Gå til innhold

Abel Konkurransen i matte

Jokko88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm... trur det er rett.. eg løyste i alle fall oppgåva slik...

(a*b)^p = a^p*b^p i følge formelsamlinga mi...

Men det er godt mogleg eg rotar, er ikkje så veldig god i matte, men fekk i alle fall 6 som svar ved å bruke min metode...

Lenke til kommentar

Det var forresten veldig mye vanskeligere oppgaver i fjor enn i år, i følge flere lærere jeg har snakket med.

Kva synes du då? Eg synes dei var vanskelegare i år... men var litt for trøytt på torsdag... uff... rekna litt på oppgåvene i stad... synes fortsatt eit par av dei er vanskelege... skal sjå over oppgåvene i frå i fjor seinare trur eg...

Jo, jeg synes også at de var vanskeligere i år... Jeg får vel rundt 50 poeng, tenker jeg. Fikk 52 i fjor.

Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke dette er noe test og sitte å ta hjemme tror det egentlige resultate kommer best fram i et klasserom uten noen hjelpemidler tilstede :p

Dumme meg så ikke på skjermen på skolen at det skulle være abel test så går jeg heller ikke i matte så jeg hørte ikke noe om det! buuhuu..

Lenke til kommentar
:eek: Jeg går også i GK og kunne nesten ingenting av prøven...

Og jeg fikk 5 i matte ifjor.

Tror dette har lite med hva du får som karrakter i matte. En matteprøve kan du øve mye til og få bra resultat. Disse oppgavene går ut på å teste din hjernekapasitet, logikk og kanskje IQ.

Var selv ikke med på Abel konkurransen, jeg skipper ikke gym for noe sånn bortkastet tull :p

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke den var lett... Men så er jeg ikke veldig flink i matte heller da.

Svaret ble 6 for øvrig.

Hun som vant på skolen min fra matteklassen min fikk 63 poeng. Noen som vet noen andre vinnersummer?

Mener vinneren på vår skole fikk ~60 poeng. Tror det var 59.

Selv fikk jeg (GK Allmenn)...ehrrm... 25 poeng :p

Gef: Det er vanelige matteoppgaver.

Det er "vanlige uvanlige" matteoppgaver, i den forstand at det er vanlige matteoppgaver, men ikke slike som man vanligvis får på skolen.

Lenke til kommentar
Gef: Det er vanelige matteoppgaver.

Ville ikke sagt vanlige akkurat. Men jeg skjønner hva du mener. Men når man ikke får bruke noen som helst utstyr og hjelpemidler, slik som man kan på matteprøver, så har det mye og si på din hjernekapasitet. Det forutsetter jo selvfølgelig at du vet hva de spør om på oppgavene, altså kunnskaper.

Jeg kjenner 2 stk som får 6 i matte. Begge var med, han ene fikk 65 poeng, og han andre 45 poeng.

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Vi greide forresten å løse dn 2000^2000-oppgaven på skolen her om dagen. Poster løsningen her dersom noen vil se den :)

Altså, første problemet er at vi trodde vi skulle finne det siste sifferet i tallet. Det er feil. Hvis dette er tallet: 2084503574305400000000000 så er det tallet 4 som var det vi ville ha, fordi 4 er det siste sifferet i det tallet som ikke er et nulltall.

Så så vi jo at rot(2000^2000) = 2000^1000

Så så vi at dersom vi tok 2^1 fikk vi 2,

2^2 = 4

2^3 = 8

2^4 = 16

2^5 = 32

2^6 = 64

2^7 = 128

2^8 = 256

2^9 = 512

osv

Det dere da kanskje ser er at det siste tallet her følger et visst mønster. 2, 4, 8, 6, 2, 4, 8, 6, 2 ...

Så fant vi ut noe mer, som jeg dessverre glemte ut, men noe med at det var det fjerde tallet i mønsteret som ville komme ved ^1000. Og, som vi ser av rekken er altså det fjerde tallet 6. Svaret på oppgaven ble da 6 :)

Ja, vi følte oss ganske bra for resten av den timen etter at vi hadde løst dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...