Gå til innhold

Nettverkskort problem i Suse 9.1

Anbefalte innlegg

Jeg har suse 9.1 ikke proffesional. Husker ikke hva det heter i farta. Og i de nyere kernelene skal det være støtte for prism2 kort. Suse finner automatisk nettverkskontrolleren min, Abit et eller annet, som da er onboard. Men, så har jeg et trådløst nettverkstkort som er koblet til USB porten. Jeg har hatt printer i samme port, og USB porten funker ja. Så har jeg valgt at kortet er Wireless, og er et Lucent orinoco prism2 kort, under networkcard i Yast. Så prøver jeg å gå på nettet, ingenting funker. Jeg ser på lysene på kortet, ingen lyser. Jeg har prøvd restart, den funker ikke. Hva er galt?

edit: Jeg føler ikke at denne er feilpostet, ettersom det er programmet suse som ikke vil fungere med hardwaren min.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den står ikke i pci bussen. Den står som Unknown device, og jeg velger insert, også står det at den skal funke, også står det at driveren er lastet. Jeg har prøvd å konfiguere den, men den står som ukonfiguert under Xplugger, som er "device manager" Men skal teste ifconfig. Tenkte ikke over det.

Edit: Under fwconfig står det bare:

No wireless extension

på tre punkter.

Under ifconfig -a står det ingenting om nettverkskortetmitt. Men under USB devices,(på et sted jeg ikke kan finne tilbake til), så står kortet under USB, og den har da USB bus. Men under device manager står den igjen under Unknown devices

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

For å få litt mer info: Som root i et terminalvindu, skriv:

tail -f /var/log/messages

Plugg kortet inn og ut (eller motsatt) og se hvilke meldinger som kommer. Ellers er det mulig at det må til noe, om ikke svart, så mørk grå magi til med noen av usb-oppsettfilene dine i /etc/hotplug.

Har du forresten prøvd å google på navnet på kortet og linux? http://google.no/search?q=prism2+linux. Jeg fant mest lovende var http://www.linux-wlan.org/ De har en faq på ftp://ftp.linux-wlan.org/pub/linux-wlan-ng/FAQ mulig det er noe hjelp å finne der.

(forøvrig, neida, kan ikke se hvorfor denne tråden skulle være feilposta, i så fall er en rimelig høy prosentandel av trådene her feilposta...) ;)

M.

Lenke til kommentar

Også ikke-PCI-enheter som er tilkoblet vil komme opp på PCI-bussen dersom de går via ekspansjonsporter som er tilkoblet PCI-bussen. For eksempel mitt PC-card nettverkskort fra eksempelet ovenfor.

Jeg har ikke erfaring med USB nettverkskort eller prism2 så jeg har ikke noen gode tips der.

Men med kommandoen lsusb kan du sjekke hva som er tilkoblet av usb-enheter, og se om kortet ditt er registrert der. Men hvis det kommer opp som unknown device i liste over HW, vil jeg tro at det er i orden.

Siden kortet ikke dukker opp hos verken iwconfig eller ifconfig -l så tyder det på at kortet ikke gjenkjennes av kjernen. Da er det muligens bare et spørsmål om å modprobe de rette modulene. Et søk på google, eller lesing i dokumentasjonen til kjernen kan være til hjelp der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...