abcde Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Hei. Lurer på det med statisk elektrisitet og pc bygging. Får mine nye deler imorgen. Holder det bare å ta med begge hendene på kabinettet før jeg berører komponenter,eller burde jeg bruke et armbånd? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Quote: abcde skrev (2002-05-24 18:59):Hei. Lurer på det med statisk elektrisitet og pc bygging.Får mine nye deler imorgen. Holder det bare å ta med begge hendene på kabinettet før jeg berører komponenter,eller burde jeg bruke et armbånd? Skal holde med at du ikke har "subbet" med føttene på gulvet under deg, spesss hvis det er teppe. Ta borti kabinette, for har du først tatt i det så skal den eventuelle elektrisiteten du har på deg gå i kabinette og ikke i viktige komponentene. Søk oxo på forumet, det har vert poster som dette tidligere. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 hvor kan man få tak i slike ringer du har på armleddet for å fjerne statisk elektrisitet Lenke til kommentar
steinih Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Quote: Den 2002-05-24 19:11, GeCcO skrev:hvor kan man få tak i slike ringer du har på armleddet for å fjerne statisk elektrisitet Det kan du f.eks finne her Har det sikkert mange andre steder oxo. /steinih Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 biltema har slike esd armbånd. (heter vel det?) ellers tror jeg ikke du skal bekymre deg altfor mye. går nok greit å bare ta på kabinettet. Lenke til kommentar
dudsi Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Bare husk at slike armbånd ikke har noen funksjon hvis PC'en ikke er koblet til jord :wink: PS! hvis den er koblet til jordingskontakt, husk å ta i kabinettet FØR du trekker ut støpselet. [ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-05-24 22:52 ] Lenke til kommentar
chma Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 må da strømmen stå i for at armbåndet skal ha noen funksjon, eller kan man henge det fast til jorings polen i stikkontakten? Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Hvis du er bekymret for å gå i gang uten antistatisk armbånd, kan du bruke en vel så god reserveløsning som dette: Sørg for at du sitter et sted som ikke er så langt fra en vannkran eller annen jordforbindelse. Skaff noen meter med ledning fra nærmeste bensinstasjon eller lignende. Avisoler ca 15 cm i hver ende. Fest så den ene enden til vannkrana/jordingsforbindelsen, og den andre enden surrer du rundt håndleddet. Med denne løsningen har du eleminert alle muligheter for statisk strøm. VIKTIG LES DETTE: HUSK AT DU IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET HAR PC`N KOBLET TIL STRØMMEN I VEGGEN NÅR DU JOBBER MED JORDINGEN FESTET TIL KROPPEN. DETTE ER DIREKTE LIVSFARLIG. LEGG DERFOR NETTKABELEN TIL PC`N LANGT UNNA TIL DU ER KLAR FOR TESTING. Lykke til med byggingen! Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 så lenge den er koblet til jord har det ingen betydning om det er i pc'en eller stikkontakten... Lenke til kommentar
dudsi Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Quote: Den 2002-05-24 23:04, chma skrev:må da strømmen stå i for at armbåndet skal ha noen funksjon, eller kan man henge det fast til jorings polen i stikkontakten? Nei, det tipset jeg gav gjalt hvis du ikke hadde jordingskontakt (altså bare koblet PC'en i en ikke-jorda kontakt som mange bruker)....Strømmen skal ABSOLUTT ikke være tilkoblet når du er tilkoblet jord....men du kan koble armbåndet til jordingspinnene på en jorda-stikkontakt (altså det synlige metallet på sidene...IKKE inni kontakten) Håper du skjønner :wink: Lenke til kommentar
chma Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 jeg skjønner, ellers ville jeg ikke sittet her nå......:wink: er det noen man skal ha stor respekt for er det strøm! det kan fort bli en person mindre ved feil bruk [ Denne Melding var redigert av: chma på 2002-05-25 00:06 ] Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Joda, greit å ha respekt for strøm, men selv er jeg mer redd for komponentene enn meg selv. Kjenner jo det rykker litt da men... :wink: Husker jeg var på TG for noen år siden og brukte ujordet stikkontakt. En kamerat av meg (som jeg trodde hadde peil) sa det var helt ufarlig, og spikka til støpselet. Det gikk strøm i kabinettet mitt gitt. Bra det holdt så lenge det gjorde, uten noen feil. :wink: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 lysbryter er strømmen høy nok så blir du gått stekt før du klarer å si bø. Kjetil Lenke til kommentar
sirius Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Armbånd tilkoplet jord er bra det, men det enkleste om du jobber et sted hvor det er en jordet gjenstand i nærheten, komfyr, oppvaskbenk e.l. Ta borti metallgjenstanden med hyppige mellomrom mens du jobber, så blir spenningen avledet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå