Rafael Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Hei! Jeg har en litt morsom problemstilling: Hvordan skifte rettigheter på kataloger rekursivt? Dessverre har jeg ikke klart å løse dette problemet, og det eneste jeg kommer til å tenke på er å lage et script. Lurer på om dere kanskje kunne komme med andre forslag? (Har foreløpig ingen script-kunnskaper, så det å bare lage et script vil være en nokså langvarig og slitsomt prosess). - rafael Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 chmod --help vil gi deg hjelp, som bl.a sier: -R, --recursive change files and directories recursively Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 chmod --help vil gi deg hjelp, som bl.a sier: -R, --recursive change files and directories recursively chmod -R chown -R Hadde du funnet ut med "man chmod" eller "chmod --help" f.eks Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Okay, kanskje jeg ikke formulerte meg riktig. Det jeg mente var å skifte rettighetene på katalogene, og dem alene. Det er der problemet ligger. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Regner med det letteste vil være å bruke den geniale find-kommandoen. Men jeg sitter dessverre på en windass-maskin akkurat nå og får ikke testet, men du kan prøve noe slikt (fritt etter hukommelsen ): find rotkatalog -type d -exec chmod rettigheter {}; Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg testa, men får bare feilen: find: missing argument to `-exec' Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg testa, men får bare feilen: find: missing argument to `-exec' Mulig jeg surrer litt, hva med: find rotkatalog -type d -exec chmod rettigheter '{}' \; Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Eller: chmod XXXX $(find . -type d), som er stort sett det samme, bre litt enklere! Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Jeg testa, men får bare feilen: find: missing argument to `-exec' Mulig jeg surrer litt, hva med: find rotkatalog -type d -exec chmod rettigheter '{}' \; Dumme meg, prøvde bare å 'escape' {}, men ikke semikolon. Det holder for øvrig med backslash foran semikolon. Endret 6. november 2004 av JBlack Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Problemet med det er bare det at find oppgir alle katalognavnene med mellomrom, altså " ", og ikke "\ ". Det vil resultere i at alle kataloger med mellomrom ikke får nye rettigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå