Gå til innhold

S-ATA RAID5, skrivehastighet

Griznah

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er "litt" dårlig på nederlandsk, så håper noen kan hjelpe meg her.

Ut i fra http://www.tweakers.net/reviews/400/1 så tolker jeg at den laveste skrivehastigheten på RAID5 av det de testet er faktisk over 20MB/s.

Kan noen bekrefte det for meg?

Det var på side 7 (Low performance elns) at det var listet noe.

Tester på Tom's Hardware f.eks snakker om 2 og 3MB/s, derfor jeg gjerne vil få bekreftet dette.

Jeg vil vite om man klarer jaffal 15MB/s, da er jeg faktisk fornøyd. Så lenge det er nettverket som begrenser skrivehastigheten så er jeg fornøyd, og Gigabit er enda litt lite utbredt.

Så, igjen, kan man regne med 20MB/s eller kanskje mer med RAID5?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil tro vi er blant majoriteten av nordmenn når vi et litt dårlige på nederlandsk! (men til de som lurer, buske er brook)

Skrive hastigheten avhenger veldig av antallet hardisker og tilgjengelig regne kraft - har du hardware raid faller sistnevnte litt ut, men eg har fått rundt 60MB/s på 8 Samsung 160GB (5400rpm) disker - men dette på et ASUS P4C800 med en 2.4Ghz northwood og 2 x 128MB DDR400 med 2 promise ide controllere. Dette var bare en rå test, uten filsystem etc. Husker ikkje lese ytelsen i farten, men den var noe høyere.

med 3 disker vil du uansett få lavere ytelse enn en enkelt disk, 4 skal være omtrent ytelsen til en enklet og derfra får man en økning.. (TEORETISK)

Det viktigeste er CPU virker det som for det hele stopper på ca 10MB/s på et VIA M10000 kort (C3 1Ghz/CLE266/256MB) og da er CPU load 100% ved skriving.

hth

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Har 1 sata raid5 kontroller

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120097&cks=PRL

Med 4*250 gir den iht HDtach rundt 10-12 MB/s i gjennomsnittlig skrivehastighet

og lesehastighet lik eller litt lavere enn en enkeltstående 250GB disk

Søketid i HDtach havner på ca 14ms (+/- 1ms Husker ikke helt i farten)

Har også 1 pata raid5 kontroller

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119239&cks=PRL

Med 6*200 gir den iht HDtach rundt 8-10 MB/s og leser ca med, eller lavere enn en enkeltstående 200GB disk

Søketid i HDtach havner på ca 14ms (+/- 1ms Husker ikke helt i farten)

PC I profil for de som lurer

Jeg lurer fælt på hvordan overstående person i tråden skal ha klart 60 MB/s på et raid5 array, snakker du om burst/spiss hastighet eller.....

og evt hvilke kontroller er det du bruker for å oppnå dette?

Lenke til kommentar

hadde ikkje den helt store tiden til stor testing av hele arrayet, men med bare 2mb cache på hver disk og en overføring på 1GB så er det ikkje burst måling akkuratt.

bruke bare 'time dd if=/dev/md0 of=/dev/zero' til å teste med, og prøvde også med offset på ca 200G der hastigheten sank til rundt 57MB/s

kontrollere er vanlige ide ata promise tx2 tror eg de heter, bruker linux raidtools (suse 9.0 tror eg faktisk) skal flyte diskene over i den noe raskere p4 maskinen i morgen/løpet av uken så eg kan gjerne dobbelt skjekke farten i tilfelle eg gjorde en brøler!

Lenke til kommentar
(..)

bruke bare 'time dd if=/dev/md0 of=/dev/zero' til å teste med, og prøvde også med offset på ca 200G der hastigheten sank til rundt 57MB/s

Imponerende :dribble:

Men utover den testen, så har du vel brukt arrayet og kan vel se hva den reelle hastigheten er?

Endret av Fury
Lenke til kommentar

Tror ikke man får noe spesielt raskere dessverre, iallefall for normale systemer/pc'er, men RAID 5 er jo slik jeg ser det ikke noe arbeids disk/array. Man lagrer det man skal lagre, og der får det ligge trygt og godt.

Når du leser fra arrayet merker du ikke noe spesiell forskjell fra en vanlig disk.

Det tar litt tid hvis man skal in med MANGE giga i en operasjon, men det er bare å starte før man legger seg feks.

Når det gjelder filer på på størrelse med et par giga eller lavere tenker ikke jeg personlig noe spesielt over det, det tar den tiden det tar liksom. :!: men som sagt jeg bruker ikke raid 5 til å jobbe på eller fra, det har man andre disker til.

Edit : En ting du bør være klar over er at når en RAID 5 software-kontrollere skriver så krever dette mye av CPU og PC blir litt "satt ut" om du skjønner....

De to som jeg har (litt lengre opp i tråden) bruker hver av de ca 40-50%+ av en pentium 2.8

Så planlegger du feks å spille mens skriving pågår bør man nok vurdere en ordentlig Hardware-kontroller.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

så er vi tilbake og har testa oppsettet enda en gang, riktig nok ikkje på samme hardware, men:

cpu amd xp-m 2400 @ 6x100Mhz

ram 256 ddr 266

hk asus A7V8X-N

1 x promise tx2 ata100

8 x samsung SV1604N 160GB 5400rpm

time dd if=/dev/random of=/data/random bs=64k count=100000

kjørt 5 ganger (6.2GB på ca 3.5min):

snitt lesing 28.95MB/s std avik 0.13

snitt skriving 31.26MB/s std avik 0.32

edit: denne gangen bukes tilfeldig data fra /dev/random isteden for /dev/null og et ferdig filsystem, ext2 mountet på /data isteden for /dev/md0

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...