Gå til innhold

Liten test/vurdering av Dell Inspiron 8600c

Anbefalte innlegg

Forutsetninger:

- dette er ikke en ytelses-test.

- dette er min første laptop, leseren bør ha dette i bakhodet når jeg foretar mine vurderinger.

- jeg gir ingen "karakter", den får leseren gjøre seg opp en mening om selv.

Har nå hatt min Inspiron i over 1 mnd, og føler jeg har nok erfaring med den til å dele med andre. Jeg kjøpte den for å erstatte min stasjonære pc.

Dell Inspiron 8600c

Intel® Pentium® M Processor 1,6 GHz

Intel® PRO/Wireless 802.11b/g

15.4" UltraSharp™ WSXGA+ (1680x1050)

512Mb 333MHz DDR RAM

128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO

60GB Ultra DMA/ATA 100

8x DVD+RW

Dell Truemobile 2300 router

Generelt:

Laptop'en har fått mye kritikk for å være stor og tung. I virkeligheten veier den 3.4 kg (med DVD-brenner) noe som er en god halvkilo over de fleste andre. Om den ekstra halvkiloen (en halv pakke sukker) gjør at du får prolaps eller ryggen brekker når du frakter den rundt omkring skal jeg ikke gå videre inn på, for meg går det ihvertfall helt fint. Ellers vil jeg tro den er mellom 0,5 og 1 cm tykkere enn sine konkurrenter, den ser faktisk tykkere ut, men det er mer p.g.a sitt kvaderatiske design og gummi-"tappene" som den hviler på. "Smekk-låsen" til skjermen er helt grei, og skjermen har store nok gummi-tapper på sidene til at det ikke blir tastatur-merker på skjermen når den lukkes igjen. Ellers er det godt synlig LED-lys både når skjermen er åpen og lukket.

"Karosseriet" har ikke akkurat Audi-kvalitet, det knirker og knarker litt av og til når man flytter rundt på laptop'en.

Praktisk:

- Skal man bytte minne gjøres dette enkelt ved å skru av et panel på undersiden og "schmokke" inn den nye minnebrikken. (plass til 2 minnebrikker).

- Harddisken ligger på venstre side under der det er naturlig å legge venstrehånda si (der har det en tendens til å bli litt varmt). Den byttes ved å skru av et deksel for så å trekke hd'en ut og bytte over en støpsel-sak på den nye hd'en som settes inn i motsatt rekkefølge. Enkelt, ifølge instruksjonsboka.

Skrive/peke-redskap:

Tastaturet har alle taster logisk plassert, og gudskjelov en fullsize enter-tast. Tastene "rasler og tasler" (bråker) litt mer enn jeg setter pris på, men ikke så mye at det er irriterende. Ellers har man en mute-knapp og volumknapp som jeg setter høy pris på. (f.eks. når jeg hører på musikk eller ser film) Det finnes også play, stop fwd, rwd-taster. Touch-pad'en funker helt fint, det er ingen forsinkelse eller noe annet krøll.

Skjerm:

Sånn jeg ser det er skjermen selve hjertet i laptop'en. Hjertet i min Inspiron er velslående og friskt. Skjermen er skarp og fin med gode farger og fin kontrast. Det lekker litt lys inn fra kantene, men det er så lite at jeg ikke merker noe til det i praksis. Oppløsningen passer meg perfekt (SXGA 1680x1050), men jeg vil ikke anbefale folk å velge høyere oppløsning med mindre man har bruk for å jobbe med mange vinduer på en gang. Det blir rett og slett for smått.

Utstyr:

Jeg savner en tredje USB-port, blåtann kan man velge ved bestilling.

Støy:

For å ta hd'en først. Min subjektive oppfatning er at den avgir en del støy som man faktisk legger merke til i et stille miljø når ingen av de andre viftene går. Det er forøvrig en Toshiba-disk på 4200rpm, og har ikke Toshiba tidligere fått kritikk for støy på sine 2,5" disker? Bortsett fra dette er den helt lydløs når ingen av de andre viftene går (logisk nok), men de har til gjengjeld en tendens til å starte i tide og utide. Det er snakk om to vifter som hver har to hastighetsnivåer (svak-sterk). Man har muligheten til å kontrollere viftene selv ved å laste ned et program som heter I8KfanGUI (det virker bra), men dette er et ikke-Dell-produkt og man har et mulig garanti-problem dersom noe skulle gå istykker og det kan bevises at man har brukt det.

Batteri:

Levetid er mellom 3 og 4 timer alt etter hvor "aktivt" man bruker den, noe som er som forventet.

Dell truemobile 2300 router:

Kjøpte denne i samme slenge, på tross av mye kritikk rundt omkring. Den var et sant helvete å få til å virke med firmware som fulgte med (ikke forstår jeg at Dell tørr å sende ut routere med slik firmware til uerfarne databrukere), men etter å ha oppgradert firmware fungerte den plutselig perfekt til mitt bruk (access point). Det er en smule irriterende at man må restarte routeren for hver forandring man gjør, men alt i alt er jeg faktisk fornøyd med denne. Den har virket stabilt og fint til nå. Se forøvrig på barbara.no for mer info, der har de testet den.

Ellers kommer jeg ikke på noe mer i farten. Det er sikkert noe jeg har glemt å kommentere, så bare kom med spørsmål/kritikk osv så skal jeg svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi kan ikke få noen bittesmå benchmarks bare for å se hvordan den Pentium M'en yter. :)

...ellers var det en veldig fin og objektiv test.

Beklager, har ikke 3Dmark tilgjengelig.

Men jeg vil tippe at den ligger på mellom 2400-2600 på 3Dmark03 (utifra det jeg har lest av testdata fra andre maskiner med liknende konfigurasjon)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...