Gå til innhold

Platt tv klarar inte högupplösning

hans A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det viktig å lage et skarpt skille vel rene LCD-TV-er og skjermer som er ment som PC-monitorer.

Artikkelen har helt rett i at det er mange LCD-TV-er idag som ikke har høy nok oppløsning til å klare HDTV. Dette har litt med prisutviklingen og konkuransesituasjonen å gjøre. Flate TV-skjermer er veldig "hot" blant produsenter idag, og her øyner typiske data-produsenter en mulighet til å få fart på den mye omtalte konvergensen (sammensmelting av data og typiske brunevarer.) Det er strategisk viktig å få en fot innenfor på dette markedet nå som det fortsatt er i den spede begynnelsen.

Frorbrukere ser og leser om flatskjermer hele tiden, og vil gjerne ha en slik selv. Produsentene, både de gamle gode brunevareprodusentene, de typiske PC-produsentene og nye selskaper som vil prøve seg i et attraktivt marked, dytter ut det de klarer å få ut av TV-er. MArkedet blir svært konkuransepreget, og det som i utgangspunktet koster emr enn det smaker for Ola Nordmann blir presset grådig i pris og kvalitet.

Et godt eksempel er LCD-TV-er på 20 tommer. (Hvem vil egentlig ha en TV på 20 tommer? Sleges det CRT-TV-er i denne størrelsen engang? ) Disse flyter over på markedet, og er det rimeligste alternativet. For å presse prisene er vanlig oppløsning satt til 640*480 (!). Resultatet er begredelig bildekvalitet, og en ikke-kompatibel TV når HDTV kommer. Går du litt opp i størrelse eller pris finner du gjerne skjermer med noe høyere oppløsning. Stort sett stopper det på 1280*1024 før det blir veldig dyrt. Det festlige er jo at man helst vil ha 1080 linjer :roll:

edit; jeg glemte helt den røde tråden min, så det ble litt kjeldeligere enn forventet, men skitt...

Endret av enden
Lenke til kommentar

Det er fortsatt alt for lite... På en 20-tommer med 640*480 er det faktisk ikke noe problem å se de individuelle pikslene, selv tre meter unna. Jeg hadde en, men den forsvant fort igjen. Bildet var fint, men når du sitter og ser mer på rutemønsteret til piklsene, enn TV-programmet, så sier det seg selv at det ikke er gøy. Tror ikke jeg ville hatt en 30-tommer med 1280*768 - resultatet hadde nok blitt det samme. Uansett er det ikke HT-klart med bare 768 linjer

Lenke til kommentar
Det er fortsatt alt for lite... På en 20-tommer med 640*480 er det faktisk ikke noe problem å se de individuelle pikslene

Dessuten blir det kjipe skaleringsatrifacts da den ikke har god nok oppløsning til å vise et vanlig PAL-signal. En LCD-TV bør ha *minst* muligheten til 720p om ikke bildet skal bli merkbart dårligere enn en vanlig CRT-TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...