Gå til innhold

generelt om sli ?

Vizla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje de kommer med det nå fordi PCIe gjør det mulig. Jeg har aldri sett et hovedkort med 2 AGP-porter. Voodoo2 kjørte på PCI.

Det hadde nok ikke vært noen vits i å ha ett moderne nVidia grafikkort på AGP og så hjelpe det med et annet på PCI. Jeg tror ikke det finnes DX9-kompatible kort for PCI, og ingen ville vel finne på å lansere et slikt produkt. Det ville bli et så smalt produkt at det ville koste mer enn sine AGP-brødre, dessuten ville PCI-bussen bli en umuliggjørende flaskehals.

Nå kan de jo ha SLI-løsning med to like kort. Ingen grunn til å lage spesialprodukter for det, og PCIe-arkitekturen muliggjør det ved at det er 20 "lanes" (hvordan oversette?) som kan fordeles på PCIe x16 eller 2 x PCIe x8, og resten til PCIe x1.

Lenke til kommentar
Kanskje de kommer med det nå fordi PCIe gjør det mulig. Jeg har aldri sett et hovedkort med 2 AGP-porter. Voodoo2 kjørte på PCI.

Det hadde nok ikke vært noen vits i å ha ett moderne nVidia grafikkort på AGP og så hjelpe det med et annet på PCI. Jeg tror ikke det finnes DX9-kompatible kort for PCI, og ingen ville vel finne på å lansere et slikt produkt. Det ville bli et så smalt produkt at det ville koste mer enn sine AGP-brødre, dessuten ville PCI-bussen bli en umuliggjørende flaskehals.

Nå kan de jo ha SLI-løsning med to like kort. Ingen grunn til å lage spesialprodukter for det, og PCIe-arkitekturen muliggjør det ved at det er 20 "lanes" (hvordan oversette?) som kan fordeles på PCIe x16 eller 2 x PCIe x8, og resten til PCIe x1.

Jeg har sett et Radeon 9600 PCI hos Lefdal for noen måneder siden. Husker ikke hvem som laget dem.

Lenke til kommentar
Jeg har sett et Radeon 9600 PCI hos Lefdal for noen måneder siden. Husker ikke hvem som laget dem.

Det er jo alltids en eller annen kunde som vil ha nytt skjermkort på et AGP-løst system, men et søk i prisguiden gir bare 5 skjermkort på PCI. De har stort sett Radeon 9200, og bare tre av dem har priser.

Ikke akkurat noe entusiast-kort, og jeg tror at bare entusiaster er interessert i å kjøre flere skjermkort på mot samme skjerm! Altså intet marked for SLI-løsninger med litt AGP og litt PCI.

Lenke til kommentar
Vil det si at alle PCI-e kort fra nVidia har SLI- tilretteleggelse? Er det du sier?

Vil bare være helt sikker her.

Nei, ikke alle PCI-e kort med GPU fra nVidia. Det beste er kanskje å studere bilder og se etter den lille SLI-kontakten øverst på kortene.

MSI GeForce 6600 256MB har SLI-kontakt.

ASUS Extreme N6600/TD 256 MB har ikke.

Når jeg kikker gjennom prisguidens PCIe-grafikkort synes jeg det ser ut som om de fleste nVidia-kortene har SLI-kontakt, og de har jo et konkurransefortrinn så det kan godt hende det blir færre uten.

P.S. Min hundrede melding :cool:

Lenke til kommentar

Det er verdt å også ta med at Nvidias SLI (Scalable Link Interface) ikke er samme teknologi som 3DFX oppfant SLI (Scan Line Interleave). Den eneste likheten er egentlig bare det at det i begge tilfelle bruks 2 kort for å rendre på samme oppgave samtidig.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...