theDurkan Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Jeg har hatt min k700 i snart fire måneder. Kjøpte den fra Siba, med netcom youngtalk. Jeg merket ingen problemer med den før etter at angrefristen gikk ut. Men jeg fant ikke noe sted om garanti tid. Telefonen min har nå begynt å ble treg, den henger seg opp, og den vil sjelden lade. Inne på menyen, vil den ikke alltid flytte seg nedover når jeg bruker joysticken, og den bruker lang tid på å åpne mapper og slikt. Man burde vel ha en garantifrist på et år eller noe, og få byttet den hvis den blir sånn. Det største problemet er at den ikke alltid vill lade. Den går tom for batteri, også skrur den seg av, jeg putter i strømkabelenb og ingenting skjer, jeg skrur den på, og lade symbolet kommer opp, også skrur den seg av pga lite strøm. Så vil den ikke lade. Irriterende. Jeg har mistet den i bakken en gang, og de er to mini, putte, små hakk i det metalldekslet, men ellers er den i fin form. Hva, og hvor skal jeg levere den? Siba, eller til sonyericsson? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Jeg har hatt min k700 i snart fire måneder. Kjøpte den fra Siba, med netcom youngtalk. Jeg merket ingen problemer med den før etter at angrefristen gikk ut. Men jeg fant ikke noe sted om garanti tid. Telefonen min har nå begynt å ble treg, den henger seg opp, og den vil sjelden lade. Inne på menyen, vil den ikke alltid flytte seg nedover når jeg bruker joysticken, og den bruker lang tid på å åpne mapper og slikt. Man burde vel ha en garantifrist på et år eller noe, og få byttet den hvis den blir sånn. Det største problemet er at den ikke alltid vill lade. Den går tom for batteri, også skrur den seg av, jeg putter i strømkabelenb og ingenting skjer, jeg skrur den på, og lade symbolet kommer opp, også skrur den seg av pga lite strøm. Så vil den ikke lade. Irriterende. Jeg har mistet den i bakken en gang, og de er to mini, putte, små hakk i det metalldekslet, men ellers er den i fin form. Hva, og hvor skal jeg levere den? Siba, eller til sonyericsson? forutsatt at du vil returnere den; det går neppe. Den må leveres inn 2 ganger minst for samme feil, og tredje gang så vil du få velge heving eller annen telefon feks. Innenfor 7 dager så ville den blitt regnet som DOA og blitt byttet på dagen. For reperasjon så kan du henvende deg hos Teleservice eller Delta service. Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Når han sitter her å sier han har mista den i bakken, så har han iallefall IKKE garanti på den, aner ikke om verkstedet kan se om det er slagskade eller ikke, men du bør iallefall ikke få ny (etter min mening) ettersom du har mistet den i bakken og telefoner skal i utgangspunktet ikke mistes i bakken. Men han må vel hendvende seg til Siba uansett, det er jo de som må i tilfellet hevet kjøpet _HVIS_ det feilen oppstår etter 2 forsøk med rep. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 Men hva skal de reparere? Det er det at den er treg, vil ikke lade og henger seg. Skal de bytte firmware da? Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Du har iallefall ingen garanti ettersom du har mistet den i bakken. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Du har iallefall ingen garanti ettersom du har mistet den i bakken. altså; det er ingen automatikk i at en telefon som har falt i bakken mister garanti, så nå får du gi deg. Det er faktisk ikke gitt at telefonen ble ødelagt som en følge av det, eller tok skade. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 Du har iallefall ingen garanti ettersom du har mistet den i bakken. altså; det er ingen automatikk i at en telefon som har falt i bakken mister garanti, så nå får du gi deg. Det er faktisk ikke gitt at telefonen ble ødelagt som en følge av det, eller tok skade. Det begynte før jeg mistet den. Så det er sagt. Det med tregheten, men jeg har hatt småproblemer med ladning før, men etter fallet at den ikke vil lade Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Du har iallefall ingen garanti ettersom du har mistet den i bakken. altså; det er ingen automatikk i at en telefon som har falt i bakken mister garanti, så nå får du gi deg. Det er faktisk ikke gitt at telefonen ble ødelagt som en følge av det, eller tok skade. Det begynte før jeg mistet den. Så det er sagt. Det med tregheten, men jeg har hatt småproblemer med ladning før, men etter fallet at den ikke vil lade da har vi en veldig grei teori om slagskade Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Du har iallefall ingen garanti ettersom du har mistet den i bakken. altså; det er ingen automatikk i at en telefon som har falt i bakken mister garanti, så nå får du gi deg. Det er faktisk ikke gitt at telefonen ble ødelagt som en følge av det, eller tok skade. Det begynte før jeg mistet den. Så det er sagt. Det med tregheten, men jeg har hatt småproblemer med ladning før, men etter fallet at den ikke vil lade da har vi en veldig grei teori om slagskade Men ikke problemene før. Kan hende fallet forsterket feilen ved ladningen, men telefonen landet med den øvre siden først. Altså motsatt side fra ladestedet. Men de bulkene er ved enden, selvom jeg aldri har mistet telefonen der Endret 5. november 2004 av Mixel Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Om en telefon har tydelige merker etter slag og støt, så skal det mye til før et verksted vil si at reparasjon her dekkes av garanti. Men, om du vil ha telefonen forsøkt reparert, eller fått en vurdering av om dette er en garantisak eller ikke, så må du dra tilbake dit du kjøpte den, altså SIBA. Der vil den bli vurdert for garantireperasjon, og så reparert om du ønsker det. Du vil ikke få byttet telefonen, eller hevet kjøpet i alle fall. Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Du har iallefall ingen garanti ettersom du har mistet den i bakken. altså; det er ingen automatikk i at en telefon som har falt i bakken mister garanti, så nå får du gi deg. Det er faktisk ikke gitt at telefonen ble ødelagt som en følge av det, eller tok skade. Hallo, luringen. Hvis du mister telefonen i bakken, så får den slagskader, noe som gjør at garantien ved telefonen bortfaller. Uanfuckinsett hva som feiler telefonen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Men bortfaller reklamasjonsretten da? (Jeg vet faktisk ikke..) Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Jeg _tror_ da det, ellers kan jeg jo duppe den i vann og reklamere etterpå... Slagskader og fuktskader er vel innenfor samme kategorien.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 At garantien bortfaller er jo greit, fordi en garanti gjelder akkurat så lenge produsenten sier. Men reklamasjonsretten har helt andre regler å forholde seg til. Tror det der er mer om hva som forårsaket den spesifikke skaden, og ikke hva som har skjedd ellers. Men dette er en problemstilling jeg ikke vet særlig om. Tror uansett dessverre ikke trådstarter vil få telefonen sin reparert gratis. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) altså, det finnes mirakler. En telefon er ikke med 100% sansynlighet død/ødelagt etter et fall. Det er mange faktorer som spiller inn. Påsvises det slagskade så dekkes det ikke, selvfølgelig er jeg enig i det, men ikke uttalelsen at fall automtatisk fjerner garanti. Det vil jo være det samme som å si at dersom min s700ien min mister garantien dersom jeg mister den i feks sofa,senga,teppe osv. jeg tviler faktisk på at reklamsjonsretten forsvinner. Man har jo rett å hevde at fuktskadet telefon ikke tålte vanlig bruk, så jeg ser ikke noe som skulle tale mot slagskade (dersom det ikke er fall i betong og harde elementer) update; feil quote. Endret 5. november 2004 av Christian86 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 La oss reforme setningen til at garantien automatisk bortfaller om det kan påvises slagskader eller fuktskader på telefonen. Dette står det i de aller fleste garantibetingelser, og husk en ting, en produsent er fri til å skrive nøyaktig hva de vil i garantier! Kan godt skrive at garantien ikke gjelder om feilen skjer på en mandag..for å si det sånn. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 La oss reforme setningen til at garantien automatisk bortfaller om det kan påvises slagskader eller fuktskader på telefonen. Dette står det i de aller fleste garantibetingelser, og husk en ting, en produsent er fri til å skrive nøyaktig hva de vil i garantier! Kan godt skrive at garantien ikke gjelder om feilen skjer på en mandag..for å si det sånn. lages det en garanti som står i mislighold til forbrukerens lovfestete rettigheter så er ikke den gyldig som garanti. og forbrukerkjøpsloven er ufravikelig. så å si at feil som oppstår på en mandag er ugyldig kan de neppe=) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Jo, de kan det på sin GARANTI. På en garanti kan de si akkurat hva de vil, da de IKKE er lovpålagt å ha garanti på noe som helst. Men reklamasjonsretten som norsk lov gir, den er selger nødt til å følge. Selvfølgelig. Og de aller fleste _garantier_ (som du begynte å snakke om burde dekke en skade som oppstår før støtskade skjedde) har en klausul som sier at om slag eller fuktskade er påvist på telefonen, så bortfaller all garanti. Men om reklamasjonsrett bortfaller, nei det er en helt annen sak... Endret 6. november 2004 av Alastor Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 En kamerat av meg har en K700i. En dag han skulle ta den opp av lomma glapp han taket på den så den gikk rett i asfalten (fra lommehøyde). Den skrudde seg av og ville ikke på igjen. Han sa at dette var første gangen han mistet den (og det tør jeg tro på ettersom han kunne hadde hatt den i litt over en uke). Han leverte den nå inn og fikk reperasjonen på garantien. Lever den inn og håp på det beste. Hva har du å tape? Enten får du det gratis eller så må du betale litt for å få en telefon som virker. Det er uansett billigere enn å kjøpe ny. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå