Gå til innhold

HD til videoredigering

vegjoh

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en kompis som skal begynne med videoredigering, og så spurte han om jeg kunne anbefale oppgraderinger til PC'en hans. Har lite erfaring med videoredigering og sånt, men jeg renger med det er noen her som har peiling..

Er litt usikker på HD'er. Han har en intern HD som kjører OS og programmet han skal bruke (Adobe Premiere). Han skal kjøpe en ny harddisk som han skal ha alle filene på.

Selv sier han at han skal kjøpe en ekstern harddisk, men blir det raskt nok og stabilt nok? Kan det bli direkte problematisk med ekstern hd?

Hvor mye plass trengs for å lagre ca 10 timer ukomprimert video, som er alt råmateriale han har på DV-tape, som skal brukes til det prosjektet han nå skal begynne med?

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En time med dv-opptak tar vel ca. 13 GB.

Hvis det ikke er spesielt behov for ekstern disk anbefaler jeg å gå for intern. Man vil alltid få noe lavere ytelse på ekstern disk, men litt bedre med FW enn med USB. Ikke se deg blind på teoretiske hastigheter, i det er ofte forskjellig i praksis.

Ved videoredigering har man behov for stor lagringskapasitet samt høy sekvensiell lese/skrivekapasitet, og det får man ved å velge f.eks. en 200 GB disk med 7200 rpm. Søketid og cache er ikke så viktig til slik bruk, men velg likevel en disk med 8 MB da prisen ikke er særlig forskjellig.

Seagate Barracuda 7200.7 200 GB ville vært mitt førstevalg. Denne har 5 års garanti.

EDIT:

Selv sier han at han skal kjøpe en ekstern harddisk, men blir det raskt nok og stabilt nok? Kan det bli direkte problematisk med ekstern hd?

Det vil bli raskt og stabilt nok, selv om man får litt høyere ytelse med intern. Kan ikke tenke meg at det blir problematisk med ekstern. De fleste som redigerer med bærbar er jo henvist til ekstern disk, og det funker jo fint.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...