oyvindg Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Hei. Tenker på å sette opp en domeneserver til hjemmebruk. Hva trenger jeg? Endret 5. november 2004 av oyvindg Lenke til kommentar
kamus Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Kan du spesifisere mere hva du ønsker at sluttresultet skal være? Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Gammel PC (500Mhz), 512MB RAM, 10GB disk + windows server 2003 OS (som for øvrig koster så mye at jeg anbefaler deg å glemme det. Ikke synk så dypt at du velger å "laste ned fra nettet"....) En slik løsning skal fungere OK til å tjene 4-5 PC'er Alternativt skal det gå ann å få liux løsninger til å fungere som domenetjener, men tror det krever en del triksing og fiksing. Dette er uansett ikke min greie. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Hvis du ikke har råd til å kjøpe Windows Server 2003 (som forøvrig ikke er verd halvparten av det du betaler), kan jeg annbefale ClarkConnect. Det er en linux-server som leveres med et meget intuitivt web-grensesnitt for administrasjon. Denne kan funke som DNS server, i tillegg til web, smb, ftp, mail osv. Den er lett å innstallere, og er beregnet på ferskinger. Du finner mer info her: http://www.calrkconnect.org/ Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Hvis du ikke har råd til å kjøpe Windows Server 2003 (som forøvrig ikke er verd halvparten av det du betaler), kan jeg annbefale ClarkConnect. Det er en linux-server som leveres med et meget intuitivt web-grensesnitt for administrasjon. Denne kan funke som DNS server, i tillegg til web, smb, ftp, mail osv. Den er lett å innstallere, og er beregnet på ferskinger. Du finner mer info her: http://www.calrkconnect.org/ Men funker den som domeneserver? edit: Ser ikke ut til det nei. Oyvindg spurte etter en domeneserver, noe ClarkConnect ikke er... Endret 6. november 2004 av erikindre Lenke til kommentar
kamus Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Hvis du ikke har råd til å kjøpe Windows Server 2003 (som forøvrig ikke er verd halvparten av det du betaler), kan jeg annbefale ClarkConnect. Det er en linux-server som leveres med et meget intuitivt web-grensesnitt for administrasjon. Denne kan funke som DNS server, i tillegg til web, smb, ftp, mail osv. Den er lett å innstallere, og er beregnet på ferskinger. Du finner mer info her: http://www.calrkconnect.org/ Linken din er ikke riktig: www.clarkconnect.org Windows 2003 server er kanskje dyr den, men det avhenger veldig av hva du skal bruke den til. Når du sier at den er ikke verdt halvparten av det du betaler så er jeg ikke enig med deg. Alt avhenger av du skal bruke den til. CLarkconnect er en bra Firewall løsning, men domeneserver nei Derfor ble det spurt mere om hva han skulle frem til av resultat. Edit: Trykkleif Endret 6. november 2004 av kamus Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Linken din er ikke riktig: www.clarkconnect.org Windows 2003 server er kanskje dyr den, men det avhenger veldig av hva du skal bruke den til. Når du sier at den er ikke verdt halvparten av det du betaler så er jeg ikke enig med deg. Alt avhenger av du skal bruke den til. Må si meg enig her, det finnes ikke så mange reelle alternativ. Om en bedrift allerede har et AD miljø med windows tjenere, er det faktisk ikke mulig å bruke noe annet. WIndows Server 2003 har faktisk sinnsykt mange muligheter som de fleste ikke er klar over. I tillegg er den ekstremt brukervennlig å administrere! Lenke til kommentar
muffe Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Hvis du ikke har råd til å kjøpe Windows Server 2003 (som forøvrig ikke er verd halvparten av det du betaler), kan jeg annbefale ClarkConnect. Det er en linux-server som leveres med et meget intuitivt web-grensesnitt for administrasjon. Denne kan funke som DNS server, i tillegg til web, smb, ftp, mail osv. Den er lett å innstallere, og er beregnet på ferskinger. Du finner mer info her: http://www.calrkconnect.org/ Men funker den som domeneserver? edit: Ser ikke ut til det nei. Oyvindg spurte etter en domeneserver, noe ClarkConnect ikke er... Ooops. Leste ikke sp.mål skikkelig. Beklager. Lenke til kommentar
oyvindg Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Tenkte kanskje at det ble bedre med en domeneserver til å melde inn ftpserver, sqlserver og lign i... Har ikke helt klart hvordan jeg vil ha det, men er mottagelig for forslag... Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Tenkte kanskje at det ble bedre med en domeneserver til å melde inn ftpserver, sqlserver og lign i... Har ikke helt klart hvordan jeg vil ha det, men er mottagelig for forslag... Jeg ser i utgangspunktet ikke behovet ditt for et domene. Serverene dine fungerer like godt utenfor, men dette får være opp til deg. Jeg har selv en AD domeneserver stående som jeg bruker litt i sammenheng med et fag i nettverksadministrasjon jeg tar ved HiB, men den er ikke i bruk til daglig. Men så har jeg bare 2 pc'er og kjører heller ingen andre servere da :-) Lenke til kommentar
oyvindg Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Jeg ser i utgangspunktet ikke behovet ditt for et domene. Serverene dine fungerer like godt utenfor, men dette får være opp til deg. Jeg har selv en AD domeneserver stående som jeg bruker litt i sammenheng med et fag i nettverksadministrasjon jeg tar ved HiB, men den er ikke i bruk til daglig. Men så har jeg bare 2 pc'er og kjører heller ingen andre servere da :-) Litt for utfordringens skyld å da..., også blir det noen fler brukere i nettet. Lenke til kommentar
kamus Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Hm, det som du trenger er jo da windows 2003 server, vil da anbefale enterprise edition. Denne setter du opp som domenekontroller. Du kan også kjøre inn Exchange 2003 på denne maskinen og det burde funke greit. Merk: det kan være noe hassel å sette opp exchange 2003 første gang, men det står mange bra artikler på Microsoft sine sider. Så må du faktisk finne ut av hva du ønsker å åpnå med nettverket ditt. FTP server ville jeg aldri ha kjørt på en domene kontroller pga sikkerhet. Jeg ville anbefalt deg i stedet å prøve f eks WEBDAV som er innebygd i 2003 serveren eller helst lagt FTP på en av klientmaskinene dine. Du kan også trikse en del med policier og se hvordan dette vil påvirke brukerne. Sette opp Windows media streaming service, DNS må du jo ha pga AD, DHCP osv osv Du kan også sette opp en SUS server for å holde klientene dine oppdatert og styre dette via group policies. Masse muligheter her, og som du har nevnt SQL 2000 server osv. Kamus Lenke til kommentar
oyvindg Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Takker og bukker Lenke til kommentar
oyvindg Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 Hva burde minstekravet til maskin være? Lenke til kommentar
kamus Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Jeg kjører en server hjemme nå på Pentium 3 500Hz, med 512 MB Ram. Der har jeg i tillegg installert Exchange 2003 server på. Funker helt greit til mitt bruk, samt at jeg har ca 10 personer som bruker Exchange daglig. Ville ikke gått noe særlig under P3 450-500, dan kan ting oppleves noe tregt. Kamus Lenke til kommentar
Romeo_ Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Dersom du er også er ute etter litt utfordring vil jeg faktisk anbefale deg å installere en enkel Linux distribusjon, kanskje Fedora Core, Mandrake etc. Du kan så installere BIND (http://www.bind.com), som er en DNS server. Så kan du fint tildele og styre dine klienter innenfor ditt domene. Dersom du skal adminstrere klienter med GPO'er (Group Policy Object) og OU'er så er nok AD tingen for deg. Personlig syns jeg lite om MS sin måte å håndtere sikkerhet på slikt AD gjør det, dette blir veldig fort rotete i store organisasjoner. For små så passer det seg ypperlig. Windows 2003 er dyr, men den er brukervennlig. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Domeneserver går da helt fint med Linux Om du velger ClarkConnect, finner du en fin guide til dette her: http://ccfaq.valar.co.uk/modules.php?name=...article&sid=254 (mulig du må registrere deg, er ikke sikker) Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 synes en domeneserver hørtes litt interesangt ut å sette opp...så jeg gjorde det. tok meg kanskje 01:30 timer, på en linux server seff den har fungert glimrende hittil, men så har jeg bare brukt den i kanskje 6 timer da Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 (endret) Hm, det som du trenger er jo da windows 2003 server, vil da anbefale enterprise edition. Kunne vært interessant å få høre hvorfor du anbefaler enterprise edition... Fordi det er den dyreste, og det høres best ut? Endret 11. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
kamus Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Enig med deg der tenkte ikke over akkurat det. Kjører enterprise edition i forbindelse med en testlab som jeg har satt opp hjemme. Der kjører jeg blant annet clusterservice + at jeg har drivi å testet Windows System Resource Manager, samt noen andre ting. Cluster er ikke noe særlig i standard edition Men du har helt rett, det er ikke noe vits i å kjøre enterprise hjemme. Kamus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå