Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig problem med LAN

Anbefalte innlegg

Har 4 PCer i et 100MBit nettverk hjemme, med en 3com bredbåndsrouter i DHCP (og seperat ADSLmodem fra telenor). Alt funket knirkefritt inntil igår då eg skulle koble til den bærbare maskinen på nettet da jeg kom hjem fra skolen (den er normalt i samme nettverk når jeg er hjemme, aldri vært noen problemer).

Kobler jeg til den bærbare nå, kommer jeg på internett, men kan komme inn på de delte mappene til maskinene i nettverket. Og de andre kan ikke se den bærbare. Har kjørt LANveiviser på den bærbare på nytt (er XP på alle maskinene) , sørget for at den mottar ip manuelt samt er i samme nettverksgruppe. Men fortsatt kan jeg ikke se noen av de delte mappene på de andre maskinene. Prøvd veiviseren to ganger, kjørt "repair" på nettverksikonet og restartet. Men fortsatt til ingen nytte.

Legg merke til at jeg kan "se" de andre maskinene hvis jeg velger "vis maskiner i arbeidsgruppe", men trykker jeg på noen av dem, får jeg bare meldingen:

"\\(maskinnavn) er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt admin. av serveren for å finne ut om du har tilgangsrettigheter.."

Det eneste jeg kan komme på som er blitt endret, er da jeg var på skolen her om dagen og koblet meg opp til skolens nettverk (tok kabel og en skolemaskin sin IP, etc). Men jeg har tilbakestilt dette til DHCP igjen (motta ip automatisk), så jeg skjønner det bare ikke

Noen som vet? Ingen? :(

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er seff. hardware firewall på selve routeren, men software firewall i XP er slått av på alle maskinene. Sjekket at fildelingen er slått på. Avinstallert og reinstallert protokollene og alt skal være i skjønneste orden...Skjønner det bare ikke. Skal ikke gå ann dette her.. :no:

Lenke til kommentar

Herregud, nå begynner jeg VIRKELIG å lure..lagde en ny nettverksgruppe på den bærbare, og lot den stasjonære joine den samme gruppen. Begge PCene kan "se" hverandre i "Vis datamaskiner i nettverksgruppe", men ingen kan trykke inn på hverandre. :hmm:

Kan jo ikke være flere instillinger nå som kan være feil vel?

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk det samme problemet tror jeg,

Jeg har tilgang fra min desktop til den bærbare men ikke motsatt, kan ikke sette statisk ip da jeg er i nettverk med flere og en dhcp server deler ut ip.

Internett er gjennom resten av nettverket.

Fryktelig irriterende, må hele tiden lage en upload mappe på den bærbare om jeg skal ha filer dit...

Lenke til kommentar

For meg spiller det liten rolle om det går på DHCP eller statisk IP da PCene i DHCP-nettverket har den samme IPen uansett hva som skjer. Setter man først opp routeren med statise IPer på alle PCene, med sjølvalgte IPadresser på de forskjellige PCene. Så bytter man til DHCP og setter alt til å motta automatisk, så deler routeren min utrolig nok ut samme IPer som PCene hadde. Får samme tilbake dersom jeg prøver f.eks ipconfig /release og /renew, rebooter, kjører nettverksinstallasjon på nytt, til og med rebooter routeren flere ganger. Ganske tidig..De 4 PCene har hatt de samme IPene helt siden jeg fikk routeren. So much for "dynamisk" IP-er...... :dontgetit: En positiv ting nå som WNS ikke funker då.. :!:

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

DHCP server husker MAC adresser, slik at du vil få samme ip helt til serveren ikke har flere ip'r å gi ut. Altså hvis serveren har 253 adresser å dele ut, men 300 brukere, vil adressene fornye seg i ny og ne. Hvis det er under 253 brukere vil man beholde samme adresse hele tiden.

ipconfig /all viser hvor lang leasingtiden er.

Det er ingenting i veien for at man setter opp statisk ip som er den samme som dhcp ip'n man fikk sist. Man må bare huske å sette tilbake til dhcp en gang i blandt for å fornye leasen.

(statisk dhcp er en fin ting)

Lenke til kommentar

Dette med at du får samme ip etter at du har renewet har ingen ting med mac adresser å gjøre, men rene skjære flaksen. Det at de har hatt samme ip lenge har noe med leasing tiden du har satt opp i dhcp. Det kan hjelpe deg og skru av og på igjen ruteren for å få tilbake funksjonen med å skrive \\"maskinnavn" for å finne andre pc'er.

Lenke til kommentar
Dette med at du får samme ip etter at du har renewet har ingen ting med mac adresser å gjøre, men rene skjære flaksen. Det at de har hatt samme ip lenge har noe med leasing tiden du har satt opp i dhcp. Det kan hjelpe deg og skru av og på igjen ruteren for å få tilbake funksjonen med å skrive \\"maskinnavn" for å finne andre pc'er.

Har rebootet routeren (software "restart", samt dra-ut-strømmen-reboot), og problemet er der fortsatt

Kan ikke være "flaks" at man får samme IP etter renew siden maskinene i nettverket har hatt samme IPer i over ett år, med mange rebooter/renewer i måneden. Då tror eg heller "petterg" va inne på det.

Ska prøve ned netBIOS nå

Lenke til kommentar

Det er faktisk 2 nivåer som vil prøve å gi deg samme ip hver gang.

1) DHCP server har en tabell over hvilken mac adresse som hadde hvilken ip sist, og når den sist var tildelt.

Når serveren får en dhcp request sjekkes denne tabellen. Hvis mac adressen finnes i tabellen får du den siste ip'n du hadde. Hvis mac-adressen ikke finnes i tabellen får du en ip som tidligere ikke har vært knyttet til noen mac-adresse (eller er minst [lease time] siden sist den var brukt). Dersom alle ip'r er knyttet til en mac-adresse får du den som det er lengst tid siden siste tilkobling.

(Derfor kan du flytte netverkskortet over til en annen maskin, og få samme ip der.)

2) Windows (litt usikker på hvilke andre OS dette gjelder for) husker hvilken ip den fikk sist. Når den sender nye dhcp request vil den be om samme ip som den hadde sist. Det blir da opptil serveren å avgjøre om den kan få denne ip'n eller ikke. (Derfor kan du bytte mac-adresse / netverkskort i maskina, og likevel få samme ip. Du kan også ta med deg maskina til et annet (intern)netverk som bruker samme ip-range, og få samme ip.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...