Gå til innhold

Vil denne ATA Koblingen funke?

Gjest medlem-48098

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-48098

Jeg har denne harddisken fra før:

Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM - 8MB DIamonMax Plus 9, 8MB cache

Og jeg har dette hovedkortet:

Asus P4800 Hovedkort for S478/800mhz - SiS648FX, ATA/133, ATX, DDR, 8X AGP

Så skal jeg kjøpe denne hardisken:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302257&cks=PRL

Hva mere trenger jeg for å få de 2 harddiskene på et ikon i Min Datamaskin.

Så jeg altså "oppgraderer" de gamle 120GB, til 320GB...

Hvis jeg trenger mere, kan dere finne det på komplett.no og sende link...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at det er dette hovedkortet du har.

Oppfatter ikke helt spørsmålet dit, men kan i alle fall prøve å svare:

1: Hvis du lurer på om den harddisken du har foreslått passer på hovedkortet, så er svaret ja.

2: Hvis du lurer på om det er mulig å sette de to harddiskene opp i et RAID array, så er svaret delvis ja. Det er fullt mulig med to forskjellige disker, men størrelsen på arrayet vil være begrenset til den minste disken. Altså er det ikke vist i å kjøpe noe større enn 120 GB, da resten uansett ikke vil kunne brukes.

For å kjøre RAID på dette hovedkortet, er det nødvendig med en ekstern kontroller, siden det ikke er innebygget. Du kan f. eks. kjøpe denne. Det er bare et forslag, og jeg har ingen personlig erfaring med noen av kontrollerene, så det kan hende at det ikke er det beste kjøpet. Kanskje noen andre kan hjelpe her.

Eventuelt kan du prøve å sette opp et software-basert RAID array, men det har jeg heller ikke prøvd. Tror det står litt om det i hw.no's RAID-guide.

Håper dette var oppkalrende. Hvis ikke er det bare å spørre mer, men formuler deg litt bedre.

Lenke til kommentar

Kommer an på RAID-oppsettet om du får 2 120GB disker til å bli en disk på 240 (et oppsett som sprer filene på diskene), eller om du bare får 120 GB (diskene "speiles", slik at hvisk den ene disken går i stykker så mister du ingen data).

Har selv brukt filspredings-oppsettet, med en katastrofal utgang. For det første merket jeg ikke noen forbedring i hastigheten, og for det andre gikk den ene disken i stykker. Det som da skjadde var at jeg mistet alt som lå på den andre disken også. Ekstremt kjipt, da jeg hadde masse bilder og sånt der, som jeg aldri får tilbake.

Er det noen spesiell grunn til at du vil ha kun én disk i Min Datamaskin? Hvis ikke, tenger du bare å koble til den nye harddisken, og så funker den fett som ekstra lagringsplass.

Sjekk inni maskinen din om du har en ledig kabelplass, det er som regel 2 plasser på hver IDE-kabel (som det finnes 2 av - som regel).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-48098

Så jeg trenger dette, for å sette opp sånn at jeg får 2 hd til å bli 1 på 240GB:

* Hardisken på 120 GB : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115560&cks=PRL

* ATA Kontroller : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=110633&cks=PRL

* Jeg har plass til 3 ekstra hardisker i mitt kabinett.

Men trenger jeg ikke en kabel?

*EDIT*

Er litt treig i oppfattelsen noen ganger, sorry for det :blush:

*EDIT IGJEN*

Her er kortet mitt:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118690&view=detailed

Les på Grensesnitt, det står det:

"2 x Lagring - ATA-133 - 40 pin IDC"

trenger jeg ikke da det ekstra kortet? (ATA Kontroller)

Endret av medlem-48098
Lenke til kommentar

Da den harddisken du har fra før av ed IDE, må du IKKE kjøpe en S-ATA-disk hvis du vil koble dem i RAID!

Forøvrig må man ha en annen diskkontroller for å koble S-ATA-disker til maskinen din, en som støtter dette grenesnittet.

Derfor - finn en IDE-harddisk på 120 GB. Den diskkontrolleren du har planlagt å kjøpe er grei for RAID-oppsett.

Lenke til kommentar

Ja, du trenger fremdeles en RAID kontroller.

Merk at hvis du setter opp et RAID 0 array (som du må sette opp for å få 2x120 til 1x240), så vil du miste all data som ligger på begge diskene hvis den ene går i stykker. Dette er en risk du bare må ta, og eneste muligheten da er å sette opp et RAID 5 array, men det krever både mye dyrere kontroller og flere disker.

Lenke til kommentar
Merk: Min erfaring med å kjøre 2 disker sammen i RAID-oppsett, er at du får 2 disker opp i min datamaskin - og ikke  en med dobbelt så stor plass, som du skriver at du har lyst til å få. Derfor vil jeg anbefale å kun kjøpe en harddisk og bare glemme RAID-kontrolleren.

vel, da har du mest sansynlig ikke fått satt opp noe raid, jeg vil anbefale deg å lese manualen å sjekke at du har satt det opp riktig :)

Alle mine raid har kommet opp som en disk.

Endret av Neptyr
Lenke til kommentar
Gjest medlem-48098
Merk: Min erfaring med å kjøre 2 disker sammen i RAID-oppsett, er at du får 2 disker opp i min datamaskin - og ikke en med dobbelt så stor plass, som du skriver at du har lyst til å få. Derfor vil jeg anbefale å kun kjøpe en harddisk og bare glemme RAID-kontrolleren.

Da tror jeg ikke jeg kjøper utstyret, for det jeg tenkte

på er jo å ha 2x120GB til 1x240GB... :(

Kjøper vel 1T hardisk når de kommer til billigere pris da... ;)

Lenke til kommentar
Merk: Min erfaring med å kjøre 2 disker sammen i RAID-oppsett, er at du får 2 disker opp i min datamaskin - og ikke en med dobbelt så stor plass, som du skriver at du har lyst til å få. Derfor vil jeg anbefale å kun kjøpe en harddisk og bare glemme RAID-kontrolleren.

Da har du ikke satt det opp riktig. Hos meg ligger det som en disk i diskbehandlingen.

Forresten tror jeg det er best å høre på andre når det gjelder råd om diskkontroller. Jeg har som sagt ikke noe personlig erfaring med noen av modellene.

Googler du litt vil du nok også finne svar.

Lenke til kommentar

vladinator:

Jeg lurer på om det er noen misforståelser ute å går her. Siden du har vært litt vag/usikker i beskrivelsen av harddiskproblemet så kan det hende at RAID er langt i fra hva du tenker på.. Er det du ønsker en eneste stor partisjon på 320 Gb som dekker begge harddiskene?

1. Da tenker du nok på dynamisk disk i windows, dette setter du lett opp.

2. Dynamiske partisjoner over flere disker i windows er vel neppe å anbefale ;) (mangler støtte fra alt annet enn microsoft sine produkter slik jeg har forstått det, om det blir noe krøll med diskene som du vil ordne med 3.parts programvare).

3. Hva er galt med 2 disker under min datamaskin? Lettere å kjøre backup, og dør den ene så er dataene inntakte på den andre om du husker å planlegge backup av viktige data litt smart.

-hart-

Endret av hart
Lenke til kommentar
Gjest medlem-48098

hart:

Altså, det som er tanken min, er at jeg har fra før en på 120GB, og

den er partisjonert i 2, en på 20gb, og en på 100gb.

På den som er på 20gb, har jeg windows, og den som er på 100gb,

har jeg alt mulig rart.

Nå har det gått lite for plass, har bare 800mb plass på C:

(C: er den på 100gb, og D: er den på 20gb, som også har windows)

Det jeg ønsker, er å kjøpe enda en hardisk, og legge den inn på pcen,

koble den opp, og isteden for at det kommer enda et ikon, så

det blir 3 ikoner av 3 hardisker, at det blir bare lagd til i C, som da har

for lite plass igjen! På en måte, å oppgradere C med ekstra plass...

Lenke til kommentar

Høres ut som det du etterspør er dynamiske disker. Søk i helpfila til windows på dynamic disks/dynamiske disker.. Det ligger under disk management.

Anbefaler likevel å kjøre diskene i basic, da det gjør livet lettere om noe krøll skjer.

Edit: om du mangler plass så er jo DVD-brennere overkommelig billig nå, evt så kan du kjøpe et eksternt kabinett med USB2.0/firewire tilkobling og en stor ATA-disk, trenger ikke bli så dyrt.

20 Gig til windows er mer enn nok plass om du ikke fyller opp med alt mulig rart der. Kan være greit å tømme internettcachen med jevne mellomrom, evt flytte mine dokumenter til en annen disk om det er denne mappen som er pompøst stor.

Endret av hart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...