Furyfax Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Kjøpte en DELL INSPIRON 8200 november 2002, og tok selvfølgelig den billigste garanti løsningen. Og derfor lure eg på om reklamsjons rett på en bærbar pc er mer enn det ene året eg hadde garanti. Eg håpe og tror at det er 5 års reklamasjons rett. (?) Det som er galt er at når viftene går for full hals høres det ut som om viftene tar borti noe, så den lager en "skrape" lyd som er utrolig irriterende. Og av og til stopper viftene opp spontant, som om noen putter "kjepper i hjulene". Pcen fungerer ellers bra og har ingen problemer med den, men kan eg senda pc'en inn til DELL og be de sjekke pcen ? Et annet problem er at eg er avhengig av pcen, siden eg studere på elektronikk ing. linja på HiB så bruker vi den bærbare pcen hver dag. Ka rettigheter har eg ? Virke jo som om det er en konstruksjonsfeil ? Kan ikkje verr slitasje skade etter 2 år ? Mvh Paul Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Om du ikke får det på garantien kan det vel ikke være verre enn å skru den opp, se på vifta om den går inni noe, og evt skaffe ny vifte. Jeg vet ikke hvor du kan skaffe riktig vifte, men det bør være mulig å skaffe en plass. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Kjøpte en DELL INSPIRON 8200 november 2002, og tok selvfølgelig den billigste garanti løsningen.Og derfor lure eg på om reklamsjons rett på en bærbar pc er mer enn det ene året eg hadde garanti. Eg håpe og tror at det er 5 års reklamasjons rett. (?) Det som er galt er at når viftene går for full hals høres det ut som om viftene tar borti noe, så den lager en "skrape" lyd som er utrolig irriterende. Og av og til stopper viftene opp spontant, som om noen putter "kjepper i hjulene". Pcen fungerer ellers bra og har ingen problemer med den, men kan eg senda pc'en inn til DELL og be de sjekke pcen ? Et annet problem er at eg er avhengig av pcen, siden eg studere på elektronikk ing. linja på HiB så bruker vi den bærbare pcen hver dag. Ka rettigheter har eg ? Virke jo som om det er en konstruksjonsfeil ? Kan ikkje verr slitasje skade etter 2 år ? Mvh Paul Du må skille mellom garanti og reklamasjon. Garanti er et tilleggsgode du får og reguleres av Markedsføringsloven. Reklamasjon er lovfestet gjennom Forbrukerkjøpsloven, og regulerer blant annet dine rettigheter ift mangler du eller forhold ved din side ikke er skyld i. Forbrukerkjøpsloven vil i tilfellet bærbar pc gi en reklamasjonsrett på 5 år. Det er vanskelig å gi noe klart svar utifra opplysningen her, men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Dell og hør hva de vil gjøre. Dersom de kommer med noen bortforklaringer og nevner garanti, så vis til Forbrukerkjøpsloven. Ellers mye nyttig informasjon hos Forbrukerrådet http://forbrukerportalen.no/ Lenke til kommentar
DaXi Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Q: My Fans are making a noise, what can I do? Shutdown your system. Pick out any crud or hairs that are stuck in the fan. Use a compressed air duster with a straw nozzle to blow out any dirt. If they still make noise after you have cleaned them, and your system is under warranty, then call Dell Support and arrange for service. If your system is no longer under warranty, then call Dell Spare Parts and order a fan assembly. Men uansett.. ring å hør hva de mener. Jeg vil nå si at vifter er en slitasje del å dekkes ikke av en reklamasjon. Men det er ikke så vanskelig å bytte de viftene vist. Se sidene hos dell for bruksanvisninger for å bytte alt mulig på 8200 maskinen. Så bestiller du bare en vifte greie fra dell og bytter selv. Har foresten en Inspirion 8200 selv. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Vifte er etter min mening slett ingen slitasjedel..vifter har så vidt jeg vet ihvertfall 2 års vanlig reklamasjonsrett. Men til trådstarter, ta og rens viftene dine for støv og annet, og se om det fungerer. Uansett, som flere andre her sier, pcen din er dekket av 2 års reklamasjonsrett (garanti er et tilleggsgode som dell tilbyr), reklamasjonsretten gir deg rett til å få alle produksjonsfeil reparert av selger innen 2 år. Med et par forbehold selvsagt.. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Vifte er etter min mening slett ingen slitasjedel..vifter har så vidt jeg vet ihvertfall 2 års vanlig reklamasjonsrett. Men til trådstarter, ta og rens viftene dine for støv og annet, og se om det fungerer. Uansett, som flere andre her sier, pcen din er dekket av 2 års reklamasjonsrett (garanti er et tilleggsgode som dell tilbyr), reklamasjonsretten gir deg rett til å få alle produksjonsfeil reparert av selger innen 2 år. Med et par forbehold selvsagt.. Dette er feil. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok varen. Fristen er imidlertid fem år, hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, Dette gjelder kapitalvarer som TV, møbler, PC eller mobiltelefoner. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Vifte er etter min mening slett ingen slitasjedel..vifter har så vidt jeg vet ihvertfall 2 års vanlig reklamasjonsrett. Men til trådstarter, ta og rens viftene dine for støv og annet, og se om det fungerer. Uansett, som flere andre her sier, pcen din er dekket av 2 års reklamasjonsrett (garanti er et tilleggsgode som dell tilbyr), reklamasjonsretten gir deg rett til å få alle produksjonsfeil reparert av selger innen 2 år. Med et par forbehold selvsagt.. Dette er feil. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok varen. Fristen er imidlertid fem år, hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, Dette gjelder kapitalvarer som TV, møbler, PC eller mobiltelefoner. ...og vi er i gang igjen. Jeg skal holde kjeft om tv og pc, da jeg ikke er sikker på om vi har rettspraksis på akkurat disse to punktene, men vil bare påpeke at det så vidt jeg vet er _delen_ det kommer ann på, ikke pcen. Så over til mobiltelefoner. I innstilling til loven, som jeg denne gangen bare ikke orker å finne fram igjen (kanskje i morgen), så står det klart å tydelig at man bør informere forbrukere om at "elektronikk som for eksempel mobiltelefoner kun skal ha 2 års reklamasjonsrett." En annen ting er at det er forskjell på varighet på en billig-pc til 4000,- og en toppmodell til 15000,-. Derfor kan ikke en generell dom i for eksempel forbrukertvistutvalget gjøres gjeldende for alle produkter innenfor samme klasse, men kun innenfor samme prissegment. Men dette siste er nå min tolkning, basert på de lovtekstene, innstillingene og kommentarene til lover jeg har lest. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Vifte er etter min mening slett ingen slitasjedel..vifter har så vidt jeg vet ihvertfall 2 års vanlig reklamasjonsrett. Men til trådstarter, ta og rens viftene dine for støv og annet, og se om det fungerer. Uansett, som flere andre her sier, pcen din er dekket av 2 års reklamasjonsrett (garanti er et tilleggsgode som dell tilbyr), reklamasjonsretten gir deg rett til å få alle produksjonsfeil reparert av selger innen 2 år. Med et par forbehold selvsagt.. Dette er feil. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok varen. Fristen er imidlertid fem år, hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, Dette gjelder kapitalvarer som TV, møbler, PC eller mobiltelefoner. ...og vi er i gang igjen. Jeg skal holde kjeft om tv og pc, da jeg ikke er sikker på om vi har rettspraksis på akkurat disse to punktene, men vil bare påpeke at det så vidt jeg vet er _delen_ det kommer ann på, ikke pcen. Så over til mobiltelefoner. I innstilling til loven, som jeg denne gangen bare ikke orker å finne fram igjen (kanskje i morgen), så står det klart å tydelig at man bør informere forbrukere om at "elektronikk som for eksempel mobiltelefoner kun skal ha 2 års reklamasjonsrett." En annen ting er at det er forskjell på varighet på en billig-pc til 4000,- og en toppmodell til 15000,-. Derfor kan ikke en generell dom i for eksempel forbrukertvistutvalget gjøres gjeldende for alle produkter innenfor samme klasse, men kun innenfor samme prissegment. Men dette siste er nå min tolkning, basert på de lovtekstene, innstillingene og kommentarene til lover jeg har lest. Her driter du deg ut. På Mobiltelefoner og PCer er det 5 års reklamasjonfrist på. Dette følger av Forbrukerkjøpslovens ordlyd samt fast praksis i FTU. Hva du og elektronikkbransjen måtte mene er forsåvidt ikke interessant. Lenke til kommentar
kloss Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 tja dei viftene er nokk kaputt ja. Har akkurat lik pc skifta mine etter eit år eg. Grusom lyd når dei begynner å bli slitte. Ring Spare parts å få nye Vifter. Ein helleluja jobb å skifte dei då. Men d går. Må demontere heile pc'n til og med hk trur eg d va. Lykke til Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 ...og vi er i gang igjen. Jeg skal holde kjeft om tv og pc, da jeg ikke er sikker på om vi har rettspraksis på akkurat disse to punktene, men vil bare påpeke at det så vidt jeg vet er _delen_ det kommer ann på, ikke pcen. Dette er alltid like morsomt Du har på en laptop 5 års reklamasjonsrett, bortsett fra på batteriet. På en stasjonær PC som er kjøpt ferdigbygget, f.eks. Fujitsu-Siemens, HP/Compaq eller Dell, har du 5 års reklamasjonsrett. På en PC du har bygget selv, vil reklamasjonsretten variere på de ulike komponentene. Det skal ikke være lett å jobbe i databransjen Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Uansett, en vifte har en forventet levealder på mye mer enn 5 år... En vifte er ikke komplisert i det hele tatt og hvis den varer kortere enn 5år så er den av dårlig kvalitet. Evt så har de satt viften på et sted hvor den blir veldig fort slitt. Samme hva skal dette dekkes av reklamasjonsretten. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 "What's with the attitude?"... Hvorfor må uskyldige spørsmål på internet forum alltid ende med at noen kaprer tråden for å beskylde hverandre for å "drite seg ut". Det er lov å være uenige om ting. Spesielt om fortolkning av lover og regler. (Ellers hadde vi ikke behøvd advokater.) Men skråsikkerhet og ordbruk hører ikke hjemme her...? Til trådstarter: Jeg vet ikke hva reglene er. Men jeg går ut fra at det er av betydning om dette er en fabrikasjonsfeil eller om du finner en tannpirker inni der når du skrur den opp. Kanskje du har en sønn/datter/lillesøster/lillebror. De gjør sånt. Eller kanskje et eller annet havnet inni PC'en når du hadde den i veska og puttet andre ting oppi.... Har selv en Inspiron som er minst 5 år gammel og som fortsatt er i daglig bruk her i familien. Viftene på den går fremdeles. Geir Lenke til kommentar
assagab Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Reklamasjonsfristen varierer etter delene. Alle elektroniske komponenter som ikke krever vedlikehold har 5 år. Tror derimot at en vifte har 2 år, siden dette er en mekanisk (?) del. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 assagab: mener du seriøst at man kun skal forvente at vifter skal vare i 2 år? *ler* Papst vifte, 8m³/time, 26 dB(A) - m/3-pins molexkontakt 40mm Antatt levetid v/40°C: 45.000 timer Antatt levetid v/70°C: 15.000 timer mao ved 40 grader og 8 timer bruk hver dag skal viften ha en forventet levetid på 15 år. Ved 70 grader blir det 5 år... Når en vifte da bryter sammen etter 2 år, så er det lenge før evt forventet levealder. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) EDIT Endret 5. november 2004 av deep750 Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Du har på en laptop 5 års reklamasjonsrett, bortsett fra på batteriet. På en stasjonær PC som er kjøpt ferdigbygget, f.eks. Fujitsu-Siemens, HP/Compaq eller Dell, har du 5 års reklamasjonsrett. På en PC du har bygget selv, vil reklamasjonsretten variere på de ulike komponentene. Det kan dessverre virke som ikke alle deler din oppfatning, har nå forhørt meg med MPX/ITbutikken/Komplett. De to første mener at det bare er to års reklamasjonsrett på bærbare, mens Komplett oppgir 5 år. Finnes det noen konkret presedens å vise til når det gjelder slike saker? Edit: Skrivefeil gitt Endret 5. november 2004 av A_N_K Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Her driter du deg ut.På Mobiltelefoner og PCer er det 5 års reklamasjonfrist på. Dette følger av Forbrukerkjøpslovens ordlyd samt fast praksis i FTU. Hva du og elektronikkbransjen måtte mene er forsåvidt ikke interessant. Sist jeg sjekket så var det _en_ sak i forbrukertvistutvalget, om jeg ikke husker feil så var det en rimelig dyr toppmodell som ble bestemt skulle ha 5 års reklamasjonsrett. Betyr det da at ALLE telefone er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år? At alle mobiltelefoner skal ha 5 års reklamasjonsrett? Selv en 3510i? EDIT: Og angående selve forbrukerkjøpsloven, så mente de som lagde den at mobiltelefoner kun skal ha 2 års reklamasjonsrett. Endret 5. november 2004 av Alastor Lenke til kommentar
Momo Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Angende pris du betaler for varen er det jeg har fått med meg at det ikke har noe å si om det er en inspirion til 2000,- eller en til 15000,-. Det er forventet levetid 5 år. Så kan vel noen som har en annen mening si at jeg driter meg ut. I dare you. Ha en supertruper god dag. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 EDIT: Og angående selve forbrukerkjøpsloven, så mente de som lagde den at mobiltelefoner kun skal ha 2 års reklamasjonsrett. Jasså? Noen kilder til dette? Forarbeidene til loven kan leses her. Det at Leverandørforbundet Lyd & Bilde og Leverandørforeningen for mobiltelefoner og radiokommunikasjon tar ca. trehundreogførtitusen dissenser i høringsuttalelsene sine, burde jo ikke akkurat komme som noen overraskelse. Blant annet: Flere høringsinstanser gikk inn for den mellomløsning å oppheve fem års fristen, men å beholde to års fristen. Subsidiært støttes utvalgets forslag. Dette gjaldt Norske Elektroleverandørers Landsforening, Leverandørforbundet Lyd & Bilde og Leverandørforeningen for mobiltelefoner og radiokommunikasjon (fellesuttalelse) Dette betyr på ingen måte at "de som lagde den [loven]" mente at mobiltelefoner kun skal ha 2 års reklamasjonsrett. Det betyr at de som selger mobiltelefoner mener at *absolutt alt* skal ha kun to års reklamasjonsrett. Stort sjokk der... Not. Hvorvidt en mobiltelefon, for eksempel, er ment å vare "vesentlig lenger enn to år" er derimot et definisjonsspørsmål. Skjønt jeg tror ikke elektronikkbransjen er serlig interessert i å få dette rettslig avklart (de kunne jo tape), så lenge det er sikrere å bare *mene* at den ikke er det og så oppføre seg deretter. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Du har på en laptop 5 års reklamasjonsrett, bortsett fra på batteriet. På en stasjonær PC som er kjøpt ferdigbygget, f.eks. Fujitsu-Siemens, HP/Compaq eller Dell, har du 5 års reklamasjonsrett. På en PC du har bygget selv, vil reklamasjonsretten variere på de ulike komponentene. Det kan dessverre virke som ikke alle deler din oppfatning, har nå forhørt meg med MPX/ITbutikken/Komplett. De to første mener at det bare er to års reklamasjonsrett på bærbare, mens Komplett oppgir 5 år. Finnes det noen konkret presedens å vise til når det gjelder slike saker? Edit: Skrivefeil gitt Bortsett fra han som ble avvist av oss, men senere fikk ny laptop etter litt rundtur med forbrukerråd og slikt, så vet jeg ikke om konkrete saker. Jeg vet at det har vært flere saker om dette hos ulike produsenter, noe som har ført til at man har innsett at det er 5 års reklamasjonstid. Mulig svarene du får kan variere litt ut fra hvilket merke det gjelder. Jeg vet at vi ikke krangler på 5 års reklamasjonsrett. Men det blir jo vanskeligere å påvise at det dreier seg om en produksjonsfeil jo lenger tid som går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå