Nobu Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Sitter her med en bærbar som kjører Home Edition av XP. Problemet er at alle brukerkontoene foruten en eneste en (som knapt har rettigheter til å åpne nettleseren..) plutselig er borte fra PCen. Ikke får vi tilgang til oppsett noe sted, kan ikke gå inn i mappene med innhold til de andre brukerne (de som ligger inne under "Documents and settings" på C:\, og ikke er det mulig å gjøre endringer i registeret. Grunnen til at vi ikke bare formaterer hele maskinen her er at det ligger en universitetsinnlevering i en av mappene fra de slettede brukerkontoene, og vi ikke får hentet dette ut. Her ligger ca 18 000 ord og et utall timer arbeid i form av en Word-fil, men takket være NTFS (som umuliggjør tilgang til bestemte filer på tvers av kontoer) får vi ikke hentet dette ut. Såvidt jeg vet er det forsøkt sikkerhetsmodus og tilbakevending til tidligere tidspunkt, uten at det har fungert. Hun som eier maskinen sier at noen tipset om at Home Edition og Symantec Antivirus var en dårlig kombinasjon, og kan ha slettet alle brukerkontoene. Ser ikke hvordan det skal være mulig å lage en så dårlig kompatibilitet, men det er så. Er det noen som har noen forslag til hva vi kan gjøre her for å få opp de gamle kontoene, evt. overstyre kontrollen av brukerkontoer i Windows slik at vi kan få åpne det dokumentet det er snakk om? Har ikke rettigheter til å gjøre noe som helst på denne kontoen som jeg bruker nå, så installering av programvare er ikke aktuelt, såvidt jeg kan forstå. På forhånd takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Tee_Kay Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) drit i hele dokumentet. eller installer windows oppå den du har. eller installer windows xp pro, det er mye bedre, og kjør fat32 på partisjonene.. men ke me og brenne sånne vikte ting ut på cd? men du kan og høyreklikke på min datamaskin>behandle>lokale grupper og så tar du brukere der og endre noe der på bruker kontoen.. kansje den kommer igjen da Endret 5. november 2004 av Tee_Kay Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Grunnen til at vi ikke bare formaterer hele maskinen her er at det ligger en universitetsinnlevering i en av mappene fra de slettede brukerkontoene, og vi ikke får hentet dette ut. Her ligger ca 18 000 ord og et utall timer arbeid i form av en Word-fil, men takket være NTFS (som umuliggjør tilgang til bestemte filer på tvers av kontoer) får vi ikke hentet dette ut. Drite i dukumentet? er du gal? hadde jeg brukt så mye tid, så hadde jeg ikke gidda og gi opp så tilig.. Endret 5. november 2004 av BUNDY Lenke til kommentar
Tee_Kay Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Grunnen til at vi ikke bare formaterer hele maskinen her er at det ligger en universitetsinnlevering i en av mappene fra de slettede brukerkontoene, og vi ikke får hentet dette ut. Her ligger ca 18 000 ord og et utall timer arbeid i form av en Word-fil, men takket være NTFS (som umuliggjør tilgang til bestemte filer på tvers av kontoer) får vi ikke hentet dette ut. Drite i dukumentet? er du gal? hadde jeg brukt så mye tid, så hadde jeg ikke gidda og gi opp så tilig.. jeg mista 120gb eg på at sp2 krasja.. så jeg gir f*** om pcen krasjer er vandt til det.. mista mye når linuxen og krasja.. om jeg har brukt 1år på noe hadde jeg prøvd 1 gang så hadde jeg gidd opp... Lenke til kommentar
Nobu Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 Det er ikke nødvendig å komme ned noen pekefinger eller "Det skulle jo vært gjort sånn eller slik" her. Problemet er her, og dokumentet det er snakk om inneholder unike data som ikke må gå tapt. Som sagt er dette en semesterinnlevering som ikke kan erstattes uten videre, med dikt, noveller m.m. Når jeg starter maskinen og kommer så langt som til påloggingsskjermen vi alle er vandt til å se er det ingen ikoner det overhodet. Det er helt tomt, og for å logge på må CTRL-ALT-DEl trykkes før man kan logge på med en konto som heter Besøk. Denne er som sagt ikke noen admin-konto og hva jeg kan gjøre her er begrenset. Har forsøkt å skrive inn "Administrator" som bruker, men får ikke logget inn da, uansett om jeg prøver med eller uten passordet. Får da beskjed om at jeg må sjekke om brukeren er i riktig gruppe, og om passordet stemmer osv. Dette skal jo ikke skje, det virker som om alle kontoene er slettet fra registeret e.l., mens mappene og all annen data fortsatt ligger på harddisken, uten at jeg har tilgang til dette - Windows har fortsatt låst dataene som om kontoene eksisterte. Utrolig frustrerende, men jeg håper at noen kan gi tips dersom de har støtt på lignende problemer tidligere, eller har andre gode tips. Hun som eier maskinen har forsøkt recovery console hvor man må taste inn administratorpassordet, men dette ble da ikke godkjent. Igjen, all hjelp mottas med stor takk. Lenke til kommentar
Tee_Kay Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 funker CTRL + ALT + DELETE på home edition ? viss du får fram den kan du jo prøve me di kontoene som er sletta.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Man lærer etterhvert... i denne saken nemlig å ta backup. Men nok pekefinger. En sendte en rapport til oss moderatorer (vet ikke hvem, det blir ikke loggført) og sa han kunne poste hjelpemidler for å knekke Windows passord. Er ikke helt sikker på hvor lovlig dette er, og vil anbefale vedkommende å heller sende en PM til trådstarter, og at trådstarter ikke lekker informasjonen ut i tråden igjen etterpå. Lenke til kommentar
Nobu Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Man lærer etterhvert... i denne saken nemlig å ta backup. Men nok pekefinger. En sendte en rapport til oss moderatorer (vet ikke hvem, det blir ikke loggført) og sa han kunne poste hjelpemidler for å knekke Windows passord. Er ikke helt sikker på hvor lovlig dette er, og vil anbefale vedkommende å heller sende en PM til trådstarter, og at trådstarter ikke lekker informasjonen ut i tråden igjen etterpå. Ja, man tar backup. Og typisk som det er, var dette planlagt for dokumentet samme dag som dataene ble utilgjengelig. Tar gjerne i mot PM om passordknekking - det er ingen ulovligheter som vil ta sted her. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Anbealer deg å starte opp windows i safemode, da skal det komme opp en bruker kalt "Administrator". Deretter trykk kjør og skriv inn "control userpasswords2" Her _skal_ det være mulig å endre forskjellige ting. Hvordan starte opp i safemode hvis du ikke har tilgang til å endre c:\boot.ini: Restart your computer. When the machine first starts again it will generally list some equipment that is installed in your machine, amount of memory, hard drives installed etc. At this point you should gently tap the F8 key repeatedly until you are presented with a Windows XP Advanced Options menu. Select the option for Safe Mode using the arrow keys. Then press enter on your keyboard to boot into Safe Mode. Lenke til kommentar
Nobu Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Dette problemet er nå løst v.h.a. Erd Commander 2003. Fikk da tilgang til mappen med dokumentene og alle andre dokumenter plassert under ulike kontoer på maskinen, backet opp det viktige, og formatert. Takker for alle reelle innspill allikevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå