, men et par ganger hver mnd er det veldig mye på en gang, så da må det gå fort.

Skal ha kopifunksjon også, slik DC12 også har. DC12 er, i følge xerox, den laserskriveren som gir best fargeutskrift. Derfor den fortsatt lages, selv om hastigheten er halvparten av de andre DC'ne

Vet du hvor mye DC3535 koster i Norge?

Er litt skaptisk til xerox's driftssikkerhet. Det kan da ikke være normalt at man må ringe etter service flere ganger hver mnd på en maskin som knapt er 2 år? Svart/hvit kopi/skriveren er ca 3år, og må stadig ha service den også. Har service avtale, så det koster ikke noe, men likevel irriterende.

Har sett på OKI C9500 til ca 45.000 + mva med kopi enhet

og HP 9500mfp som jeg enda ikke har fått noen pris på. Tipper noe over 80.000+mva

Det å finne alternativer er ikke noe problem. Men det blir vanvittig komplisert å sammenligne denne typen maskiner når man ikke får samlet dem i samme hus for å teste. Hadde derfor håpet å finne noen sammenligningstester.

Lenke til kommentar

Kan jo sjekke Canon IRC3200 og Canon IR3100CN, kanskje IRC6800CN. Meget gode maskiner alle sammen, men slike maskiner trenger service av og til. På en 2 års gammel maskin skal det være unødvendig med service flere ganger i måneden, selv om det finnes noe maskiner som er litt mer "mandagsmaskiner" enn andre.

Oki er temmelig driftsikre maskiner, men blir fort dyrt med rekvisita når du har et såpass høyt forbruk.

Kan jo sjekke disse sidene her:

Test fargelasere

http://www.laser-printer-reviews.org/

Endret av Roarm
Lenke til kommentar
*masseomservice*

Vel, har god erfaring med at xerox-maskiner trenger masse service. Veldig masse service. Jobbet med masse slike skrivere. En plass måtte dem ansette en (på deltid da) bare for å fylle på tonerkasetter, osv osv. I tillegg til dette var xerox-mannen ganske så ofte innom. Dem leide så inn et splitter nytt monster...men neida; service i alle fall annenhver uke.

Lenke til kommentar

Ricoh har også endel gode produkter www.ricoh.no , Vet ikke om noen linker til tester av disse, men ta kontakt med Ricoh så ordner de nok med referanser eller linker til tester etc.

For fargeprintere med A3 mulighet:

- http://www.ricoh.no/produkter/cl5000.htm

- http://www.ricoh.no/produkter/cl7000.htm

- http://www.ricoh.no/produkter/cl7100.htm

CL5000 er ren printer, men CL7000 serien har mulighet for kopitopp, samt bygges ut med scanner, faks med mere.

For kopimaskiner med fargemulighet så har man disse to:

- http://www.ricoh.no/produkter/1224_1232.htm

- http://www.ricoh.no/produkter/af2238_2232c.htm

(disse to er såkalte svart/hvit maskiner med fargemulighet, gjør det økonomisk bedre å kjøre svart/hvit på dem også).

For rene fargekopimaskiner så har de disse to:

- http://www.ricoh.no/produkter/af4506.htm

- http://www.ricoh.no/produkter/afc6513.htm

Alle maskiner har A3 mulighet og ligger i 4-6000 print i måneden, noen mere. Finner oversikt over anbefalt volum på www.ricoh.no

Håper du finner en maskin som klarer jobben din i allefall. :)

[Edit] - glemte å legge til noe.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Godt å vite at det er flere som synes xerox maskiner krever service veldig ofte.

Takk for tester, Roarm. Epson fikk jo ganske bra kritikk i en av testene. Rart ingen av forhandlerene som har kommet med tilbud ikke har foreslått Epson, selv om flere av dem selger disse.

Er Oki dyrere i drift enn konkurentene?

Kvaliteten på fargeutskrifter (fargekorrekthet) og driftskostnader er viktigere enn innkjøpspris.

Skal sende en mail til richo på mandag og be om tilbud. (Er fare for å ikke bli tatt seriøst når de ser mailen er sendt kl 3 natt til søndag.)

Burde kanskje skaffet et par testsider og sende ut til de som gir tilbud, så de kan printe og sende tilbake i posten.

Trenger fortsatt linker til flere tester.

Lenke til kommentar

En test til.

ZDnet

Jeg jobber som servicetekniker på Canon CLC/iRC-seriene og det er utrolig bra kvalitet på desse maskinene. Kan desverre ikke uttale meg om andre merker, siden jeg har lite kunnskap om desse.

Og ja, Oki-rekvisita er dyrt. Da er det billigere å gå for en litt større løsning med serviceavtale.

Håper dette hjelper. :)

Endret av Roarm
Lenke til kommentar

Jeg vil nok også anbefale deg om å se på en service kontrakt på produktetdu går for, uansett hvilket merke det blir. For om noe da skulle skje som ikke er brukerfeil så vil nok reparasjon, utreise etc dekkes i kontrakten. Brukerfeil er f.eks å miste kaffe i maskinen, knuse glassplata og lignende hvor det ikke bare er noe som har skjedd.

Ikke noe problem om når du sender mail da petterg. :) Og du kan si at det var Simon som tipset deg om dem (jeg jobber der selv, men primært med faksmaskiner).

Og som du nevnte, send dem en CD eller per e-post prøver som de kan printe ut og sende til deg i posten. Dette kan du gjøre hos andre + spør leverandørene om de har noen referanser som har de maskinene som er aktuelle for deg. :)

Lenke til kommentar

Takk igjen, Roarm.

Skal jeg oppgi deg som referanse når jeg kontakter canon også? Evt. hvilken avdeling / forhandler jobberdu hos?

Det gjelder deg også Simon, hvor i geografien jobber du?

Hjelper så lite om jeg oppgir et fornavn hvis jeg henvender meg til en plass hvor de ikke vet hvem du er.

Lenke til kommentar
Det gjelder deg også Simon, hvor i geografien jobber du?

Jobber som Produkt spesialsit på faks (Teknisk support) for Ricoh Norge AS jeg, hovedkontoret vårt i Nydalen Park - Oslo. Bare en Simon hos Ricoh. Men jeg er sykemeldt ut til og med den 15 Nov grunnet mage/tarm problem, skal til røntgen av tarm på tirsdag. Men gjengen på jobben vet hvem jeg er da. :)

[EDIT] Lagt til hvilken avd jeg jobber i.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Det var en fin test - mange av de modellene er aktuelle.

I den testen blir kommer OKI ut på 3dje plass i driftskostnader. Det er stikk motsatt av det Roarm sa. Hvilke(n) modell(er) hadde du i tankene Roarm?

En ting jeg ikke skjønner:

Testen trekker fram Xerox, både når det gjelder driftskost og fargekvalitet. I alle tilbudsforespørslene jeg har sendt ut har jeg lagt vekt på nettop fargegjengivelse og driftskost. Flere av de som har kommet med tilbud selger både xerox og andre merker. Likevel har ingen gitt tilbud på xerox! En av xerox forhandlerene kom med tilbud på HP, som nærmest blir slaktet i testen på nettop disse to punktene!

Av tre forhandlere som selger de samme merkene har ingen kommet med tilbud på samme merke.

Er det så marginale forskjeller på utskriftskvaliteten på maskinene at det ikke spiller noen rolle hvilken man velger? - At det kun blir en oppveining av innkjøpskost kontra driftskost?

Lenke til kommentar

Av de A3 skriverns som blir omtalt fra Xerox har du to alternativer, Xerox Phaser 7750 og Xerox Phaser 7300.

Etter min oppfattning, jeg har fått prøvd begge to, burde du vurdere 7750 modellen. Denne har svært god gjengivelse av farger, har en robust design, og kan leveres med standard serviceavtale som inkluderer forbruksmateriell - på lik linje med en fargekopimaskin (f.eks. Canon 3220, Ricoh 2232 og Xerox 3535).

Xerox Phaser 7300 er stort sett samme LED skriver som OKI C9500. Forskjellen ligger i hovedsak i den interne softwaren som utvikles av hver enkelt leverandør. Årsaken til at OKI og Xerox 7300 skriveren virker noe dyr i drift er at man må ha både toner og et "imaging belte" for hver farge. Når man må kjøpe alt dette på en gang - noe man gjerne gjør første gangen man bestiller rekvista, bli regningen stor! Svakheten med både disse skriverne og de fleste andre laserskrivere er at man må kjøpe rekvisitaen, og at prisen pr. side kan variere svært mye avhengig av hvor høy dekkflate det er på en side.

For vår del valgte vi en noe dyrere skriver (Phaser 7750) fremfor 7300 basert på sikkerheten rundt driftskostnader. Kostnader ved bruk av farger er høye, og dersom man må kjøpe rekvisitaen sin utenfor serviceavtalen blir dette fort dyrt. Når jeg har forespurt på driftskostnader har det på f.eks Xerox Phaser 7700 (forgjengeren til Phaser 7750) blitt signalisert en driftskostand på opptil kr. 13,- for en A3 side med høy dekk.

Som kopisenter har vi konstant fokus på driftskostnader og kvalitet, og vi valgte tilslutt Phaser 7750 som erstatning for en av våre fargekopi løsninger (månedsvolumet ligger på mellom 3 000 og 7 000 print pr. måned).

Lenke til kommentar

Har noe erfaring med Xerox ja, men kan ikke uttale meg om de andre merkene. Vi har holdt oss til Xerox fargemaskiner siden vi kjøpte vår første maskin i 1992.

Min erfaring er at fargemaskiner har hatt et relativt stort behov for service hele tiden, men behovet har blitt mindre etterhvert som utviklingen har gått.

Vi anskaffet en DC12 i 2000 som erstatning for en Xerox 5790. Her var det et stort teknologisk skifte som reduserte behovet for service betydelig. Når vi nå har gått til anskaffelse av DC3535 og Phaser 7750 har dette igjen blitt betydelig redusert. Denne gangen har det med blant annet med overgang til "oljefri" teknologi å gjøre. Dette reduserer kjente problemer som "striper på printene", spesielt på transparent, og ujevne flater på heldekk.

Denne utviklingen er sannsynligvis lik for alle leverandørene i markedet, noe som gjør sammenligningen litt vanskelig. Grunnen til at vi har holdt oss til Xerox er at de tradisjonelt er tidlig ute med ny teknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...