Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabeltester og nettverk

Anbefalte innlegg

Hei! Skal legge opp en ny tilgang til nettverket på arbeidsplassen og er nesten ferdig.

Det er full kontakt og alt mulig, men på kabeltesteren viser det "non parallell"

Hva betyr egentlig det? Det er ikke en luxus-tester så jeg får ikke vite hvor det eventuelt er brudd eller hva som er galt.

Kan det bety at et par er koblet feil i forhold til hverandre?

Er ikke sikker skjønner dere.. Vil kabelen uansett fungere, men kanskje med Cat3 istedet for Cat5?

Er takknemlig for all respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan tester du nettverket?

Man vil få feil hvis man har swithc eller annet utstyr koblet inn på den kabelen man tester. Test ifra ende til ende på den fysiske kablen. På kabel testeren så skal man da se at man har kobling ifra 1-8 på cat5 nettverk. Bruker kabel tester ofte, men aldri fått den meldingen du fikk. :hmm:

Lenke til kommentar
Hei! Skal legge opp en ny tilgang til nettverket på arbeidsplassen og er nesten ferdig.

Det er full kontakt og alt mulig, men på kabeltesteren viser det "non parallell"

Hva betyr egentlig det? Det er ikke en luxus-tester så jeg får ikke vite hvor det eventuelt er brudd eller hva som er galt.

Kan det bety at et par er koblet feil i forhold til hverandre?

Er ikke sikker skjønner dere.. Vil kabelen uansett fungere, men kanskje med Cat3 istedet for Cat5?

Er takknemlig for all respons!

Høres ut som at den er krysset eller noe slikt, uten at jeg noen gang har fått en slik feilmelding på en kabeltester, har du prøvd å koble en autokryssende switch til kabelen og sett om du får signal?

AtW

Lenke til kommentar

Du har vel koblet MDX i steden for MDII.

Dvs at lederne som er nr 1 og 2 i den ene kontakta er koblet til å være 3 og 6 i den andre. (og 3 og 6 i den første er 1 og 2 i den andre)

MDX brukes mellom f.x. to switcher, to PC'r...

MDII brukes mellom switch og PC.

Mange nye switcher (og routere og noen nye netverkskort) har autosence, og kan bruke begge kabeltypene om hverandre.

Lenke til kommentar

I cat 5 nettverk er fargekoden hvit/blå, blå, hvit/orange, orange, hvit/grønn, grønn, hvit/brun, brun. Gjør du dette riktig i begge ender og er sikker på at du bruker parallell tp snor, så kan du ikke få noe annet enn riktig på testeren heller;)

Lenke til kommentar
I cat 5 nettverk er fargekoden hvit/blå, blå, hvit/orange, orange, hvit/grønn, grønn, hvit/brun, brun. Gjør du dette riktig i begge ender og er sikker på at du bruker parallell tp snor, så kan du ikke få noe annet enn riktig på testeren heller;)

Dette er feil. Det finnes to standarder for kopling av TP kabler til ethernet-bruk:

T-568A:

1: Grønn/Hvit

2: Grønn

3: Orange/Hvit

4: Blå

5: Blå/Hvit

6: Orange

7: Brun/Hvit

8: Brun

T-568B:

1: Orange/Hvit

2: Orange

3: Grønn/Hvit

4: Blå

5: Blå/Hvit

6: Grønn

7: Brun/Hvit

8: Brun

T-568A bør brukes i nyinnstallasjoner. Skal du lage en krysset kabel, skal du ha en T-568A i ene enden, og en T-568B i andre enden.

Pin 1 på pluggen er den som er til venstre når du ser det fra KABELSIDEN og holder klipsen ned.

Håper dette var oppklarende.

Edit: Leif.

Endret av muffe
Lenke til kommentar

;) Bruker T-568B standard ja.

Det er et ganske enkelt oppsett. På arbeidsplassen har vi to nett.

Et elevnett og et administrasjonsnett.

Jeg skulle kun lage en ny kobling fra switch til veggkontakt.

Det var alt. Har patcha likt i begge endene og er sikker på at det er rett.

(Har holdt på med dette en stund), men jeg får fortsatt "non parallell"

Tror kanskje det er dette med T-568B fordi det er fagfolk som har installert nettverket fra før og de bruker A-standarden tydeligvis.

Har brukt kabeltesteren på den eksisterende linja og får samme feilmelding der også, men alt fungerer som det skal.

Har kobla den nye klienten på den nye kabelen og alt funker som det skal selv om jeg fpr "non parallell" melding.

Vet ikke hvorfor det funker, men det orker jeg ikke å bry meg om! :p

Blir det problemer senere, får jeg ordne det da! ;)

Takk for alle svar! Det er så greit med forum altså! For da kan jeg få professional hjelp om det er noe jeg lurer på! Solidaritet folkens!

Lenke til kommentar

Aha! Takk skal du ha! Burde kanskje vite det, men det gjorde jeg ikke!

Flott å lære nye ting!

Men i den ene enden var det koblet med den B-standardgreia og i andre enden i boksen var det vanlig patcha.

Altså Hvit-orange, orange, hvit-grønn, blå, hvit-blå, grønn, hvit-brun, brun.

Hva er det da?

Har aldri hørt om MDII og MDX, men uansett så skal jo kabelen funke bare det er likt i begge ender som du sier?

Lenke til kommentar

MDII er det samme som en vanlig rett kabel. Da er det lik kopling i begge ender. Det sier ingen ting om det er A eller B, men bare at det er likt i begge ender.

MDX er det samme som en valig krysset kabel. Det betyr at den er koplet etter A standarden i ene enden, og B standarden i ene enden.

Forøvrig så er det kun for ordens skyld at du bør holde deg til en standard på hele nettet. Da er det lettere å feilsøke hvis det skulle oppstå feil.

Rent teknisk sett kan du blande standardene så mye du vil, så lenge du bruker samme standard i begge ender av samme kabel. Det betyr at du må kople likt i begge ender.

Lenke til kommentar
Men i den ene enden var det koblet med den B-standardgreia og i andre enden i boksen var det vanlig patcha.

Altså Hvit-orange, orange, hvit-grønn, blå, hvit-blå, grønn, hvit-brun, brun.

Hva er forskjellen på de to?

I den ene enden B-standard, i den andre enden...... sånn derre ... B-standard!?

Lenke til kommentar
Ikke HELT grønn når det gjelder det området. Det betinger selvsagt at du bruker kontakter på veggen!

Se her http://www.elko.no/elko_nor/userhtml/docs/COM/Kobl3398.gif

Den er helt på trynet feil!

Det er slike kabler blueCom leverer, og de fungerer ikke til datatrafikk!

(fungerer til telefon da)

Edit:

Leste feil på tallene da jeg skrev denne. Beklagelse følger 2 poster lenger ned.

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Vedkommende som sa at A bør brukes i nyinstallasjon: Hæ?

Eg har vært med på å installere/kable ein del nye nettverk (samt utvide eksisterende), og har alltid brukt T-568B, har alltid fått beskjed om å bruke det, og har kun sett det i eksisterende nettverk. Norske bøker (både lærebøker og "forskrifter") bruker T-568B.

Kabler som blir kjøpt ferdige, av blandt anna frå Black Box, er laga som T-568B...

Til trådstarter:

Bruk T-568B. Då er du sikker på at andre forstår kva som er gjort.

Og det med at instrumentet viser "non parallell" betyr at det er to (eller fleire) kabler som ikkje ligg "rett over" mellom pluggene, men er kryssa. Kan det være fordi du bruker "A" i eine enden, og "B" i andre enden?

Skal du bruke kabelen til 10/100Mbit nettverk kan det være den fungere aligavel, sidan 10/100Mbit nettverk bruker 2 par. Det blå og det brune paret er ubruk.

Ved GBit-nett er alle fire parene i bruk, og då må dei være ukryssa/riktig kryssa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...