Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk over til nettverk via kabel.

Anbefalte innlegg

Halla!

Trenger litt hjelp på et lite mission.

Jeg og en kamerat har flyttet inn i en kjellerleilighet, og de som eier huset skal sette opp et trådløst nettverk. Dermed må jo vi og skaffe oss det.

Her kommer problemet. Er det da mulig for en av oss å sette opp en mottaker, og via min maskin kan sette opp en switch og la kameraten min få bredbånd via switchen, over til mottakeren jeg har? Slik at vi slipper å skaffe oss mottakere begge to.

Er dette vært et bra alternativ? Eller er det bedre for oss å ha mottakere begge to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er nok at dere begge skaffer dere trådløse nettverkskort ja.

Men en annen ting dere kan gjøre som kanskje vil være billigere, er at en stasjonær maskin har et trådløst nettverkskort OG et et vanlig ethernet kort.

Da kan dere dele tilkoblingen via den maskina og over til en eventuell hub eller switch. Tror det vil fungere..

Lenke til kommentar
Helt vanlige nettverkskort er nok, ja.

En ting å være obs på er at alle på switchen deler de 54mbit'ene som trådløstnettet har, men alle som er koblet rett på switchen vil få 100mbit full duplex seg imellom.

Litt på grunn av dette jeg ville ha en switch i tillegg. Accesspunkt må vi jo ho lell, et jaffal. Og da er det like greitt for oss å ha 100 mb mellom maskinene våre, istedenfor 54.

Og 54 mb er mer enn nok opp til de som eier leiligheten.

Lenke til kommentar

For å koble f.eks linksysbasen til "bridge-mode", må den andre basen også være linksys.

De fleste produktene har låst "bridge"mode" mellom seg, slik at du ikke kan ha en D-link som base som deler ut trådløst nettverk og en linksys som skal motta det trådløse. I manualen til de forskjellige produktene så står det hvilke basestasjoner de støtte for "bridge-mode"

Lenke til kommentar
For å koble f.eks linksysbasen til "bridge-mode", må den andre basen også være linksys.

De fleste produktene har låst "bridge"mode" mellom seg, slik at du ikke kan ha en D-link som base som deler ut trådløst nettverk og en linksys som skal motta det trådløse. I manualen til de forskjellige produktene så står det hvilke basestasjoner de støtte for "bridge-mode"

Snakker ikke om bridge mode, men client mode. I allefall med Sveasoft firmwaren kan basestasjonen oppføre seg som en normal klient og bruke trådløsnettet kun som backbone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...