Gå til innhold

Pentium-M-hovedkort fra DFI

Anbefalte innlegg

i855GME-brikkesettet som dette hovedkortet benytter er også ganske gammelt, og støtter f.eks. maks AGP4X, single-channel PC2700 og 400MHz FSB.  Ikke særlig imponerende, spesielt ikke når prisen er forventet til å ligge tett opptil 3000 kroner.

Vil våge å påstå at hastighet på RAM og AGP spor er ganske uvesentlig, bare det yter. Når konkurrentene må se seg slått selv med dual channel PC3200 og AGP 8X/PCIe blir det jo litt komisk.

Tja, som sagt så bør man ta disse resultatene fra x86-secret med en solid klype salt ettersom de er beryktet for å jukse med benchmarks. Jeg tror det kan være lurt å vente på skikkelige tester heller før man drar noen konklusjoner.

Prisen på 3000 kroner, hvor fant du den? Den var stiv, men så lenge DFI ikke har noen seriøs konkurranse er den ikke så overraskende kanskje. PCI-X hovedkort retter seg heller ikke mot de som lever av å pante flasker ;)

Jeg finner ikke igjen prisen nå, men jeg mener det var priset til ca. 300 dollar. PCI-X 1.0-kontrolleren på 66MHz forklarer nok litt av prisen, men det spørs hvor brukbar den blir i praksis med tanke på at dette brikkesettet bare støtter 400FSB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo bli provosert av hvordan Intel "dytter" PCI-E, DDR2 og den ubruklige Prescott-prosessoren på kundene sine når de kan så mye bedre. En CPU som bruker 20W er raskere i Doom III enn en som bruker 100W. Håper sjefene i Intel snart skjønner det og avslutter produksjonen av P4 omgående...

Lenke til kommentar
Jeg finner ikke igjen prisen nå, men jeg mener det var priset til ca. 300 dollar. PCI-X 1.0-kontrolleren på 66MHz forklarer nok litt av prisen, men det spørs hvor brukbar den blir i praksis med tanke på at dette brikkesettet bare støtter 400FSB.

PCI-X på 66MHz: 0,5GB/s, 100MHz Quad Pumped bus: 3,2GB/s... ;)

Lenke til kommentar
Noen som vet prisen på en 2,8ghz Pentium M?

Intel Pentium 4-M 2.2 GHz prosessor ( mobil )

1.772,68 NOK

(1.772,68)

(Leveres 25-11-2004)

Lager status

Vekt 0,1 Kg.

Fraktpris 101,51 NOK

ITbutikken`s varenr 34004

Produsentens varenr BXM80532GC2200D

Lenke til kommentar
i855GME-brikkesettet som dette hovedkortet benytter er også ganske gammelt, og støtter f.eks. maks AGP4X, single-channel PC2700 og 400MHz FSB.  Ikke særlig imponerende, spesielt ikke når prisen er forventet til å ligge tett opptil 3000 kroner.

Vil våge å påstå at hastighet på RAM og AGP spor er ganske uvesentlig, bare det yter. Når konkurrentene må se seg slått selv med dual channel PC3200 og AGP 8X/PCIe blir det jo litt komisk.

Tja, som sagt så bør man ta disse resultatene fra x86-secret med en solid klype salt ettersom de er beryktet for å jukse med benchmarks. Jeg tror det kan være lurt å vente på skikkelige tester heller før man drar noen konklusjoner.

Prisen på 3000 kroner, hvor fant du den? Den var stiv, men så lenge DFI ikke har noen seriøs konkurranse er den ikke så overraskende kanskje. PCI-X hovedkort retter seg heller ikke mot de som lever av å pante flasker ;)

Xtremesystems forum brukeres tester ser også ut til å indikere at P-M har en mer effektiv arkitektur enn f.eks A64. Testene til x86-secret vil jeg ikke uttale meg om, har ikke sett noen troverdig som til sier at disse er fikset.

PCI-X@66MHz er bare ca 0.5GB/s og FSB er 3.2GB/s, i tillegg kjører heller ikke all I/O over denne. Dersom "tall/specs" og "FSB" skal legges til grunn for vurdering så flyter et godt cheap-shot mot A64 opp... ;)

Lenke til kommentar
Noen som vet prisen på en 2,8ghz Pentium M?

Intel Pentium 4-M 2.2 GHz prosessor ( mobil )

1.772,68 NOK

(1.772,68)

(Leveres 25-11-2004)

Lager status

Vekt 0,1 Kg.

Fraktpris 101,51 NOK

ITbutikken`s varenr 34004

Produsentens varenr BXM80532GC2200D

Pentium 4-M og Pentium M er ikke samma CPUen...

Prisene fra Netshop:

1,6GHz: 1895kr

1,7GHz: 2195kr

1,8GHz: 2695kr

2,0GHz: 3795kr

Lenke til kommentar

Prisen til netshop for et tilsvarende hovedkort som vi snakker om er jo kr 2 095,00. Ikke uoverkommelig for entusiastene. Kanskje HW.no kan teste hovedkortet med C-M og P-M? Få litt internasjonal snakk med å oversette testen til engelsk også!

Hovedkort! (2x GbLan?)

P-M dothan har også 2 MB cache, det er jo en del mer enn Athlon 64, men prisen på en 2 GHz dothan er jo under prisen på f.eks Athlon 3800+. Så jeg må si at det var billigere enn jeg trodde alt sammen! Mangler bare bedre muligheter fra hovedkortchipsettet da (PCI-E tenker jeg på)!

Athlon 64 3800+

Pentium 755

Edit: MER hovedkort! (Før muspekeren over knappene under bildet Overview, Key Features, Specifications)

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
Man kan jo bli provosert av hvordan Intel "dytter" PCI-E, DDR2 og den ubruklige Prescott-prosessoren på kundene sine når de kan så mye bedre. En CPU som bruker 20W er raskere i Doom III enn en som bruker 100W. Håper sjefene i Intel snart skjønner det og avslutter produksjonen av P4 omgående...

Bruker en pentium M, klokket opp til 2.8 20 watt? Dessuten bruker vel A64 maks 89 tror jeg(?).

AtW

Lenke til kommentar

Bruker en pentium M, klokket opp til 2.8 20 watt? Dessuten bruker vel A64 maks 89 tror jeg(?).

En Dothan 2,0GHz tar en Prescott 3,6GHz i Doom 3. 100W tenkte jeg på Prescott, men det gikk ikke så klart fram kanskje.

Bilde er stælt fra X86-secret:

game-02.png

Lenke til kommentar

En Dothan 2,0GHz tar en Prescott 3,6GHz i Doom 3. 100W tenkte jeg på Prescott, men det gikk ikke så klart fram kanskje.

game-02.png

Ah, da er jeg mer med, er visst ikke helt på høyden i dag :).

AtW

Lenke til kommentar

game-02.png

En Athlon 64 4000+ kjører på 2,4GHz, mens den Dotham'en kjører på 2,55.

Dette vil vel da si at A64 er mere effektivt, men så må man ta til hensyn til de forskjellige hovedkortene som er brukt, så hvem vet, om man hadde jevngode hovedkort, så ville det kanskje sett litt annderledes ut.

Gi meg en test med fullblods 925 kort mot nForce4, men hhv P-m 2,4 og A64 2,4.

Først da vil jeg kåre en vinner.

Og det med effektforbruk, low-voltage versionene av A64 har vel begynt å komme, eller kommer snart, og de bruker 35W afaik.

Lenke til kommentar
En Athlon 64 4000+ kjører på 2,4GHz, mens den Dotham'en kjører på 2,55.

Dette vil vel da si at A64 er mere effektivt, men så må man ta til hensyn til de forskjellige hovedkortene som er brukt, så hvem vet, om man hadde jevngode hovedkort, så ville det kanskje sett litt annderledes ut.

Gi meg en test med fullblods 925 kort mot nForce4, men hhv P-m 2,4 og A64 2,4.

Først da vil jeg kåre en vinner.

Og det med effektforbruk, low-voltage versionene av A64 har vel begynt å komme, eller kommer snart, og de bruker 35W afaik.

Hadde vel hjulpet litt om Dothanen hadde hatt 800MHz FSB og Dual Channel PC3200, men slik er det nå ikke. :) Så på Anandtech at DFI hadde et i915 kort på gang til Dothan og Socket 479, da begynner vi å snakke. Det at CPUen offisielt ikke støtter 800MHz FSB blir ikke noe problem siden man kan senke MP på Dothan... :D

Lenke til kommentar
Er doom3 testen hardOCP har kjørt her http://www.hardocp.com/article.html?art=NjgyLDU= samme som den x86secret kjører? (?)

Nei, HardOCP bruker NVIDIA GeForce 6800 skjermkort i sin test. PCstats derimot benytter temmelig nøyaktig samme oppsett som x86-secret når de tester Athlon 64 4000+ og de oppnår til forskjell 108.7 fps i Doom3 timedemo1 640x480 LQ:

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?art...id=1666&page=13

Det lukter juks lang vei av x86-secret sine benchmarks :hmm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Nei, HardOCP bruker NVIDIA GeForce 6800 skjermkort i sin test. PCstats derimot benytter temmelig nøyaktig samme oppsett som x86-secret når de tester Athlon 64 4000+ og de oppnår til forskjell 108.7 fps i Doom3 timedemo1 640x480 LQ:

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?art...id=1666&page=13

Det lukter juks lang vei av x86-secret sine benchmarks :hmm:

Sikker på at det er "demo 1" som blir kjørt på PCSTATS? Hvodran forklarer du at den påstått Intel-vennlige X86-secret viser at Athlon 64 4000+ er 40% raskere enn Pentium 4 3,2GHz, mens den bare er 24% raskere på PCSTATS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...