Sabbath Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Hei, Jeg har to nettverksort i maskinen hvor det ene tar seg av internett, og det andre hadde jeg tenkt skulle kommunisere med en laptop jeg har (laptop'en skal ikke på internett). Distro: Fedora Core 2 eth0 -> Her har jeg satt statisk IP adresse 192.168.0.2 eth1 -> Mottar dynamisk IP fra ISP (funker fint) Problemet mitt er at når jeg går inn og skal konfigurere kortene så spretter følgende melding opp: Warning system-config-network Static routes file eth0 is invalid Her trykker jeg OK, og kommer inn i grensesnittet hvor jeg kan konfigurere kortene. Alt ser greit ut, men jeg får likevel ikke kommunisert med laptop'en (som har IP 192.168.0.3) Når jeg forsøker å pinge får jeg ikke svar............ Har forsøkt å slette eth0 og legge det til igjen, men resultatet er det samme. Har også vært inne i /etc/sysconfig/network-scripts/ og slettet route-eth0 fila (uten at jeg er sikker på at denne har noe med problemet og gjøre). Noen som har peiling? PS: Jeg vet at nettverket er i orden, for når jeg booter opp i Windows så funker dette fint. Jeg trodde også at ved å knekke inn kommandoen "ifconfig" så skulle jeg få info om kortene, men da får jeg bare "command not found" til svar. Selv om jeg er root... Usikker på om dette hører hjemme her eller i nettverksforumet. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 ifconfig må ligge i path for at den skal bli funnet av fedora, det gjør den bare dersom du logger inn som root via console (alt+F1 osv) eller gjør "su -" (det betyr at man logger inn til den brukeren man skifter til, ikke bare skifter bruker). Når du pinger, prøv ping -I eth0 adresse. Utover det vet jeg desverre ikke. (PS! Vi svarer på det meste så lenge det ikke er direkte windows relatert ) Lenke til kommentar
Sabbath Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Takk for svar Cronius. Fant ut at filen "route-eth0" befant seg på to steder, og ved å slette begge så gikk ting bedre:) Fant også ut at kommandoen "ifconfig" (med andre) fungerte når jeg logget direkte inn som root. Logikkken bekrefter jo du i ditt svar. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå