fxwz Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg og kompisen min har lyst til å lage et banantre så nå lurer jeg på om noen som vet litt om framgangsmåte.... F.eks som hva slags frø jeg bør bruke? Lenke til kommentar
Prnkstr Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Bantre tar lang tid å vokse i likhet med andre palmer. Men hvis du er bestemt på å gro et banantre så anbefaler jeg at du ser litt på de forskjellige typene banaer vi har. Du får neppe slike fine gule bananer som du får kjøpt i butikken, da disse er sprøytet og det som værre er, men heller noe mer enn dverg banan. No du også skal huske på er at dett er en tropisk plante og krver et høyt fuktighetsnivå i likhet med temp fo å trives. Selve tempen er sjelden et porblem inne, men luftfuktigheten om vinteren i de norske hjem er genrelt lav....så ha en sånn vannkanne med sprut på som du isåfall dusjer den med regelmessig. Når det gjelder frø er nok dette det vansligste å få tak i. Naturlig nok er det få noskr frøforhandlere som fører dette... men det er mange utenlandske som har de(blandt annent endel amerikanske(å skjokk)....Eneste problem er at de kan bli enten nektet å importert eller må holders i kantine i 6 måneder eller noe sånt. Skal du ta med deg inn fra utlandet må du ha garter lisens eller noe sånt tror jeg. Men ring rundt og hør med så mange frøkompanier i norge...maby du er heldig.. Men keep in mind at dette vokser treeeeegt og blir STORE!(vi kan snakke oppimot 9 meter her!). ta heller å kjøp deg en mindre palme versjon og fest innkjøpte bananer på det med grønn ståltråd :!: Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 drivhus burde gjøre jobben greit, kanskje du må ha inn en luftfukter og varmluftsovn om vinteren Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Men keep in mind at dette vokser treeeeegt og blir STORE!(vi kan snakke oppimot 9 meter her!). ta heller å kjøp deg en mindre palme versjon og fest innkjøpte bananer på det med grønn ståltråd :!: Veldig bra. Tror det tar litt tid før du kan knaske på bananer fra eget tre ja. Tror det er vanskelig å dyrke frem her i norge, men hvis du gjør grundig research og steller det godt så vil du vel få et slags banantre til slutt. Største problemet er vel plassen. Vet ikke med deg, men jeg har ikke så alt for mange meter under taket. Når det er sagt så hadde det vært grisetøft med sitt eget banantre. Lag lyd fra deg om du setter igang med bananprosjektet. Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Ja....vi hadde i første omgang tenkt å spise masse banan på skolen slik at vi fikk mange bananskall.. så hadde vi tenkt å la disse bli til jord, og deretter bruke jorda som jord i en potte da som jeg sikkert planter et frø og jeg blir vel nødt til å holde "treet" inne nå siden det er/blir vinter...skal i allefall prøve Tenker meg det hvis treet blir 3meter til sommer liksom, hvor skal jeg gjøre av det da, lokale gartneriet? Jeg får nok vente og se Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Dårlig med frø i dagens bananer Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Hele prosjektet ble droppet...fant ut at vi heller skulle kaste det råtne banaskallene på fålk.....noe som vi gjor ...masse fultreffere....det var skikkelig styggt: Bilde Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Ja det var en mye bedre ting å bruke bananene til Lenke til kommentar
ikkeno Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Tenker meg det hvis treet blir 3meter til sommer liksom, hvor skal jeg gjøre av det da, lokale gartneriet? Tviler sterkt på at treet ville ha vokset så fort på et halvt år. 3 meter på 5 år er sikkert bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå