DoRullings Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Hei Jeg kjøpte for et par uker siden et Nikon D70 kamera, og er så langt veldig fornøyd. I dag prøvde jeg noen motlys bilder og ble litt overrasket av, som man kan se på bildet under, "støy" i form av en oval elipse gjennom og rundt solen. Dette skjedde med alle direkte motlys bilder. - Er dette en svakhet ved den digitale "filmen"? - I så fall, hva kan jeg gjøre for å forhindre dette? Her er et av bildene jeg tok: Mvh, Thomas Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Det er ikke støy du snakker om her. Sola er overeksponert og dermed utbrent. Grunnen til dette er at motivet du har tatt bilde av strekker seg over flere blendere enn kameraet ditt takler.Ved å måle lyset mer direkte mot sola, eller å ta flere eksponeringer av motivet kan du klare å få til et bilde uten utbrent sol. Her ser det ut til at lysmålingen er gjort i senter av bildet, da sola er utbrent og detaljene i forgrunnen drukner. Om du bruker flere eksponeringer som du sammen bruker i PS for å lage ett bra bilde må du huske å ha kameraet på stativ. Mål da lyset på eks: sola, forgrunnen og himmelen. Disse 3 bildene vil du da kunne legge oppå hverandre som lag i PS. Deretter kan du "male" frem den eksponeringen som stemmer. Krever litt tid/tålmodighet, men er en løsning som gir veldig gode resultater. PS: Akkurat det samme vil skje på film som blir overeksponert, men du har mer å gå på (flere blendere i arbeidsrommet) om du bruker negativ. Slides(dias) blir omtrent som med et dslr. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Er dette en svakhet ved den digitale "filmen"? Ja, det er en ting som oppstår i bildebrikken når den blir mettet. Antakelig er D70 mer følsomt for denne effekten enn andre kamera siden laveste ISO instilling er 200. I så fall, hva kan jeg gjøre for å forhindre dette? Kortere lukkertid, mindre blenderåpning eller gråfilter. Problemet er at da blir ofte resten av motivet for mørkt. Hvis du bruker RAW format så kansje du kan hente fram det mørke. Hvis ikke kan du ta to bilder og sette de sammen i photoshop. Lenke til kommentar
DoRullings Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Takk for svar begge to! Så konklusjonen må bli noe så sånt: Bildet ville ikke blitt bra med eller uten film, men resultatet er litt typisk for digitale kameraer. Jeg kan ikke huske å ha sett dette resultatet med vanlig film. Dvs, resultatet har ofte blitt at sola selvfølgelig blitt overeksponert, men med tradisjonell film så kan det gi en fin effekt. Jeg skal prøve ut trikset i photoshop, må bare få kjøpt meg en utløser først ... og vente på at sola skal titte frem igjen ... ;-) Mvh, Thomas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå