Gå til innhold

hvilken hensikt har et bra skjermkort?

sixx

Anbefalte innlegg

Jeg har et ge force 4 mx 440 skjermkort. Jeg bruker ikke pcen til å spille så mye, men jeg redigerer en del videoer ol. Har det noen hensikt å kjøpe et nytt kort eller er det bare nødvendig med et skikkelig kraftig skjermkort hvis jeg skal spille?? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn jeg har forstått det, trenger man til en viss grad et kraftig skjermkort om man rendrer mye video i realtime eller no, altså for å se på mens man redigerer osv. Ellers er jo videoredigering mye CPU-kraft og minne. Hva som kreves av skjermkort til forskjellige typer videoredigeringer, kan sikkert noen andre forklare bedre enn meg.

De fleste av dagens 4000,- skjermkort er beregnet hovedsaklig for spilling/3D-ytelse. Men det finnes jo også mer profesjonelle løsninger for folk med spesielle krav.

Lenke til kommentar

Redigerer du video bruker du nokk ramm og cpu-bare skjermoppløsning når du skall se på videoen at skjermkortet kommer inn (skulle jeg tro)

Skall du lage 3d grafikk\effekter osv må du ha Matrox o.l kort

Kort som er nevnt er kunn til spilling\høy oppløsningn på skjermen

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Redigerer du video bruker du nokk ramm og cpu-bare skjermoppløsning når du skall se på videoen at skjermkortet kommer inn (skulle jeg tro)

NV43 skal ha både decoding og encoding funksjonalitet i hardware.

Må ha? Jeg vil tro det er mer fordelsaktig med SM3.0 enn PS1.1/VS2.0 (Parhelia) til slikt bruk.

Lenke til kommentar

NV43 skal ha både decoding og encoding funksjonalitet i hardware.

Må ha? Jeg vil tro det er mer fordelsaktig med SM3.0 enn PS1.1/VS2.0 (Parhelia) til slikt bruk.

Matrox er jo generelt overlenge når det gjelder 2d billedkvalitet og skarphet, så hvis du skal jobbe med billedbehandling er vel det matrox et smart valg.

Men derimot for 3d grafikk/effekter er vel ikke Matrox et fullt så godt valg.

Lenke til kommentar

Lage-ikke se

Men om ikke dette stemmer så stemmer det ikke, bare det jeg har hørt fra 3d avdelingen på NA ( lage effekter\rulletekst osv i video redigering feks)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Matrox er jo generelt overlenge når det gjelder 2d billedkvalitet og skarphet, så hvis du skal jobbe med billedbehandling er vel det matrox et smart valg.

Veeel... Dagens DAC'er som blir brukt (Hvis folk fortsatt sitter med katode skjermer vel og merke) så er det veldig liten forskjell fra produsent til produsent. Eneste punktet Parhelia utmerker seg er på 10-bit, hvor resten er 8-bit for å gjengi farger. (Nei, ikke fargedybde, tenk på det som en "dybde av dybden" etterhva jeg har forstått)

Der stopper det med overlegenheten.

Matrox har for meg klart å plassere seg mellom gamer og utviklerne når det gjelder kort synes jeg (mye gjentakelser).

Til filmredigering er jeg enig med MistaPi, siden VPN er 100% funksjonabel i NV43 osv så ville jeg ha gått for den da, men er VPN også en encoding enhet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...