Gå til innhold

BI-Bergen eller NHH?

Daehli

Anbefalte innlegg

Hvilken skole er best å gå på, med tanke på å få jobb senere; Bedriftsøkonomisk institutt eller Norges Handels Høyskole?

Vurderer også gå på Universitetet å studere juss, men økonomi er jo bare helt konge...

Så hvilken skole burde jeg satse på?

Koster det like mye å gå på NHH som BI, selv om NHH er statlig eid?

Mvh. Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Koster det like mye å gå på NHH som BI, selv om NHH er statlig eid?

Det koster ikke noe å gå på NHH.

Du skriver ikke hva du vil studere, men siviløkonomutdanning har de i alle fall ikke på BI Bergen. Dersom du har tenkt å ta en slik utdanning, må du søke deg inn på BI Sandvika etter å ha fullført bachelorgraden i Bergen. For å være sikret å få ta mastergraden, må du gå på BI Sandvika alle fem årene.

Dersom du har gode nok karakterer til å komme inn på NHH, er det ingen grunn til å velge BI.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Ja, nivået er høyt, men man kommer vel ikke så langt uten å stå på uansett...

Jeg kunne godt tenkt meg å gå på NHH, skjer mye der for tiden (kremt; "bråk" :!: )

Jeg lurte egentlig på dette, fordi jeg har hørt en del negative ting om BI, fra folk som har gått der, altså ikke det at det er dårlig - men mye som gjør at det kanskje ikke er verd å bruke flere hundre tusen på det.

Lenke til kommentar
Hva slags statlige alternativer finnes det til NHH? Handelshøyskolen i Bodø?

Så vidt jeg vet er det kun NHH, BI Sandvika (privat) og Høgskolen i Agder som har 5-årig masterstudie i økonomi og administrasjon (siviløkonom). Det er imidlertid flere skoler som tilbyr 3-årig bachelorgrad, slik at man kan søke seg inn på en av de nevnte skolene etter å ha fullført bachelorgraden.

Edit: Jeg ser nå at Handelshøgskolen i Bodø også tilbyr en slik utdanning, slik du sier.

Edit2: Høgskolene i Buskerud og i Sør-Trøndelag har også studiet.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Flotters. Da er det håp for oss som ikke har/kommer til å ha 55-60 poeng.

Om jeg regner med å gå ut av videregående med ca 50 poeng, kansje litt over, hvor bør jeg ta sikte på masterstudie i økonomi og administrasjon? Tenker kun utifra skolens "status" og nivå, ikke beliggenhet.

Kan jo alltids søke på NHH, men regner med at jeg ikke kommer inn der. BI er heller ikke noe alternativ, ivertfall ikke slik jeg ser det ann nå.

Endret av Goof
Lenke til kommentar
Om jeg regner med å gå ut av videregående med ca 50 poeng, kansje litt over, hvor bør jeg ta sikte på masterstudie i økonomi og administrasjon? Tenker kun utifra skolens "status" og nivå, ikke beliggenhet.

Det ser ut til at flere av studiene er nye av året, så å si noe om statusen til utdanningene ved den enkelte skole er ikke så enkelt. En tommelfingerregel er vel imidlertid at jo høyere poengkrav, jo høyere status. Poengkrav kan du finne hos Samordna opptak.

En mulighet er jo også å ta en bachelorgrad ved en eller annen høgskole, for så å søke seg inn på NHH etter tre år. Men da er det selvsagt ikke gitt at man kommer inn. Enda en mulighet er å ta militæret og et årsstudium på universitet for å opparbeide seg poeng til å komme inn på NHH.

Kan jo alltids søke på NHH, men regner med at jeg ikke kommer inn der.

Det kan nevnes at poengkravene har gått jevnt nedover de siste årene. I høst var kravet helt nede i 54,7 poeng i primærkvoten. At det nå blir mulig å ta den samme utdanningen flere andre steder i landet kan muligens føre til at poengkravet senkes ytterligere, uten at jeg skal uttale meg for sikkert om det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...