Cu0m0 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Har en kompis som kjøpte seg ny pc nettopp. Kjøpte komponenter og skulle montere selv. Etter å ha satt alt sammen og kjørte opp pc for første gang så fikk han ikke skjermbilde. Prøvde en del fram og tilbake, men fant ut at alt så ut til å være riktig koblet. Så jeg tok på meg å sjekke ut hva som kunne være galt. Så viser det seg når jeg tar og løsner cpu vifta for å kontrollere alt fra bunn av så sitter den rett og slett fast på kjøleribba! Rask konklusjon etter en samtale med han er at han har glemt å låse fast cpu i socketen. Dette burde vel forklare hvorfor PC-en ikke ville boote korrekt. Men så er det å få til en løsning på dette. Det gjelder en AMD Athlon 64 3400+ Socket 754 BOXED. Den har jo et alu dekke på oversiden så jeg håper det kanskje er mulig å få orden på dette om jeg kjører på med litt i isopropanol for å prøve å løse opp kjølepastaen slik at jeg får satt på plass cpuen ok kanskje kan få PC-en opp å gå. Kan det funke? PS: Legger med et bilde av problemet. Endret 6. november 2004 av Cu0m0 Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Har han brukt termisk lim for å feste den eller. Skru av vifta. Så tar du å tømmer på litt rødsprit å se om det løsner det. etterpå når du har fått den av er det bare å rense den. Det kan hende at du må bruke litt tynner men da må du ikke søle noe på prosessoren, bare på kjøleribba. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Det der er typisk thermal-pad :!: Har skjedd her og et par ganger, siden den thermal-pad driten blir hard som sement etter å ha stått litt. Du kan ikke montere cpu igjen nå, men du kan varme den forsiktig opp med en hårføner. Den løsner når thermal-paden blir varmet opp. Varm opp, og vri den fra side til side, da løsner den. Kameraten din har ikke gjort noe feil, men når cpu sitter så godt fast i kjøleribba, river du cpu rett ut av festet.. Bruk skikkelig "goop" neste gang Lenke til kommentar
wim Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 hallo, dette har ingenting med thermal pad å gjøre. Det skjedde meg en gang på en amd 64 3000+ med arctic silver 5. Jeg hadde låst prosessoren fast, men det var for stor friksjon mellom cpu og kjøler så den hang fortsatt på. Jeg bare dyttet den av (var spennende). Prosessoren virket aldeles glimrende etterpå Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Både as5 og A64 pad herder . Paden stivner når den er kald og mykner ved varme. Beste måten til å få av boxed kjøler (eller andre med as5) med pad er å sette cpu vcore til 1.65v , kjøre cpuburn noen minutter . Ta shutdown , slå av PSU og skynde seg å ta av heatsinken . Små vridninger side til side (så mye socketen tillater) før den løftes av. Edit: Til trådstarter . Den som allerede er tatt ut m/cpu får du nok av med å varme opp med hårføner og et kredittkort e.l til å vippe av cpuen med. Endret 6. november 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Akkurat samme problem jeg hadde med min p4 2,53ghz. Prøvde og varme den med hårføner for å få løsnet den, men det funket ikke, og den satt bom fast. Ente med at jeg snakket med gutta hos startit i stavanger, og en dude fra verkstedet klarte å få den løs. Lenke til kommentar
Cu0m0 Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Takker for alle tips. Skal sette igang og prøve og få den løs så snart det lar seg gjøre. Det eneste jeg lurer på er at når jeg får cpu'n av kjøleribben om jeg da hellst skal ta å fjerne det som er av thermal-pad'n (om mulig) og heller legge på et lag med kjølepasta i stedet? Går det greit å rengjøre cpu'n med isopropanol, siden den har det alu dekket? Har ikke hatt den "glede" av å måtte fikse noe slikt før. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Det eneste jeg lurer på er at når jeg får cpu'n av kjøleribben om jeg da hellst skal ta å fjerne det som er av thermal-pad'n (om mulig) og heller legge på et lag med kjølepasta i stedet? Det må du gjøre ja, hos meg satt litt av padden fast både på cpuen og på kjøleren (se bilde), jeg fjernet restene fra cpuen, og la på et nyt lag med kjølepasta. Edit: dobbel og leif Endret 6. november 2004 av fargoth Lenke til kommentar
Cu0m0 Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Hele greia løste seg uten noen problemer i det hele tatt. Så nå funker det som bare det. Takker for alle tips! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Alltid fjern gammal kjølepasta, den gjer meir skade enn nytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå