int20h Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 IBM oppgraderer Blue Gene/L Rett foran kåringen av verdens kraftigste superdatamaskin, har IBM oppgradert sin Blue Gene-maskin for å sikre seg førsteplassen, blant annet foran SGI. Les artikkelen her Lenke til kommentar
las^se Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Statoil har en på Forus i Stavanger med 1024 prossessorer som de visstnok bruker til en server med MANGE tilkoblede klienter. Kjører linux Det er jo greitt nok, men hva bruker de dei raskeste maskinene til? Benchmarking all the way? Dyr status-hobby.... Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Statoil har en på Forus i Stavanger med 1024 prossessorer som de visstnok bruker til en server med MANGE tilkoblede klienter. Kjører linux Det er jo greitt nok, men hva bruker de dei raskeste maskinene til? Benchmarking all the way? Dyr status-hobby.... Jeg har lest at noen ihvertfall brukes til f.eks. til å analysere klimadata (link)). Ellers vil jeg tippe de brukes til ekstremt tunge kalkuleringer f.eks. noe lignende den folding@home greia som en del på forumet her dingser med. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Hadde de kombinert den maskinen med en like imponerende GPU, så kunne det vært morsomt å spille. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Kalkulere klimaforhold krever mengder med datakraft så da kommer denne IBM computern til god nytte ;P Lenke til kommentar
s0tarts Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Noen som blir me å spleise?? Detter er jo helt sykt! Noen som vet hvor stor plass hele maskinen trenger? Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Noen som blir me å spleise?? Detter er jo helt sykt! Noen som vet hvor stor plass hele maskinen trenger? Mer enn du har plass til i stua antageligvis Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg tror nok driftinga koster en del mer enn selve utstyret. Må jo ha spesialbygde lokaler med alarmer for temperatur, fuktighet og gudene vet hva. For å ikke snakke om strømregninga Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Har jeg rett i at 70 billioner kalkulasjoner per sekund er 70 000 TeraHertz eller er det mer/mindre? Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 (endret) Har jeg rett i at 70 billioner kalkulasjoner per sekund er 70 000 TeraHertz eller er det mer/mindre? Om det var snakk om enprosessorsystem som gjør nøyaktig 1 kalkulasjon per klokkeslag så kunne man ha pratet om 70 (ikke 70000) THz. Men nå er det slik at moderne prosessorer gjør gjerne flere operasjoner per klokkeslag og det er en hel masse prosessorer der.... Og i det hele tatt, ikke glem at datakraft og frekvens er to temmelig forskjellige ting. (Selv om Intels markedføring har fått folk til å tro at det er det samme) Endret 7. november 2004 av vehitman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå