Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

radiotele ? ruter ?

Anbefalte innlegg

radiotele leverer trådløst internett 2.4GHZ (ikke reklame bakgrunnsinfo)

har antenne på veggen til d-link dwl-700AP koblet til nettverkskort i pc.

dette funker uten problemer.

Men Jeg ville så gjerne ha ruter...

trenger da en som støtter DHCP/PPTP.

altså ikke bare PPTP.

og det er fordi jeg kobler til radiotele sin gateway som tildeler meg ip.

fikk låne en ruter av radiotele (micronet) som hadde både PPTP og PPTP/DHCP

men fikk den ikke til å funke å måtte returnere den.

Spør en div nettbutikker og foretninger da kommer de med en som støtter PPTP og som har dhcp "feil" vei dvs mot min pc

har snart gitt opp å håper det er noen lyse hoder her :)

Endret av vega77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om jeg ikke forstår hva du mener, eller om du har misforstått noe. Kan du opplyse oss om din DWL-700AP er konfigurert som (1) som aksesspunkt, (2) som klientstasion eller (3) som repeater? Hvis Radiotele baserer seg på proprietær teknologi fra D-Link, så kan du ikke bare velge produkter fra øverste hylle.

Lenke til kommentar

Hadde mistanke om dette ja, og websidene til RadioTele er ikke akkurat hjelpsomme. Trenger noen opplysninger til.

Har du fast eller dynamisk IP-adresse på maskinen din? Er aksesspunktet satt opp med DHCP-server (er litt usikker på om dette er mulig når aksesspunktet er konfigurert som klient). Hvis fast IP-adresse på maskinen din, er denne tildelt av RadioTele? Er gateway-IP på din maskin lik IP-adressen til aksesspunktet?

Er grunnen til at du ønsker router at du ønsker flere maskiner til nettet? Hvis ja, går det ikke å bruke en switch?

Avhengig av svarene, så er det mulig at du kan plassere en router back-to-back med aksesspunktet ditt, uten det spesielle DHCP/PPTP-kravet ditt. Dvs. at aksesspunktet knytter seg opp til RadioTele, og routeren er koblet til aksesspunktet. Har du mulighet til å låne en router, så hadde jeg prøvd dette først.

Lenke til kommentar

har dynamisk ip.

d-link er ikke satt opp med dhcp

ønsker å gå med flere masiner på nett ja, samtidig.

switch ,en kan vel ikke koble seg opp med samme konto to ganger ?

dessuten kan en av maskinene ikke konfigureres til å koble direkte til. (satelittt tuner)

oppkobling konfigureres som vpn , vertsnavn,ipadresse en kobler til : radiotele.ip-sone.no (80.86.140.22)

La ved ett bilde fra ipconfig

post-61-1099730097_thumb.jpg

Endret av vega77
Lenke til kommentar

Hmm, hvis jeg har forstått alt riktig nå, så er det du trenger en router som har innebygget VPN-klient, ikke DHCP på WAN-siden. VPN-klient betyr at routeren selv kan logge seg på en VPN-server, slik at du ikke bruker programvare til å logge deg på. Har studert spesifikasjonene til begge de routerene som RadioTele selger på sine sider, og etter det jeg kan se, så støtter begge disse VPN-klient. Da du testet den lånte routeren, fjernet du aksesspunktet? Hvis ja, så var det nok ikke riktig. I ditt tilfelle vil aksesspunktet fungere som ADSL-modemet for de som har ADSL-linjer. Med mindre noen andre kan gi noen bedre forklaring, så foreslår jeg at du sender en epost til RadioTele og spørre om min forståelse av behovet er riktig.

Lenke til kommentar

du sitter jo på en 10.x adresse etter skjermdumpen din å dømme. Dette er jo en intern ip adresse, tviler på at du trenger dhcp på wan porten. Skal bare være å sette inn en router på kabelen som kommer inn så mottar du ip automatisk i fra isp for du skal jo ikke sende ut dhcp tilbake til isp'en. Går ut fra at maskinen din er satt opp til å motta ip automatisk på nettverkstilkoblingen på din pc og da finnes det jo en dhcp server hos ispen.

Lenke til kommentar
Hmm, hvis jeg har forstått alt riktig nå, så er det du trenger en router som har innebygget VPN-klient, ikke DHCP på WAN-siden.  VPN-klient betyr at routeren selv kan logge seg på en VPN-server, slik at du ikke bruker programvare til å logge deg på.  Har studert spesifikasjonene til begge de routerene som RadioTele selger på sine sider, og etter det jeg kan se, så støtter begge disse VPN-klient.  Da du testet den lånte routeren, fjernet du aksesspunktet?  Hvis ja, så var det nok ikke riktig.  I ditt tilfelle vil aksesspunktet fungere som ADSL-modemet for de som har ADSL-linjer.  Med mindre noen andre kan gi noen bedre forklaring, så foreslår jeg at du sender en epost til RadioTele og spørre om min forståelse av behovet er riktig.

koblet accesspointet til wan port

skal sende til radiotele å høre hva de sier

kan jo gi de linken til tråden her og hvis det er greit.

Endret av vega77
Lenke til kommentar
du sitter jo på en 10.x adresse etter skjermdumpen din å dømme. Dette er jo en intern ip adresse, tviler på at du trenger dhcp på wan porten. Skal bare være å sette inn en router på kabelen som kommer inn så mottar du ip automatisk i fra isp for du skal jo ikke sende ut dhcp tilbake til isp'en. Går ut fra at maskinen din er satt opp til å motta ip automatisk på nettverkstilkoblingen på din pc og da finnes det jo en dhcp server hos ispen.

jo men hvis en har en ruter som støtter PPTP må en sette inn ip som ruter skal ha sett fra internett.

men det er jo feil skal mota ip automatisk ifra radiotele.

derfor PPTP/DHCP

slik jeg har forstått det da....

Lenke til kommentar

Hvis du ser den nederste delen av skjermdumpen, der det står PPP, så er dette en "oppringt" forbindelse. Omtrent som om man bruker RASPPoE hos Telenor. I dette tilfellet sier trådstarter at han bruker VPN-basert oppkobling. Dette er logisk, siden han har en trådløs WAN-link, og VPN gir meget høy sikkerhet.

Lenke til kommentar

@radiotele

> "Hmm, hvis jeg har forstått alt riktig nå, så er det du

> trenger en router 

> som har innebygget VPN-klient, ikke DHCP på WAN-siden.

Jo den må ha DHCP på wan siden. DHCP først, så PPTP klient som kan bruke

DHCP som utgangspunkt. LinkSysen må ha fast IP som utgangspunkt...

Lenke til kommentar

De de mener med DHCP, er nok dynamisk IP-adresse, slik som du har på PC'n i dag. Bruk av begrepet DHCP slik de gjør det, er unødvendig forvirrende. Alle routere har mulighet for dynamisk IP-adresse. Prøv om dette er riktig:

1. Kobler deg opp trådløst via aksesspunkt

2. Router konfigurert med dynamisk IP-adresse

3. Router logger seg på som VPN/PPTP-klient (bruker-ID/passord)

Lenke til kommentar
De de mener med DHCP, er nok dynamisk IP-adresse, slik som du har på PC'n i dag. Bruk av begrepet DHCP slik de gjør det, er unødvendig forvirrende. Alle routere har mulighet for dynamisk IP-adresse. Prøv om dette er riktig:

1. Kobler deg opp trådløst via aksesspunkt

2. Router konfigurert med dynamisk IP-adresse

3. Router logger seg på som VPN/PPTP-klient (bruker-ID/passord)

usikker på hva du mener med punkt 1 her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...