Gå til innhold

senke viftehastighet på psu?

Anbefalte innlegg

hei

jeg har en fortron source 400w psu som jeg gjerne vil få litt mer stille :)

vifta går vel på 12 v nå.... hvordan kan jeg få koblet den om til 7 v? (7v eller 8v blir det vel?)

jeg veit at mange av dere har peiling på det her så vær så snill og svar a....

takker og bukker ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå står vifta koblet til +12V og jord (0V). Jordledningen er vanligvis svart. Klipper du jord og setter på +5V istedenfor, får du (12-5) = 7V

+12V er vanligvis gul ledning, +5V er rød og jord er svart.

Merk at du mister garantien ved denne framgangsmåten. Du må også huske på å 'tømme' PSU før du går i gang: Dra ut støpselet og prøv å starte maskinen. Du skal høre vifter starte opp et lite sekund, før alt blir stille.

Slik risikerer du ikke å få deg en karamell når du fingrer rundt inni strømforsyningen. ;)

Lenke til kommentar
Nå står vifta koblet til +12V og jord (0V). Jordledningen er vanligvis svart. Klipper du jord og setter på +5V istedenfor, får du (12-5) = 7V

+12V er vanligvis gul ledning, +5V er rød og jord er svart.

Er du sikker på dette. 12v+ og 5v+ Da kan du ikke få noe strøm da. Jeg trodde du måtte ha jord som er - . + og - gir deg en gitt strøm styrke. eller er jeg helt på jorde nå .

Endret av Fixer'n
Lenke til kommentar

takker atrax og selvfølgelig dere andre også for fine svar! :thumbup:

skal prøve dette når jeg får mitt nye kabinett. lian li 6277b :cool:

garantien røk dagen jeg kjøpte psuet så den er bare å se langt etter uansett ;)

men, skal vifta da nå ha en gul ledning og en svart? (mener og huske at den er koblet med en rød og en svart, er usikker vel og merke)

har vært og knota inne psuer før men aldri gjort dette, men alltid tenkt på å gjøre det... det som alltid har stoppa meg har vært at jeg ikke har funnet den ledningen som gir 5v... er liksom bare 2 ledninger som går fra vifta til psuet etter det jeg husker.... kanskje jeg tar feil :blush: vi får se når jeg åpner :)

psuet er temperatur styrt automatisk da.... hvordan fungerer egentlig dettte?

flere kan gjerne komme med erfaringer hvis de vil :)

er litt redd for at det skal bli for varmt inne psu egentlig, men satser på at det går bra.... kan andre ting enn psu bli ødelagt forresten? hvis psu blir for varm og konker ut...?

Endret av klikko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...