Gå til innhold

Skjerm HZ og powerstrip/windows

arna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

at når man går inn på properties og velger "skjul modi som skjermen ikke støtter" så kan man jo velge ganske høyt. Jeg har satt foreksempel 140 på en viewsonic CRT skjerm, men er den egentlig lavere enn windows tilsier?

Lenke til kommentar
at når man går inn på properties og velger "skjul modi som skjermen ikke støtter" så kan man jo velge ganske høyt. Jeg har satt foreksempel 140 på en viewsonic CRT skjerm, men er den egentlig lavere enn windows tilsier?

Tallene er vel ekte nok, men det er altså "modi som skjermen ikke (nødvendigvis) støtter", så det at du velger 140 betyr ikke nødvendigvis at du får det. Men det vil jeg anta gjelder Powerstrip også.

Jeg vet ikke om skjermen har en sperre på dette, slik at om sperren er på 100 Hz og du velger 140 så får du bare 100 iallefall. Hvis ikke blir det som å ruse en bilmotor opp på rødmerket, over tid går det dårlig.

Det jeg vet er at når du kommer over 100 merker du ikke forskjell i noe fall, øynene følger ikke med lenger. De fleste av oss er fornøyd allere rundt 70. Jeg vet også at skjermer jobber best på de innstillinger de er laget for, bildet kan faktisk bli dårligere om de presses. Hvor fort skjermkortet jobber spiller også en rolle, hjelper ikke å tegne opp skjermen 140 ganger i sekundet hvis det bare kommer nye data 30...

Hemmeligheten er vel bare å sjekke dokumentasjonen til skjermen og finne høyeste anbefalte refresh rate, og så holde seg under den. Eksperimenter til du finner en optimal rate.

Geir :)

Lenke til kommentar

Men litt snodig at hvis jeg velger 10 mer hele tiden i HZ vil tilslutt skjermen koble ut og få 'HZ-frequenzy - too high', da må jo den kunne takle like høyt som den blir satt til ..

Skjermkortet er vel som regel ikke en flaskehals heller i disse dager tror du Geir? :)

Det med at øynene ikke kan merke noe mer enn 100 hz/fps har jeg hørt men også at dette er feil. Du har vel ikke tilfeldigvis en artikkel om det? Eller en slags vitenskapelig forklaring på det?

Lenke til kommentar

Denne synes jeg er bra: (Den er riktig nok noen år gammel, så eksemplene preges av det.)

PC Guide

Se spesielt på dette kapittelet: Video Modes, Resolution and Color

Og om refresh rate på skjermen: Refresh Rates and Interlacing

Jeg hadde en link til en bra artikkel om dette fra et medisinsk synspunkt, men finner den selvsagt ikke igjen. Skal se om jeg kan finne den.

Når skjermen kobler ut har du kommet over den absolutte grensen for hva skjermen klarer. Men det betyr ikke at den liker det med 10 Hz mindre. Det er litt som en bilmotor: Det turtall der den opererer best og gir best ytelse er gjerne godt under rødmerket...

Og jo, jeg tror skjermkortet kan være en flaskehals ennå. Dersom du skal kjøre 1600x1200 i 32 bit med 100 Hz er det ikke mange kort som ikke får problemer...

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...