Gå til innhold

Abel Konkurransen i matte

Jokko88

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
"rot" betyr "kvadratrot", men det blir knapt plass til tall om man skal skrive "kvadratrot" over alt...

a^x betyr "a opphøyd i x"

Er klar over at rot er kvadratrot men ta f. eks. Texas-kalkulatoren. Trykker man 2000^2000, ganger man de to, man tar ikke roten.

Død over Epikur, Newton, Pytagoras og de der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi greide forresten å løse dn 2000^2000-oppgaven på skolen her om dagen.

Vi fortalte læreren vår hva oppgaven var, og hun brukte kanskje et minutt på å tenke seg om og skrive på tavla hvordan man løser den. :/

Greit å ha en flink lærer da...

Lenke til kommentar

Mattelæreren vår regner gjennom alle oppgavene med en gang han får settet inn til skolen, og jeg tror han bruker omtrent en halvtime! :wow:

Det var forresten en nordmann en gang, jeg tror hhan het "Lexow" til etternavn, som var med på Abel-konkurransen fra han var 12, og fra han begynte på ungdomsskolen fikk han alltid 100 poeng og var ferdig på en halvtime. Han vant matte-OL en gang også. DET er sykt, det!

Lenke til kommentar
Mattelæreren vår regner gjennom alle oppgavene med en gang han får settet inn til skolen, og jeg tror han bruker omtrent en halvtime! :wow:

Det var forresten en nordmann en gang, jeg tror hhan het "Lexow" til etternavn, som var med på Abel-konkurransen fra han var 12, og fra han begynte på ungdomsskolen fikk han alltid 100 poeng og var ferdig på en halvtime. Han vant matte-OL en gang også. DET er sykt, det!

Kanskje du tenkjer på han eg nevnte før i tråden?

Han heiter David Kunszenti-Kovács, og har vunne Abel konkurransen X antall år.

I 2003 i finalen hadde han f.eks. 40 poeng (av 40) medan han som vart nr. 2 hadde 21 eller 22!!!

Han var laurdagsgjest i Dagsrevyen ein gong i vår trur eg.

Eit lite Google søk:

http://www.forskning.no/Artikler/2003/mars/1047627948.07

http://www.forskning.no/Artikler/2003/april/1049185963.18

12 åring til matte OL:

http://tux1.aftenposten.no:8080/alex/ung/d35266.htm

Så vidt eg veit har han i alle fall 1 gull og 1 sølv frå OL!

Har også vunne Fysikk NM/olympiaden (den norske) dei siste åra.

BLIB:

Riktig på den med kvadratrota AV (2000 opphøyd i 2000) som eg er einig i at me skriv rot(2000^2000) = 2000^1000

Eg skreiv før i denne tråden at siste talet som ikkje er null er siste tallet i 2^1000.

Utifrå rekkja di ser du at kvart 4. tall sluttar på 6, altså alle tall som kan delast på 4. 1000/4 = 250, altså 2^1000 sluttar på 6

Lenke til kommentar
Vi fortalte læreren vår hva oppgaven var, og hun brukte kanskje et minutt på å tenke seg om og skrive på tavla hvordan man løser den. :/

Heh, lærerne våre mente heller bare at vi burde løse de selv dersom vu lurte på svaret :p

Takker forresten BA1, det var den tankegangen vi også fulgte. :)

Lenke til kommentar

2. runde var i februar/mars i fjor viss eg ikkje hugsar feil.

Spurte om litt av det same sjølv tidlegare i tråden... Eg trur det er 10% av alle som deltok på landsbasis som går vidare. I fjor trur eg grensa var ca 60 poeng, men litt usikker. Har høyrt mange som meiner at oppgåvene var vanskelegare i år.

På var skule var vel ca 40-50 stk med, og trur det var 5 stk som hadde over 50 poeng.

P.S. Smeboe: Han som fekk 80 poeng, går ikkje på vår skule likevel, han berre tok testen der. Men nr. 2 (han som altså var best på vår skule) fekk 78 poeng, så me slo Oslo uansett!! :D

Men me hadde ikkje akkurat "breidden" i toppen på same måte som Oslo...

men vent til 2. runde.. hehe...

Edit: ein trykkleif, er sikkert fleire, men viss den opphavlege mengda leifar er X, så er det no X-1 leifar :p

Endret av BA1
Lenke til kommentar
Disse oppgavene går ut på å teste din hjernekapasitet, logikk og kanskje IQ.

Nja, mener mer det tester evnen til å forstå problemer med tall. Mer en slags generell tallforståelse. Mange av de som ser svara med en gang er helt spesielle mennesker, og har på mange måter en egenskap som kan sammenlignes med de som klarer å tegne en ting de har sett i 10 sekund og få med samtlige detaljer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
På min Texas-kalkulator og alle andre kalkulatorer jeg har vært borti (Inkluderer også Windows sin ja) så betyr ^ "opphøyd i". Så jeg vet ikke helt hvilken Texas-kalkulator det er du har :)

Men når et tall er opphøyd i et annet, skal de vel ganges? Ikke ta roten.

Lenke til kommentar

5^5 = 5*5*5*5*5

rot(25) = 5

Men nå forstår jeg ikke lengre helt hva det er du har problemer med å forstå. Tallet i oppgaven skrev jeg slik:

rot(2000^2000) eller for å skrive det helt rett: kvadratrot(2000^2000), noe som er det samme som: 2000^1000

Kan legge ved et bilde for å illustrere hvordan det skrives for hånd. Ikke helt sikker på om det er de t du trenger da men :/

post-58-1100357476_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Oppgave 5 var vel 1% hvis jeg husker riktig...

*løpe ned og se*

Ja, det var det.

Jeg begynte å tulle med at tyngekraften ble mindre fortere og satt opp noen formler for detonsjonskraft per tid for krutt, som kræsja helt med fasiten, men fikk da noen poeng.

4 var det vel. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

da jeg gikk i gr.kurs på videregående fikk jeg 50 poeng i første runde husker jeg. I VK1 fikk jeg 90 poeng av hundre mulige i første runde og alle trodde jeg var geni. MAttelærer lurte på om jeg var lat siden jeg da hadde bare 3 i matte (2MX) akkurat da.

I andre runde fikk jeg 25 poeng eller noe. Ufattelig vanskelig.

Tror ikke denne ABEL-konkurransen har så mye med hvor god man er i matte. Er vel også stort sett ungdomsskolematte man trenger for å løse oppgavene.

Tror heller ikke at ren IQ er det som trengs (tviler på jeg hadde så ufattelig mye høyere IQ at jeg lett knuste alle de andre i klassetrinnet med titalls poeng).

Mitt inntrykk var at når du ikke klarte å regne ut svaret så måtte man gå andre veien. Finn ut hvilke svar som er GALE, og ta det derfra. Tror logikk er nøkkelen til suksess i denne konkurransen.

Skulle forresten gjerne hatt hjernen til de som scorer høyt på andre runde og oppover (den deler som håndterer matematiske utregninger altså).

Er forresten 10 år siden jeg gikk grunnkurs, men regner med oppgavene er ganske like (de er det når jeg ser eksempelet over.. de var IKKE lettere for 10 år siden ihvertfall)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Abelkonkurransen er mye hoderegning og logisk tenkning, men noe av spørsmålene er ting man ikke kan skikkelig før man er ferdig med 2MX, dessverre. Dessuten så er også matematikk et fag man modnes i med årene.

Hadde 2. runde nå nettopp, og fikk bare 40 poeng :blush: , totalt 40+72 = 112 poeng..

Bestemann på skolen fikk 139 poeng...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...