Gå til innhold

ATI sertifiseres av PCI-SIG

Anbefalte innlegg

Vel... Det er nVIDIA som har stått for det meste av skittkasting i det siste. ATI har faktisk forsvart seg saklig de siste månedene, uten å slenge dritt tilbake til nVIDIA. Og nå har de fått alle sine grafikkbrikker godkjent av PCI-SIG. Begynner å bli lei av at nVIDIA tenker så mye på drittkasting. Det tjener jo bare til ATI sin fordel. De får skapt blest om sine produkter, og får anledning til å motbevise nVIDIA sine feilaktige påstander.

Du husker kanskje hvordan ATi "mobbet" nVidia med at en AGP-PCIe bru ikke var måten å gjøre ting på...

Og nå lager ATi også en slik bru selv... :roll:

De er like ille begge to mener jeg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen nå er at ATI lager en PCIe til AGP-bro, en bro for å kunne bruke en PCIe-grafikkbrikke på et kort som går på AGP. Det nVIDIA gjorde, var å bruke en AGP til PCIe-bro, som gjorde det stikk motsatte. Og det blir litt feil. Siden PCIe blir standard innen skjermkort, ser ikke ATI noen grunn til å utvikle nye, rene AGP-grafikkbrikker.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kan ikke si vi nødvendigvis blir mye klokere av dette svaret:

Thank you for your email.  The Product names listed on the Integrators List reflect the product names given to us by the company owning the products that were tested.

Thank you,

PCI-SIG Administration

Lenke til kommentar
Forskjellen nå er at ATI lager en PCIe til AGP-bro, en bro for å kunne bruke en PCIe-grafikkbrikke på et kort som går på AGP. Det nVIDIA gjorde, var å bruke en AGP til PCIe-bro, som gjorde det stikk motsatte. Og det blir litt feil. Siden PCIe blir standard innen skjermkort, ser ikke ATI noen grunn til å utvikle nye, rene AGP-grafikkbrikker.

men poenget med nVidia sin bro av at den bare kan snus, altså at den fungerer andre veien også... smart spørr du meg!

Mener også at nVidia sin løsning denne gangen var bedre enn ATi sin. ATi måtte ha to design for samme chip (for eksempel RV350) med PCIe og AGP interface. Det koster ganske mye. nVidia sin løsning er mye billigere (i en overgangsperiode) da de bare trenger et design på chipen.

GeForce 6600 og 6200 har native PCIe forresten... Her får du AGP støtte med nVidia sin HSI bru

Tror nok NV48 & NV50 også blir native PCIe

Lenke til kommentar

Poenget her er at ATI, i motsetning til nVIDIA ville satse med en gang på å få til native PCI-E. Og alle vet jo at ATI var først ute med den løsningen. Ergo har de lengre erfaring med PCI-E enn det nVIDIA har. Det har vist seg å være svært lønnsomt for ATI, da de per dags dato har størst andel av PCI-E kort som selges. Skal du "i dag" ha et kraftig skjermkort på høyde med de kjappeste AGP-kortene, er det faktisk kun ATI-kort som er tilgjengelig i det segmentet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
når tror dere at jeg kan kjøpe meg en slik agp-bro så jeg kan kjøpe meg pci-e skjermkort istede.. har lite lyst på ett agp kort nå... trenger nytt og bra skjermkort.

Den PCI-E til AGP-broen er noe skjermkortprodusenter bruker på en PCI-E grafikkbrikke for å bruke denne brikken på et AGP-kretskort. Det er ikke noe du kan kjøpe slik at du kan bruke et PCI-E grafikkort i en AGP-slot.

Lenke til kommentar
når tror dere at jeg kan kjøpe meg en slik agp-bro så jeg kan kjøpe meg pci-e skjermkort istede.. har lite lyst på ett agp kort nå... trenger nytt og bra skjermkort.

Den PCI-E til AGP-broen er noe skjermkortprodusenter bruker på en PCI-E grafikkbrikke for å bruke denne brikken på et AGP-kretskort. Det er ikke noe du kan kjøpe slik at du kan bruke et PCI-E grafikkort i en AGP-slot.

:cry: sukk trodde det var noe sånt :( da blir det vell ett nytt agp kort til da :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...