Theo343 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) NFORCERSHQ - Nforce 4 A02 silicon still has its problems . . . Endret 6. november 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 NFORCERSHQ - Nforce 4 A02 silicon still has its problems . . . Nforce 4 A02 silicon still has its problems Hypertransport operation is limited to 4X speed By Fuad Abazovic: Wednesday 27 October 2004, 13:39 AN NVIDIA OFFICIAL document we've seen has revealed some dark secrets of its currently shipping chipset. Three weeks ago we wrote a story about the Nforce 4 A01 silicon problem with 5X Hyper transport, which you can read here. While an earlier Nvidia communication implied it will fix this issue in A02 silicon it hasn't managed to do that yet. The problem will be fixed in A03 silicon. All of the early Nforce 4 motherboards that you will get from now till A03 silicon will be limited to 4X HT. For the record, Nforce 3 250 has 5X HT that is working without any problems. You sort of need that to unleash the full power of Athlon 64 939 CPUs that can use 5X and 1000 MHz HT. Nvidia discovered that its Hypertransport RX input receiver pads have sensitivity that's higher than acceptable to inbound inter symbol interference. Nvidia continued: "This can cause degradation of signal integrity which prevents achieving 5X speed." A workaround is very simple. You just limit your board to 4X or should we say 800 MHz and not the 1000 MHz that 5X should give. Nvidia also has some PCIe problems that will be fixed in A03 silicon, whenever it arrives. µ Arrrg Når kommer dette kortet, trodde det skulle være i butikkenen i denne uken, neste uke MÅ det kome... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Kanskje jeg tar den XP2400+ 35W jeg hadde kjøpt for å bygge en type HTPC og kjøper et brukt 9800Pro kort og en motorblokk av en kjøler og finner et bra S-A kort med moderne funksjonalitet evt. SoundStorm, og venter med S939 til NF5 kommer, som også evt. vil ha en innebygget lydløsning noe i samme land som SoundStorm. Det hadde vært fett med en A64 løsning nå og jeg har i grunn sittet og trippet siden september i fjor med lanseringen av S754 for AMD64. Men jeg synes fortsatt løsningene for S939 er litt for ferske ennå, og S754 løsningene er greie men ikke det jeg vil ha. NF3 for S939 løsningen med AGP er et godt alternativ, men skal jeg først bytte til AMD64 så ønsker jeg å gå hele veien. Så for meg blir det kanskje å utsette S939 planene til Q42005 og satse på gode gamle og fortsatt godt ytende XP-M@S-A_w/Soundstorm&DX9@AGP plattformen. Jeg får se hva det koster meg å sette opp en "billig" S939@NF3 løsning kontra XP-M. Hvor tanken med et "billig" S939@NF3 nå er at jeg da evt. kan flytte med meg prosessoren, RAM, kjøler, hdd etc over på et NF5 kort senere når jeg alikevel evt. ønsker å oppgradere skjermkort til et bedre PCIe kort. Men det kan bli en dyr oppgradering Hvorfor heller ikke gjøre det samme med XP-M'en jeg har i skuffen... hmmm this is to hard hehe.. Endret 6. november 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå